Skip to Content

گزارش مشروح/ کارشناس مذهبی در برنامه قرار جمعه؛

«ام البنین» مادری که خلاصه ادب را پروراند


استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی در برنامه قرار جمعه این هفته گفت : حضرت ام البنین(س) مادری مؤدب به آداب الهی بود که فرزندی چون عباس پروراند که مالامال و خلاصه ادب بود.

به گزارش خبرنگاریزدبانو، دکترنفبسه فیاض بخش دربرنامه قرارجمعه  درشبکه یک سیما پیرامون تربیت نسل منتظر با بیان گوشه ای ازسیره تربیتی حضرت زهرا (س) گفت : یکی ازشیوه های تربیتی این مادرنمونه القاء کلمات توحیدی درقالب شعر وازطریق بازی با کودک است.

فیاض بخش دراین زمینه افزود : حضرت زهرا(س) درحالی که کودکش امام حسن مجتبی(ع) را بالا و پایین می برد؛ با او شوخی و بازی می کرد و برایش شعر می خواند و این رابطه مادرانه و عاطفی را با الفاظ بیهوده و بی هدف تلف نمی کرد.
و ی افزود : حضرت زهرا(س) هنگام بازی با فرزندش این عبارت را می خواند « اشبه اباک یا حسن  واخلع من الحق الرسن  واعبد الها ذا منن  ولا توال ذالاهن » یعنی حسن جانم مثل بابایت علی(ع) باش، همیشه طرفدار و یاورحق باش، خدای صاحب منت را پرستش کن و با انسانهای پست دوستی نکن.

وی تصریح کرد : درروایات تربیتی دین اسلام سفارش شده است که زبان کودک را درسه چهارسالگی به ذکر«لااله الاالله » بازکنید درحالی که می بینید کودک دراین سن راحت قادربه تلفظ حروفی مثل میم  و لام است و درسن پنج سالگی ذکر«اشهد ان محمدا سول الله» و درهفت سالگی وضو را به او یاد بدهید تا سنین نوجوانی ساختاراولیه روح فرزندان سالم شکل بگیرد.

این کارشناس دینی با تأکید به مسؤلیت سنگین افراد دربرابرفرزندان خود وهمه فرزندان جامعه خاطرنشان کرد : درروایت تربیتی مهمی ازمعصوم (ع)  با عنوان «بادروا» وارد شده است که مضمونش این است که بشتابید و فرزندان خود را  پیش ازآنکه دیگران ذهنشان را ازعقاید انحرافی پرکنند آنان را با کلام ما آشنا کنید.
وی افزود : این کلام و تأکید معصوم در1400 سال پیش است زمانی که موبایل و شبکه های اجتماعی و رسانه هایی چون ماهواره وجود نداشت و ما امروزبرای مصونیت فرزندانمان دربرابر موج افکارانحرافی چه کرده ایم؟!
این دکترای فلسفه و کلام اسلامی با بیان آیه 83 سوره بقره  پیرامون پیمان گرفتن خداوند ازمردم دربرابر«ذی القربی و یتمی» تصریح کرد : امام حسن عسکری (ع) درتفسیراین آیه می فرمایند: منظورازیتیم نه فقط  پدرازدست داده است که البته دربرابراین افراد خصوصا فرزندان شهدا ازنظررسیدگی به مسائل فرهنگی، مشاوره و گره گشایی ازشبهاتشان مسؤلیت سنگینی وجود دارد.
وی دراین زمینه افزود : امام حسن عسکری (ع) طبق تفسیری که براین آیه دارند کل فرزندان خود درعصرغیبت را که دسترسی به معصوم ندارند و راه گم کرده اند  را یتیم می دانند خصوصا دراین عصرکه دشمن ازراههای گوناگون و پیچیده به دنبال راه نفوذ درقلبها است.
فیاض بخش اذعان کرد : ازدست دیگر نزدیک ترهست که می بینید با یک موبایل فرزندان ما دراتاق خودشان مورد هجوم دشمن قرارمی گیرند یا با وجود رسانه ای چون ماهواره درخانه مورد هجمه دشمنان واقع می شوند.
وی به بیان روایتی ازامیرمؤمنان علی(ع) درمورد اهمیت آموزش حلال و حرام الهی گفت : هرکس ازشیعیان ما شریعت ما را ازحلال و حرام الهی به این نیت یاد بگیرد که دست یتیمان آل محمد را بگیرد در روزقیامت خداوند تاجی ازنور بر سرش می گذارد که تلألؤ نورش اهل محشررا خیره می کند.
این کارشناس مذهبی با تأکید بر لزوم یادگیری شیوه درست آموختن درکنارآموزش احکام الهی افزود :  خانواده ها و کودکان و نوجوانان وجوانان ما همه نیاز به آموزش حلال و حرام،  تشخیص راه درست ازغلط ، رفع اختلافات و برطرف شدن جهل و ناآگاهی دارند.

وی با اشاره به وجود 60 نامه ازامام عصر(عج) خطاب به شیعیان اظهار کرد : این نامه ها که ترجمه اش موجود است به نواب اربعه یا به صورت پراکنده به اهالی برخی شهرها نوشته شده است و دستخط مشابه خط امام یازدهم است و درآن دلیل طولانی شدن غیبت گناهان امت نوشته شده است.
فیاض بخش افزود : متأسفانه برخی گناهان عادی شده است؛ مثلا برخی پوشش ها همچون لباس تنگ و آرایش مقابل نامحرم معصیت است درحالی که برخی آن را نظافت می دانند!
وی افزود : برهم زدن  نعمت آرامش با غیبت، بدفکری، قضاوت نادرست و غیرمنصفانه، نفرین کردن، مجادله، فحش دادن  و عادت به قسم خوردن که همه اینها گناه است.
وی با بیان این نکته که  بهار با همه زیباییهایش فصل تغییر و نو شدن است خاطرنشان کرد : انسان با تغییر زیبا می شود و باید بالاخره مراقبه را ازجایی شروع کرد آیا ما براستی می خواهیم ظهوراتفاق بیفتد یا نه؟! با کنارگذاشتن گناه ظهوردیگر تأخیرنمی افتد و بهارحقیقی با لباس تقوا جلوه خواهد کرد.
فیاض بخش افزود:  باورکنیم با هرگناه قدمی در تأخیرظهور برداشته ایم که موجب می شود مصیبت عظمی فراق مولا ومحرومیت ازاو تشدید شود و گناه خصوصا درکشورامام زمان جرمش چند برابراست  تا درکشوری که دررسانه اش اثری ازتوحید نیست بلکه سراسرضد توحیدی است وافراد آن جامعه گناه را بد نمی دانند.


*عادی شدن گناه از عوامل تأخیر ظهور ولیعصر(عج)
این استاد دانشگاه با بیان اینکه صراحت روایت عادی شدن گناه را ازعوامل تأخیرظهورولیعصر(عج) می داند اذعان کرد : باید بپذیریم رعایت کامل حدود شریعت، صبربرطاعت و رعایت حلال و ترک حرام سخت است والبته کسی با مدل حیوانی زندگی کردن سختی نمی کشد همانطورکه مثلا یک گربه اززندگی گربه ای سختی نمی کشد.

وی دراین زمینه افزود :  رعایت شئون کامل الهی همچون حدود چادر و مانتو گشاد و نیز رعایت عدم اختلاط با نامحرم سخت است زیرا دوری ازحیوانیت سخت است ولی همه این سختیها درکنارخود چیزی به نام آرامش معنوی را دارد که باید ازکودکی شیرینی معنوی را به فرزندانمان بچشانیم.


*ام البینین(س) مادری که موفق به تربیت نسلی پاک
فیاض بخش با معرفی ام البنین به عنوان مادری که موفق به تربیت نسلی پاک و مؤدب به آداب الهی شد تصریح کرد : این مادرمؤدب فرزندی چون عباس تربیت کرد که مالامال  و خلاصه ادب بود و ننوشیدن آب هم توسط او از ادبش بود و درنتیجه فرزندان  و نوادگانش هم ازدانشمندان و شعرا وادبا هستند و اینگونه خداوند اجراخروی و دنیوی حضرت عباس را داد.
وی به ادب واطاعت پذیری خاص فرزندان ام البنین اشاره کرد و گفت : این مادرچهاردسته گل پرورش داد که  نسبت به دیگرفرزندان حضرت امیر(ع) البته به استثنای فرزندان حضرت زهرا(س) در ادب  و اطاعت خاص ازمولای خود ازدیگران سرآمد بودند و این ثمره ادب، حدود شناسی و ولایت مداری مادربود. 
   
فیاض بخش نقش ادب درتربیت نسل منتظر را مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگرانسان دربرابر پدر و مادر، همسر، فرزندان، دوستان و خصوصا در برابرخداوند و دستوراتش آراسته به ادب گردد می تواند نسلی منتظربپرورد.

انتهای پیام/س

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری