Skip to Content

گفتگوی تفصیلی / رییس بسیج جامعه زنان استان

مبنای فرهنگ بسیجی فرهنگ فاطمی است/ بسیج تداوم عاشورا


رییس بسیج جامعه زنان استان یزد به مناسبت هفته بزرگداشت بسیج در یک گفتگوی تفصیلیآخرین اقدامات این قشر فعال در جامعه، نحوه عضویت در بسیج و اهم برنامه های هفته بسیج را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج و در استانه پنجم آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین تصمیم گرفتیم گفتگویی را با خانم فاطمه زارع رئیس بسیج جامعه زنان استان یزد انجام دهیم و با فعالیتها و اهداف بسیج جامعه زنان در راستای حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی بیشترآشنا شویم :

یزدبانو:ضمن سلام و تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج لطفا برای ما از فرهنگ و تفکربسیجی بفرمایید:

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تبریک فرا رسیدن هفته بسیج بر دلاورمردان و شیر زنانی که ایثار و دلاوری خود در بسیج نقطه عطفی در تاریخ ایران رقم زدند به نظر اینجانب فرهنگ بسیجی مبنایش فرهنگ فاطمی است که امسال با همراه شدن با ایام محرم نقطه اوجش درخشش در عاشورا ست که حضرت زینب (س) به عنوان الگوی زنان و مردان بسیجی و همه مردم  در برابر دشمنان هستند  و به همین خاطربسیج را  امتداد عاشورا می دانیم .

تأثیر حضور بانوان بسیجی در دیگر اقشار زنان جامعه راد چگونه می بینید؟
در ابتدا بحث تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی (ره) مطرح است که در این عرصه زنان همپای مردان و بنا بر نیازهای روز که یک روز بحث انقلاب و مسائل جنگ هشت ساله اولویت داشت و زنان به طورغیرمستقیم و مستقیم نقش خود را ایفا می کردند و اکنون هم با توجه به بحث تهاجم فرهنگی حضور زنان درعرصه فرهنگ مؤثراست و بسیج جامعه زنان همایشی تحت عنوان مادران به عنوان پرچم داران مقابله با آسیب های اجتماعی همچون ماهواره را در نظردارد تا زنان نقش تربیتی و فرهنگی خود را در حفظ خانواده و جامعه ایفا کنند و بسیج دراین زمینه هم پیشتاز است.

شاخصه های بسیجی چیست ؟
افرادی که وارد بسیج می شوند یک سری اصول را باید داشته باشند و آن را رعایت کنند و اینها درعرصه های مختلف ملاک است از جمله حافظ دستاوردهای نظام و ارزشهای انقلاب بودن و اینکه در هرجا به منش و روش فاطمی تأسی کنند و کردارشان را با ایشان بسنجند .

عناوین برنامه های هفته بسیج را اعلام کنید:
مهم در این راستا تبیین نقش زنان در پایداری نظام اسلامی و شیوه الگوی رفتاری زن مسلمان در حفظ ارزشهای دینی با حضور پررنگ درد جامعه است .
جمعه این هفته برنامه میقات حلقه های صالحین در نماز جمعه یزد با حضور اکثر اعضای حلقه های صالحین برگزار شد و آغاز برنامه ها نمایشگاه و غرفه حجاب، فروش محصولات فرهنگی و غرفه عکس حجاب کودک  در حسینیه ثارالله یزد بود که تا پایان هفته بسیج ادامه دارد.
مانورفرهنگی " تجلی جهاد فرهنگی" در اولین روز از هفته بسیج  با شعار "بسیج؛ فرهنگ وتمدن نوین اسلامی " در حوزه ها و پایگاههای خواهران برگزارشد.
یکی از برنامه های شاخص ما در این هفته برگزاری کارگاه مهارت زندگی دختران جوان در سطح حوزه ها در روزدوشنبه و سه شنبه که با عنوان « بسیج خانواده و سبک زندگی اسلامی نام گرفته در قالب  گردهمایی خانواده، منشورتربیت پایدار" باحضور 1700 حلقه صالحین خواهران ازپایگاهها شامل متربیان با مادرانشان و مربیان حلقه ها با هدف تعامل حلقه های صالحین با خانواده ها و برطرف کردن شبهه های متربیان وهم فکری برای تغییررفتارآنها  برگزار می شود.
چهارشنبه همزما با پنجم اذر و سالروز تشکیل بسیج مستضعفین ، برگزاری یادواره شهدا به نام شهید شاخص سال "فوزیه شیردل" در شش حوزه با هدف شناخت زندگی و فعالیتهای شهید در راستای تأثیرگذاری و الگوسازی و در کنار این یادواره  توزیع زندگی نامه شهدای زن استان و وصیت نامه شهدا و برنامه های دیگری هم به تدبیرفرماندهان حوزه ها دراین زمینه انجام می شود.
پنجشنبه، عطرافشانی گلزارشهدا است و روزجمعه، با همکاری واحد عترت هیأت انصار ولایت و هیأت پیروان عترت، نونهالان مهدهای قرآنی بسیج  و نیز نونهالان مهد های کودک بهزیستی و آموزش و پرورش مثل هرسال به همراه مادران خود درهمایش سه ساله های حسینی شرکت می کنند که در شهر یزد درحسینیه ثارالله ودرشهرستانها درسطح خود حوزه های خواهران بسیج برگزار می شود.


بسیج جامعه زنان در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چه فعالیتهایی داشته و دارد؟

- ترویج فرهنگ عفاف وحجاب با شیوه چهره به چهره درحلقه های صالحین توسط مربیان انجام می شود که موظفند درطول سال حداقل پنج نفر را با این فرهنگ آشنا  و متحول نمایند و در کنار این برنامه برای ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکرهر بسیجی وظیفه دارد امر و نهی کند .

برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی حجاب وعفاف ویژه مربیان که سال پنجم آن است به مدت پنج روز  و محتوای درسی کلاسها شامل بررسی پیامد های روابط دختر و پسر و شیوه رفتار با آنها، آسیب شناسی خانواده و راه مقابله با آن، دلائل و زمینه های روان شناختی وجامعه شناختی بد حجابی، بررسی وظیفه نهادهای دولتی در راستای عفاف و حجاب ، مفهوم شناسی مبانی و فلسفه حجاب از منظر قرآن ، منشور حقوق ومسؤولیت های زنان ، تحلیل و بررسی هجمه های رسانه ای و شیوه های مقابله با آن، جریان شناسی زنان و فمینیسم غرب و فلسفه تفاوت زنان و مردان در بعد حقوقی که اساتید کلاس با توجه به تخصصشان در هر رشته انتخاب می شوند.

درمورد شرایط عضویت در بسیج بگویید:

قبلا برای عضویت در بسیج ابتدا ثبت نام و سپس جذب انجام می شد ولی امروز اولین مرحله ورود با  شرکت در حلقه های صالحین است که پس از چند جلسه با معرفی فرد توسط مربی به فرمانده پایگاه ثبت نام می شود وشش ماه پس از حضور در حلقه در صورت علاقه و ادامه فعالیت به عضویت عادی بسیج درمی آید .

چه تسهیلاتی برای بانوان بسیجی در نظر گرفته اید؟

البته امسال با توجه به سال اقتصاد و بحث اقتصاد مقاومتی برای کارآفرینی وام وتسهیلات در نظر گرفته می شود وجامعه زنان فرد را با مدارک مورد نیاز به «نگارنصر» معرفی می کند و گواهی نامه برای کار ارائه می شود و تا سه میلیون تومان وام قرض الحسنة در اختیار متقاضی قرارمی گیرد.

بسیج جامعه زنان در زمینه ترویج ازدیاد نسل چه اقداماتی در طول سال انجام داده است؟
یک سری برنامه های ابلاغی در این زمینه است و همایش ها و نشست ها ی علمی، تخصصی ویژه پزشکان، اساتید، طلاب و مداحان در موضوع ازدیاد نسل با بررسی موانع ، طب اسلامی و ازدیاد نسل، تربیت فرزند و برکات داشتن فرزند، تعداد فرزند و مدیریت فرهنگی در خانواده، و با هدف فرهنگ سازی و ترویج در زمینه   ازدیاد نسل برگزارشده است.
برنامه های ویژه اقشار در حوزه ها بصورت کارگاهی یا همایش های مردمی است و نمایشگاهی در این زمینه با هدیه کتاب " ایران جوان بمان" و برگزاری مسابقه کتابخوانی برگزارشده است.

تأثیرات این برنامه را  در بانوان بسیجی چقدردیده اید ؟

با توجه به نتایج فرم های نظرسنجی  پایگاهها که بررسی شده مطلوب بوده است.

 

برنامه های فرهنگی حلقه های صالحین چه بوده است؟
غیر از حضور بسیجیان در حلقه های صالحین اردوهای یکروزه خواهران در داخل استان و اردوهای زیارتی خارج از استان داریم که با توجه به برنامه ابلاغی، اردوهای یکروزه داخل استان با هدف خدمات رسانی به مناطق محروم و برنامه هایش با پیش بینی فرماندهان است .
اردوهای یکروزه معمولا در روستاها برگزار می شود تا افراد با حضور درخانه شهدا با خواندن وصیت نامه شهید و قرائت دعا و زیارت عاشورا فضای معنوی وتجدید پیمان را داشته باشند.
یکی دیگر از برنامه های بسیجیان حضور در خانه افراد بد سرپرست یا بی سرپرست و دلجویی از آنان و و ارائه خدمات مادی و معنوی بوده است و یا به عنوان نمونه در ابرکوه و خاتم کمک به جمع آوری محصول توسط بسیجیان را داشته ایم.

درباره اهداف و برنامه های نمایشگاه در حسینیه ثارالله بفرمایید:

با توجه به سال اقتصاد و فرهنگ برپایی نمایشگاه یکی از برنامه های اساسی هفته بسیج است که یکی از روزهای این هفته هم به این نام است. در این نمایشگاه تولیدات خانگی و صنایع دستی با هدف ایجاد رقابت سالم بین بسیجیان عرضه می شود که در کنار آن بحث فرهنگی حجاب به صورت غرفه حجاب وعفاف  و فروش محصولات فرهنگی در این زمینه داریم .

اگر توصیه ای خاصی به عنوان کلام اخر دارید بفرمایید:
همراهی هفته بسیج وماه محرم این معنا را برای ما می تواند داشته باشد که بسیجیان باید برای تأسی به حضرت زینب (س) تلاش کنند تا بتوانند درهمه عرصه ها حضور فعال داشته باشند که پیام رسانی خون شهدا مانند حضرت زینب (س) وظیفه تک تک ماست .


 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری