Skip to Content

یک روانشناس در یزد مطرح کرد؛

آسیب‌هایی که تک فرزندها می‌بینند


وقتی شعار «فرزند کم‌تر، زندگی بهتر» مورد قبول کسی قرار گیرد، تصوّر می‌کند هر چه فرزندان او کم‌تر باشند، زندگی خود و فرزندانش بهتر خواهد شد، لذا به کم ‌فرزندی و تک ‌فرزندی رو می‌آورد؛ حال این امر پیامدهای منفی زیادی را ممکن می‌سازد.

یزدبانو؛ یکی از عوامل رواج «تک فرزندی» در کشور بالا رفتن سن ازدواج بوده و آمارها نیز حاکی از افزایش خانواده‌های دارای یک فرزند است.
 
بیشتر افراد بعد از اتمام تحصیلات تکمیلی و در واپسین سال‌های جوانی ازدواج می‌کنند و پس از سپری کردن دوران عقد و بعد از تولد اولین فرزند بنا به دلایلی از جمله وجود مشکلات اقتصادی، نداشتن وقت برای تربیت فرزند و … به داشتن یک فرزند قناعت می کنند.
 
ثریا دشتی، کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرگار یزدبانو، با اشاره به مشکلات تک فرزندی در خانواده‌ها اذعان کرد: تک‌فرزندی موجب می‌شود تا پدر و مادر تمام سرمایه‌گذاری عاطفی خود را بر یک کودک قرار دهند و کودک نیز متقابلاً فقط پدر و مادرش را ببیند و از داشتن تجربه‌ی خواهر و برادر محروم بماند.
 

وی افزود: کودکی که تک ‌فرزند باشد اعتماد به نفس پایین‌تری داشته ودر بیشتر امور خود حتی کارهای شخصی، وابستگی شدید به اطرافیان پیدا می کند و این مسئله باعث عدم پرورش خلاقیت کودک می‌شود.

دشتی از پیامد‌های تک فرزندی را در مرکز توجه قرار گرفتن والدین برشمرد و خاطرنشان کرد: این گونه فرزند پروری، خودشیفتگی را درکودک به وجود می‌آورد.

وی کودکان تک فرزند را آسیب‌پذیرتر از سایر کودکان عنوان کرد وهشدار داد: حمایت افراطی از کودکان مانع از رشد و بلوغ احساسات آنان می‌شود.

دشتی با بیان اینکه بروز ناهنجاری‌های رفتاری در تک فرزندان بیشتر است، اذعان کرد: انزوا، افسردگی، ضعف در برقراری ارتباط با همسالان و... از جمله پیامدهایی است که والدین برای تک فرزندان به ارمغان می‌آورند.

این روانشناس با اشاره به حساسیتهای والدین به رفتار و گفتار تک فرزندانشان تأکید کرد: خانواده‌های دارای یک فرزند نباید اجازه فرزندسالاری در خانواده خود دهند.

وی گفت: تک فرزندی از گستردگی خانواده‌‎ها می کاهد و روابط فامیلی خواه ناخواه از بین می‌رود.

انتهای پیام/د




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری