Skip to Content


شیرین ترین سین سفره+ خواص سمنو


یکی از مواد سفره هفت سین سمنو است که دارای خواص فراوانی می باشد.در زیر آموزش پخت سمنو را برایتان آورده ایم...

یزد بانو به نقل از منابع خبری؛ مواد لازم برای تهیه سمنو:


گندم: 500 گرم


آرد: 1250 گرم


گردو و بادام با پوست : به میزان دلخواه


روش تهیه : 

  1.  ابتدا گندم‌ها را به مدت یک تا 2 روز در آب سرد خیس می‌کنیم و بهتر است که حتما برای اینکه ترشیده نشوند آب را 2 تا 3 بار عوض کنیم. 

  2.   اجازه می‌دهیم تا گندم‌ها کاملا باز شده و نوک آن‌ها سفید شود. 

  3.  گندم‌ها را آبکش کرده، داخل یک ظرف بزرگ می‌ریزیم و پهن می‌کنیم سپس روی آن‌ها را یک پارچه مرطوب پهن کرده و در جایی نسبتا گرم 2 تا 3 روز می‌گذاریم تا جوانه بزنند. 

  4.   طی روز 2 تا 3 بار با آب‌پاش روی پارچه را مرطوب ‌می‌کنیم ولی از مرطوب‌کردن زیاد خودداری می‌کنیم چون باعث فاسد‌شدن گندم می‌شود. 

   5.  بعد از 2 روز که گندم‌ها ریشه دادند آن‌ها را چرخ کرده و داخل صافی می‌ریزیم و آب جوانه را کاملا جدا می‌کنیم. 

   6.   دقت می‌کنیم برای چرخ‌کردن گندم‌ها سبز و شکفته نشده باشند. شیره آماده شده را به آرد که داخل کاسه‌ای بزرگ ریختیم آرام‌آرام اضافه کرده و به هم می‌زنیم طوری که آرد گلوله نشود. وقتی که مواد به صورت مایه رقیق درآمد آن را روی حرارت گذاشته و به هم می‌زنیم تا پخته و غلیظ شود.

  7.  مایه حلوا ‌مانند را سرخ می‌کنیم تا رنگ قهوه‌ای مطلوب حاصل شده سپس کمی آب به سمنو اضافه کرده و گردو یا بادام با پوست را نیز داخل آن می‌ریزیم و در قابلمه را می‌گذاریم تا با حرارت ملایم دم بکشد.

  8.   وقتی که جا افتاد و به غلظت مناسب رسید حرارت را خاموش کرده و سمنو آماده مصرف است.

خواص سمنو

سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه مى کنند. سمنو خوشمزه وشیرین است و این در حالى است که به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمى کنند. علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد. مواد و ویتامین هاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوانى دارد. سمنو به سلامت افراد و پیشگیرى از پاره اى از بیماریها کمک مى کند. جدول زیر به بررسى مواد مفید آرد و عصاره و مقایسه آن با آرد تصفیه شده نشان مى پردازد.

سمنو مغذى و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است.


سمنو داروى طول عمر و آرامش اعصاب است. سمنو شیرافزا است از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن براى زنان باردار بسیار مفید است. از دیگر موارد مفید درمانى سمنو مى توان به اثرات شفابخش آن در درمان سوءهاضمه، نازایى، سختى زایمان، سنگ کیسه صفرا و اختلال صفرا، پادرد، کندى ضربان قلب، ریزش مو، لاغرى، یبوست، واریس، قندخون و دیابت، رشد قد، بى خوابى عصبى، احتلام، تصلب شرائین و کلسترول، ضعف حافظه، بیماران دوره نقاهت، S.M، بهت زدگى، پرکارى تیروئید، اسکیزوفرنیا، سایکوز، فسفات در ادرار، خون ادرارى، ترمیم زخم ها، فلج مغزى، مقاومت در برابر عفونت، بهبودى زخم هاى قرنیه، بیمارى رینود، اکرودینى، کولى باسیلوز، برى برى، شارکو، هوابلعى، مخملک، کوریزاى مزمن، پیستوریازیس، ورم دستگاه تناسلى، تب برفکى، ورم میزراه، سرگیجه هاى منى پر، کم خونى هیپوکروم، آرتروز، ورم زبان همراه بار، آرتریت پا و شبیکه، پارکینسون، عوراض یائسگى، پورپورا، اسپرو، اسکروفولوس، هپاتیت، یرقان، یرقان نوزادى، کمک به ترمیم شکستگى استخوان و عقیم بودن، به عنوان غذا و کمک درمانى مفید و مؤثر است.

در داخل این غذاى بهشت که تزئین بخش سفره هفت سین است، بادام هاى شیرین (سنگى) مى ریزند که نماد و مایه برکت است. این بادام ها را پس از پختن از سمنو خارج مى کنند، تعدادى از آنها را به عنوان برکت کیف پول در داخل کیف پول قرار مى دهند تا باعث فراوانى پول و ثروت گردد.


بادام، حاوى ویتامین E و۱ B و مقدار فراوانى از فسفر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، گوگرد، سدیم، آهن، قند، مواد ازته و چربى است که به هنگام طبخ سمنو، جذب آن شده و باعث مقوى شدن بیشتر این غذا مى گردد. مصرف سمنو باعث تقویت عمومى بدن بویژه استخوان ها مى گردد و غذاى بسیار مفیدى براى زنان بویژه زنان باردار، بچه شیرده و یائسه محسوب مى شود.

منبع: آکا




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری