بیشترین سودآوری و کمترین هزینه؛ با پرورش شترمرغ/صنعت دامپروی مستعد اجرای اقتصاد مقاومتی است
به گزارش یزدرسا به نقل از آوای اقتصاد، حدود سه دهه قبل پرورش شترمرغ به عنوان منبع جدید تولید پروتئین و پوست در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفت و مزارع شترمرغ در اکثر نقاط جهان به خصوص در آفريقاي جنوبي با سرعت گسترش یافت.
ارزش شترمرغ صرفا به گوشت و تخم آن نیست بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد. چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده میشود.
هزینه خوراک این پرنده نسبت به گاو بسیار کمتر است و در مقابل بازدهی آن نیز چندین برابر است. خصوصياتي چون سرعت و تيراژ بالا در توليد مثل و ويژگيهاي منحصر به فرد محصولات توليد شده و نيز سازگاري با شرايط سخت آب هوايي شتر مرغ را به حيواني بسيار سودمند با راندمان بالا مبدل ساخته است و آن را نسبت به ساير دامهاي پرورشي كاملاً متمايز نموده است. از این رو بسياري از صاحب نظران و كارشناسان از شتر مرغ به عنوان دام آينده در بسياري از مناطق نام مي برند.
در ایران نیز چند سالی است که شاهد پیشرفت و گسترش این صنعت نوپا در نقاط مختلف کشور هستیم. وضعیت مناسب اقلیمی و جغرافیای ایران درکنار ايجاد اشتغال، صادرات و ارزآوري، هزينه هاي پايين پرورش، تنوع محصولات و همچنين خواص درماني و دارويي فرآورده هاي شترمرغ باعث استقبال و توجه افراد زیادی برای پرورش آن و رونق این صنعت در ایران شده است.
روحالله حیدری جوان 26 ساله یزدی نیز از جمله افرادی است که پا به عرصه پرورش شترمرغ گذاشته و در این راه با پشتکار و تلاش شبانهروزی گامی در عرصه عملی اقتصاد مقاومتی برداشته است.
این جوان کارآفرین در گفتگو با خبرنگار آوای اقتصاد در خصوص شروع کار خود گفت: در سال 88 کار خود را با یک میلیون و تنها پنج شترمرغ شروع کردم؛ در آن زمان هیچ چیز شترمرغ تضمین شده نبود؛ نه بازار فروشی و نه حتی بازاری برای خرید مایحتاج مان وجود نداشت. در آن زمان هنوز گوشت و محصولات شترمرغ جایگاهی در سبد خرید مردم نداشت و با مشکلات زیادی مواجه بودیم.
بازاریابی چهره به چهره
حیدری با اشاره به شرایط بازار گوشت شتر مرغ و ناآشنا بودن مردم با محصولات شترمرغ اظهار داشت: برای فروش گوشت شترمرغ به یک به یک مشتریان مان باید ابتدا خواص درمانی و ویژگیهای آن را معرفی میکردیم تا بتوانیم گوشت را بفروش برسانیم اما به مرور و با گذشت زمان گوشت شتر مرغ در بین مردم جای خود را پیدا کرده وضعیت بازار فروش محصولات شترمرغ نیز بهتر شده است.
وی ادامه داد: زمانی که میخواستم این کار را شروع کنم اطلاعات کافی نداشتم و متخصص و کاربلدی هم نبود که آموزش و اطلاعات لازم را در اختیارم قرار دهد؛ با تحقیق و پرسوجو کار را شروع کردم و امروز خودم در فنی و حرفهای به کارآموزان آموزش میدهم و تجربیاتی که در این کار بدست آوردهام را در اختیار آنها قرار میدهم.
حیدری ادامه داد: با تلاشهای شبانه روزی و توکل بر خدا به مرور وضعیت کار ما بهبود یافت و اکنون در یک مزرعه پرورش شترمرغ با 4500 متر وسعت و50 عدد شترمرغ مولد و 300 شترمرغ پرواری فعالیت میکنیم. در کنار مزرعه برای بهبود و گسترش کار شرکتی تحت عنوان «زیبا پردیس ایساتیس» نیز تاسیس کردیم.
وی درمورد میزان اشتغالزایی این طرح گفت: در مجموعهای ما برای هفت نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است و باید گفت هنوز بازار یزد و کشور ظرفیت افزایش تولید را دارد از این رو میتوان با افزایش تولید میزان اشتغالزایی را افزایش داد.
حیدری با اشاره به ضرورت فرهنگسازی برای مصرف گوشت شترمرغ گفت: برای فرهنگ سازی و افزایش رغبت مردم شهرستان به مصرف گوشت شترمرغ بوروشورها و بنرهای تبلیغاتی متعددی در سطح شهر نصب کردیم و با این اقدامات خواص گوشت شترمرغ به مردم معرفی شد و بازار فروش گسترده تر شد.
این تولیدکننده موفق در خصوص بازار امروز محصولات شترمرغ گفت: تقریبا دو سال است که در زمینه فروش مشکلی نداریم و علاوه بر تامین بخشی از نیاز استان یزد به سایر استانهایی همچون هرمزگان و فارس نیز محصولاتمان را ارسال می کنیم.
حیدری درخصوص پرورش شترمرغ اذعان داشت: صنعت پرورش شترمرغ تنها صنعت دامپروری است که در ایران به سرمایه زیادی نیاز ندارد و سود نسبتا خوبی دارد. در این صنعت، افراد می توانند با کمترین سرمایه،هزینه و مکان کار خود را شروع کنند و در این راه پیشرفت کنند. هر فرد و جوانی خصوصا در شهرهای کوچک می تواند با یک الی دو میلیون در کنار خانه یا باغ این کار ار شروع کرده و بعد از سه یا چهار سال سرمایه خوبی را برای خود فراهم کند.
سودآوری صد در صدی صنعت پرورش شترمرغ
وی درآمد این کار را راضیکننده دانست و اظهار داشت: کل هزینه نگه داری و پرواری یک شترمرغ حدود 500 هزار تومان است که اگر مشکلی پیش نیاید 100 درصد سودآوری را خواهد داشت. به طور میانگین بین 60 تا 100 درصد سودآوری را خواهد داشت.
علاقه و پشتکار لازمه موفقیت در هرکاری
حیدری در توصیه به جوانان گفت: علاقه و پشتکار لازمه شروع هر کاری است و اگر فردی این دو را داشته باشد در هر سن و در کاری میتواند موفق شود. جوانان با توکل بر خدا شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند و مسلم است که در در مسیر پیشرفت مشکلاتی وجود خواهد داشت اما باید پشتکار داشته باشند و دست از تلاش برندارند و ناامید نشوند.
این جوان کارآفرین با بیان اهمیت و تاثیر شغل افراد در زندگیشان اظهار داشت: شغل هرکس همه چیز اوست و بر تمام جوانب زندگیش تاثیر دارد. جامعه به گونهای است که هر کس در آن با شغلش شناخته میشود. در زندگی کارهای زیادی انجام داده ام از گچکاری و بنایی تا رانندگی. هر کار و حرفهای که حلال بود را تا توانستم یاد گرفتم. به مرور بر تعداد مشاغل و حرفههایی که انجام میدهم افزوده و ساعت کاری من نیز بیشتر میشود. با وجود تمام حرفههایی که انجام داده ام اما در سازمانها، ادارت و در میان مردم شهر به نام پرورش دهنده شترمرغ شناخته میشوم.
حیدری ادامه داد: آن چه مرا راضی میکند پول و درآمد نیست بلکه تعداد شغلهایی که بواسطه من ایجاد میشود و نیرویی که به مجموعه ما اضافه میشود من را خوشحال میکند. حساب نمی کنم که امسال چه میزان درامد داشته ام اما حساب میکنم که چه تعداد شغل ایجاد کردهام. این برای من لذت بخش تر است.
Related Assets:
- نقش چشم گیر زنان در تحقق عملی اقتصاد مقاومتی
- اولین تصمیمات دولت در سال 95 برای اقدام در اقتصاد مقاومتی
- بازار مسگری یزد؛ با قدمت 600 ساله همچنان زنده است/ظروف مسی سوغات پرآوازه و کهن شهر یزد +تصاویر
- طلای سنتی؛ سوغات گران بها و منحصر بفرد یزد+تصاویر
- از موشکهای آنچنانی تا خودروهای اینچنینی
- پرورش شترمرغ، صنعتی با کمترین ریسک/ گام نهادن در عرصه اقتصاد مقاومتی با یک میلیون تومان