ID : 13032742
معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد:

همایش ملی«فرهنگ رانندگی» در یزد باید برای کاهش تصادفات استان کاربردی باشد


معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد گفت: همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رانندگی تهاجمی با توجه به اهمیت موضوع تصادفات در استان یزد بسیار حائز اهمیت است که در عین حال باید تلاش شود تا دستاوردی که از این همایش حاصل می شود کاربردی باشد

به گزارش یزد  رسا، محمد علی طالبی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری درنشست هماهنگی همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی که با حضور مسؤولان دستگاه های استان، معاون امور اجتماعی استانداری یزد معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد و معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد در محل استانداری برگزار شد گفت: همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رانندگی تهاجمی با توجه به اهمیت موضوع تصادفات در استان یزد بسیار حائز اهمیت است که در عین حال باید تلاش شود تا دستاوردی که از این همایش حاصل می شود کاربردی باشد و تنها راهکار کلی ارائه داده نشود ضمن اینکه موضوع استان یزد به طور ویژه در این همایش باید کار شود.


وی افزود: ضرورت پرداخته شدن به این موضوع در استان یزد کاملا پذیرفته شده است و استانداری و حوزه معاونت سیاسی و امنیتی نیز هرگونه همکاری لازم را به اجرا خواهد گذاشت.


طالبی خاطر نشان کرد: با توجه به پیشنهاد تشکیل شورای سیاستگذاری همایش، ابتدا باید اعضای این شورا از بین شورای اسلامی، استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی انتخاب شوند و سپس این شورا راهکارهای عملی برای پیشگیری از بروز تصادفات را به استناد همایش ملی در پیش رو، بررسی و استخراج کند.


معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد در ادامه با اعلام اینکه این برنامه و همایش مورد حمایت استان در سال جاری خواهد بود ابراز داشت: محورهای همایش باید نهایی شوند و رئیس شورای سیاست گذاری نیز تعیین خواهد شد.


در این نشست که به همت گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد برپا شد دکترمحمد تقی المدرسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد اظهار داشت: با توجه به معضل تصادفات در سطح استان و کشور دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر تصمیم گرفته است این موضوع را به صورت علمی در قالب یک همایش ملی مورد بررسی و راهکارهای عملی آن را به کشور و به ویژه استان ارائه دهد.


وی اظهار داشت: دانشگاه در این همایش نقش اجرایی ندارد بلکه از نظر علمی و تحقیقاتی به عنوان اتاق فکر در کنار دستگاه های اجرایی به این موضوع خواهد پرداخت ضمن اینکه شورای سیاست گذاری در استان برای همکاری با قطب ترافیک تشکیل خواهد شد که شامل مسؤولان اجرایی و دانشگاهیان است.


دکتر المدرسی گفت: از دستگاه های اجرایی مربوطه دعوت شده است تا برای اجرای این همایش ملی همکاری کنند و استانداری نیز تاکنون به خوبی همکاری کرده است در عین حال آموزش و پرورش و صدا و سیما به عنوان دو نهاد تاثیر گذار و مهم در این جلسات به طور مکرر شرکت نکرده و همکاری لازم را ندارند.


وی گفت: پس از همایش چیزی که انتظار می رود این است که مجموعه مطالب علمی ارائه شده در یک پایگاه الکترونیک جمع آوری شده و نتایج تحقیقات به صورت کاربردی اجرا شود، تحقیقاتی که نیاز به اصلاح دارند تا نتیجه پیش بینی شده از آنها حاصل شود تصحیح خواهند شد و سعی می شود به استان یزد به طور ویژه پرداخته شود.


وی اظهار کرد: دانشگاه یزد پتانسیل لازم را برای بررسی علمی موضوع دارد هرچند مسأله ترافیک و تصادفات چند زمینه ای است و باید مهندسان عمران معماری و شهرسازی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، نیروی انتظامی همکاری کنند.


وی در ادامه در خصوص پروژه های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه گفت: سعی خواهیم کرد پروژه ها را به سمت کاربردی شدن پیش برده این موضوع در قالب اینگونه پروژه های دانشجویی بررسی شود.


وی در خصوص همکاری دادگستری و پرونده خوانی جرایم منجر به تصادفات توسط کارشناسان مربوطه گفت: علاوه بر اعلام آمادگی دادگستری استان نسبت به این موضوع هنوز اقدامات قانونی و زیر ساختی لازم برای این مهم فراهم نشده است.


کاظم برزگر بفروئیه عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست گفت: با توجه به اینکه عوامل زمینه ای از جمله باور و نگرش و هیجان خواهی دوران جوانی و نوجوانی در بروز رفتار مجرمانه دخیل است لذا باید عمل خلاف را با توجه به این عوامل زمینه ای تفکیک کرد و بر اساس این عوامل و شرایط بومی هر منطقه به دنبال راه چاره بود ضمن اینکه تاکنون تحقیقات زیادی در دانشگاه یزد با موضوعات روانشناسی رانندگی، ورود تجهیزات پلیس به عرصه پیشگیری از تصادفات، شیوع قانون گریزی در رانندگان یزدی، آسیب شناسی ترافیک در سطح استان انجام شده است.


جباری فر گفت: همواره شاهد صحنه هایی هستیم که در آنها هموطنان موتورسوار به دلیل بی احتیاطی حوادثی را رقم می زنند که منجر به تلفات جانی و نقص عضو می شود طبق آمار های منتشر شده ۵۰۰۰موتور سوار در ایران جان خود را از دست می دهند که یک سوم آنها در رده سنی ۱۷-۲۴ سال هستند علت اصلی ۷۰ درصد این افراد ضربه به سر است و این یعنی آمار مرگ و میر موتور سواران می توانست با استفاده از کلاه ایمنی کاهش چشمگیری داشته باشد.


وی افزود: کارشناسان می گویند ۴۰ درصد تصادفات منجر به فوت موتورسواران در تابستان اتفاق می افتد و اما این روزها ماشین به عنوان یکی از ابزارهای کسب هویت در بین جوانان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، همه این مشکلات به خاطر جنون سرعت، کورس گذاشتن و هیجان این روزها به عاملی برای مرگ جوانان و نوجوانان تبدیل شده که با هر فشار پدال گاز به مرگ نزدیکتر می شوند لذا به مسائل آموزشی باید توجه بیشتری داشته و آموزش و پرورش باید طبق وظیفه ای که بر عهده دارد نقش قابل ملاحظه ای در این مورد ایفا کند.


این عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت: از این پس ارگانهای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی را به طور رسمی در این موضوع درگیر خواهیم کرد.


وی اعلام کرد: رییس افتخاری همایش به آقای دکتر شاهی رییس اسبق دانشگاه یزد محول شده است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.