Skip to Content

یک کارشناس مسائل خانواده مطرح کرد؛

پیامدهای نامطلوب افزایش پیری جمعیت در کشور


کارشناس مسائل خانواده گفت: ازجمله آثار و پیامدهای منفی کاهش جمعیت، تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم دهقان چناری در گفتگو با خبرنگار یزدبانو؛ در مورد پیامد‌های نامطلوب پیری جمعیت اذعان کرد: با افزایش روند پیری جمعیت نیروی انسانی مفید کم می‌شود و در بسیاری از حوزه‌ها نیروی جوان در اختیار نخواهیم داشت.

وی بالا رفتن توقع خانواده‌ها وهمچنین به سوی مدرنیته رفتن از جمله عوامل حرکت جامعه به سوی پیری بیان کرد و با بیان اینکه این عوامل آسیب‌های جبران‌ناپذیر به همراه دارد خاطرنشان کرد: این همسان‌سازی با جامعه غرب به نفع جوامع بشری اسلامی نیست.

این کارشناس حوزه خانواده با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کاهش جمعیت تهدید نسل به حساب می‌آید عنوان کرد: دراین برهه از زمان نسل شیعیان رو به کاهش بوده و این آسیب بزرگی برای جامعه اسلامی حساب می شود.

وی از راهکارهای جلوگیری از پیر شدن جمعیت را کمک به آگاه‌سازی مردم، بالا بردن نگاه‌های معنوی واعتقادی و برنامه‌ریزی‌های مدون برای خانواده‌ها دانست و افزود: در این صورت است که درآینده نه چندان دور یک جمعیت خوبی را نظاره‌گر خواهیم بود.

کارشناس مسائل خانواده یادآورشد: کاهش نرخ باروری و ازدواج و گرایش به تک فرزندی از مسائلی است که آسیب‌های جدی به کشور وارد خواهد کرد.

دهقان چناری با بیان اینکه تعدد فرزند در خانواده دلیلی بر شکست خانواده یا  تخریب خانواده نیست، ابراز امیدواری کرد: آینده خوبی در انتظار خانواده‌های دارای تربیت اسلامی و دیدگاه خدامحوری است.

وی اظهارکرد: کودکانی که در خانواده‌های کم‌جمعیت پرورش یابند، همواره با سلسله خواست‌ها وانتظارات بی‌پایان رشد می‌کنند و فرزندان درچنین خانواده‌هایی با مفاهیم ارزشی والا بیگانه خواهند شد.

این کارشناس حوزه خانواده کاهش رشد جمعیت در مقایسه با کشورهای دیگر را یادآور شد و گفت: جمعیت جوان شاهرگ حیاتی اقتصاد وجامعه است و می‌تواند آینده خوب جامعه را رقم بزند.

انتهای پیام/د




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری