ID : 20454502
رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد:

مقاومت در جامعه‌ی با غنای فرهنگی بالا معنا پیدا می‌کند/ میوه ها و آفات غنای فرهنگی


رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد گفت: میوه های غنای فرهنگی می تواند «بصیرت، عدالت، انگیزه، شادابی و نشاط اجتماعی» باشد.

به گزارش یزدرسا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ابویی در گفتگو با خبرنگار یزدندا به تشریح مقوله فقر فرهنگی پرداخت.


رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با بیان اینکه کلمه مرکب«فقر فرهنگی» از دو کلمه فقر و فرهنگ تشکیل شده است گفت: کلمه فقر، نقصان و نیاز را مطرح می کند اما فرهنگ، تعریف های مختلفی دارد و در اصطلاح کلی همه اعتقادات، آداب و رسوم و آئین یک مجموعه اجتماعی را شامل می شود که وابستگی اعتقادی به نوع دین و مذهب آن جامعه را حکایت می کند و طبیعتا فرهنگ ها به ادیان و ملت ها منسوب می شود. مانند: یهودی، مسیحی، زرتشتی، ایرانی، اسلامی، غربی و شرقی و ... .


وی افزود: در کشور ما مراد از فقر فرهنگی، نواقص ونیازها در آداب دینی و ملی ما مانند مجموعه از آداب اجتماعی، ادب، روابط خانوادگی، همسایه داری، صله ارحام، سبک زندگی، مهمان نوازی، روابط بین اشخاص حقیقی و حقوقی، روابط شاگرد و معلم، مقام کارگر و ... ، است.


دکتر ابویی اظهار کرد: فقر فرهنگی یعنی عدم شناخت نسبت به آداب و رسوم دینی و ملی و همچنین عدم شناخت نسبت به اعتقادات در اقشار مختلف و در سطوح مختلف اجتماعی و شغلی.


وی گفت: کم رنگ شدن و ضعیف شدن میزان اعتقاد به خدا، پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) و میزان مسئولیت پذیر نبودن انسان ها باعث بروز فقر فرهنگی می شود.


رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد اذعان کرد: عدم رعایت حرمت بزرگتر ها، بی حجابی، کم شدن صله رحم، افزایش طلاق، رواج جرم، عدم احترام به حقوق کارگران و شهروندان، بی توجهی نسبت به نیازمندان، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تجمل گرایی نمونه هایی از فقر فرهنگی در جامعه محسوب می شوند.

« ظلم» بزرگترین نوع فقر فرهنگی در جامعه اسلامی

دکتر ابویی بابیان اینکه « ظلم» بزرگترین نوع فقر فرهنگی در جامعه اسلامی محسوب می شود تصریح کرد:  اسلام به جامعه « عدالت محور» اهتمام دارد در نتیجه جامعه ای که در آن حقوق افراد و شهروندان رعایت نشود فقیر است.

تقویت اعتقادات راهکار مقابله با فقر فرهنگی

وی ادامه داد: بیشترین تلاش انبیاء در دوران رسالتشان، تقویت اعتقادات مردم به غیب اعم از خدا، وحی، جهان آخرت بوده است و این بهترین روش برای مقابله با فقر فرهنگی است.


کارشناس فرهنگی مذهبی در یزد گفت: برای رفع فقر فرهنگی باید اولا به معرفت افزایی و تحکیم اعتقادات و آموزش سبک زندگی صحیح و ثانیا الگو پذیری مناسب برای رعایت همه معارف و همچنین حقوق اجتماعی و شهروندی در جامعه مسلمین محترم شمرده شود.
دکتر ابویی تاکید کرد: با این دو گام همه مباحث فقر فرهنگی مرتفع می شود.


مقاومت در جامعه با غنای فرهنگی بالا معنا پیدا می کند

رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد گفت: جامعه ای که غنای فرهنگی داشته باشد هر چند مورد آسیب فرهنگی اجتماعی قرار گیرد، غنای فرهنگی موجب می شود که آن جامعه کمتر آسیب ببیند و همچنین شدت آسیب و ضربه پذیری کاهش پیدا کند و « مقاومت» در چنین جامعه ای معنا پیدا می کند.
وی افزود: در جامعه ی غنی از فرهنگ، آمار تلفات و قربانیان ناشی از تهاجم فرهنگی به حداقل خواهد رسید.


آثار غنای فرهنگی

حجت الاسلام ابویی اظهار کرد: میوه های غنای فرهنگی می تواند «بصیرت، عدالت، انگیزه، شادابی و نشاط اجتماعی» باشد.


آفات فقر فرهنگی

کارشناس فرهنگی مذهبی در یزد گفت: آفات فقر فرهنگی می تواند مشکلاتی همچون «خود باختگی، وابستگی، خودکم بینی، احساس حقارت، الگو پذیری از بیگانه و تخریب اعتقادات و به فراموشی سپردن آداب و رسوم ملی و مذهبی» باشد.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ابویی اذعان کرد: جامعه ای که از لحاظ فرهنگی غنی باشد هرگز در مقابل تهاجم فرهنگی آسیب نمی بیند.
انتهای پیام/
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.