Skip to Content

عضو هئیت مدیره انجمن سرطان های زنان:

افزایش سن ازدواج و بارداری یکی از عوامل سرطان در زنان است


رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: در کشورمان شاهد افزایش سن ازدواج و بارداری هستیم و یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان پستان، زمان اولین بارداری است.

به گزارش یزدبانو به نقل از راه دانا؛ اعظم‌السادات موسوی عضو هیات مدیره انجمن سرطان‌های زنان و رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به بیماری سرطان پستان عنوان کرد: بعضی از سرطان‌ها هستند که وابسته به جنس هستند و ممکن است فقط در یک جنس دیده شود یا شیوع آنها در یک جنس بیشتر باشد. سردسته این سرطان‌ها، سرطان پستان است که البته در آقایان هم می‌تواند دیده شود ولی شیوع آن در زنان بیشتر است به طوری که میزان شیوع این سرطان در زنان شامل 97 درصد است و تنها سه درصد به مردان اختصاص دارد.

وی افزود: علاوه بر آن، سایر سرطان‌های زنان شامل سرطان‌هایی است که در دستگاه تولید مثل خانم‌ها اتفاق می‌افتد. این سرطان‌ها خاص زنان است. اهمیت این سرطان‎‌ها این است که علاوه بر این که می‌توانند روی کیفیت و کمیت زندگی فرد تاثیر بگذارند، به دلیل این که روی باروری تاثیرگذارند، از اهمیت اجتماعی هم برای پیشگیری و درمان برخوردارند.

موسوی ادامه داد: با این که میزان شیوع این بیماری در کشور ما 120 در 100هزار و در کشورهای پیشرفته 200 در 100 هزار یعنی از ما بیشتر است و با این حال در میزان مرگ و میر مشابهیم. این مساله به این دلیل است که سرطان‌های زنان ما در مراحل پیشرفته‌تر شناسایی می‌شود و کمتر قابل درمان است در نتیجه آمار مرگ و میر در کشور ما با مبتلایان کمتر، مساوی با کشورهای پیشرفته است که مبتلایان بیشتری دارند.

عضو هیات مدیره انجمن سرطان‌های زنان تصریح کرد: در کشورمان شاهد افزایش سن ازدواج و بارداری هستیم و یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان پستان، زمان اولین بارداری است. وقتی بارداری اتفاق می‌افتد، به دلیل این که سطح هورمون‌های ناشی از جفت، بالا می‌رود، منجر به تکامل سلول‌های پستان می‌شود و اگر این اتفاق نیفتد، سلولی که کاملا تکامل نیافته باشد، مستعد عوامل بیرونی است که ممکن است دخالت کنند و سلول را سرطانی کنند.

وی گفت: معمولا متوسط سنی ابتلا به سرطان پستان حدود 49 سال است و در زنان ایرانی هم میانگین آن به همین شکل است البته یکی از عوامل موثر در بروز سرطان پستان، عوامل هورمونی و سن بلوغ است و بلوغ زودرس و یائسگی دیررس می‌تواند بروز سرطان را افزایش دهد اما در دختران ایرانی سن بلوغ کاهش پیدا کرده و این هشداری است که باید به فکر مواردی مانند کنترل وزن، ورزش، استفاده از ویتامین دی، زینک و روی بود که در آینده به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان پستان مبتلا نشوند.

موسوی یادآور شد: برای پیشگیری دو مرحله قائل هستیم، پیشگیری اولیه به این معنی است که بتوانیم از بروز بیماری جلوگیری کنیم. در پیشگیری اولیه، سبک زندگی سالم موثر است و با کنترل وزن، ورزش، رژیم غذایی مناسب، محیط زیست سالم و کاهش استرس می‌توان از میزان ابتلا به این بیماری کاست. پیشگیری ثانویه هم به این معنی است که در مراحل ابتدایی بیماری، آن را بشناسیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران مطرح کرد: در دنیا ثابت شده با غربالگری می‌توان در مراحل اولیه، این بیماری را شناخت و آن را درمان کرد. غربالگری که دنیا برای سرطان پستان در نظر گرفته، ماموگرافی است که از چهل یا پنجاه سالگی این کار را انجام می‌دهند و نشان داده شده کاهش زیادی در مرگ مبتلایان و هزینه‌های گزاف درمان دارد.

وی اظهار داشت: درمان‌های سرطان پستان اعم از دارو، شیمی درمانی، جراحی، رادیوتراپی و تقویت سیستم ایمنی بدن سنگین است اما خوشبختانه بیمه‌ها پوشش خوبی به مراحل درمان می‌دهند و حتی داروهایی که ممکن است در بعضی کشورها دسترسی بیمار به آنها مشکل و پرهزینه باشد در کشور ما تحت پوشش بیمه است. حتی بیمه سلامت هم این هزینه‌ها را متقبل می‌شود. مخصوصا بعد از طرح تحول سلامت، داروهای بیماری‌های خاص و مراکزی که این بیماران را پذیرش می‌کند وضعیت خیلی بهتری دارد.

موسوی افزود: دو عامل در بهبود سرطان پستان موثر است؛ یکی این که بیمار مطمئن باشد که روش‌های درمان موثر است و دیگری حمایت اطرافیان به خصوص همسر زنان مبتلا. شواهد نشان داده زنی که از حمایت همسرش برخوردار است بهتر به درمان پاسخ می‌دهد. سرطان‌های زنان ممکن است در روابط زناشویی تاثیر بگذارد و اگر همسر این بیمار به او بی‌توجهی کند، آسیب‌های فردی و اجتماعی زیادی برای او به بار می‌آورد.

عضو هیات مدیره انجمن سرطان‌های زنان تاکید کرد: من در بین مراجعانم موارد زیادی را داشته‌ام که زنان از ترک شدن از سوی همسرشان بعد از ابتلا به بیماری خبر داده‌اند، هرچند افرادی هم هستند که از زنانشان هنگام بیماری حمایت می‌کنند اما این موارد را هم شاهدیم که زنان از بی‌مهری بعد از بیماری گلایه دارند این در حالی است که این بیماری می‌تواند با استفاده از دارو و روحیه خوب مبتلایان، بهبودی کامل برای بیمار در پی داشته باشد.

وی گفت: لازم است تابوی حرف زدن از سرطان پستان شکسته شود و اطلاع‌رسانی کافی درباره آن صورت بگیرد و برای این کار خوب است چهره‌های معروفی که دچار این بیماری هستند از بیماری‌شان حرف بزنند و به جامعه آگاهی‌رسانی کنند.

انتهای پیام/ص

Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری