Navigation Navigation

محتوا محتوا

گزارشی از مشکلات بافت تاریخی یزد

ثبت جهانی و سوء تدبیر استانی!


گرچه ثبت جهانی شهر یزد یک رویداد مهم و ارزشمند به‌حساب می‌آید و حاصل همت مردم و تلاش همه مسئولان استان و شهر یزد در این 9 سال بوده است اما باید گفت که این اتفاق مهم پایان کار نیست

به گزارش یزدامروز؛ 18 تیرماه سال جاری خبری در صدر اخبار رسانه‌های استان و ایران قرار گرفت که از ثبت جهانی شهر یزد در یونسکو خبر می‌داد.

شهری که بالاخره پس از گذشت ۹ سال از قرار گرفتن پرونده‌ی موقت آن در فهرست میراث جهانی در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا به ثبت رسید.

اگرچه ثبت جهانی شهر یزد یک رویداد مهم و ارزشمند به‌حساب می‌آید و حاصل همت مردم و تلاش همه مسئولان استان و شهر یزد در این 9 سال بوده است اما باید گفت که این اتفاق مهم پایان کار نیست و حال که شهر یزد کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته تلاش مضاعف مسئولان را در احیا، نگهداری و رفع مشکلات  آن می‌طلبد.

به همین بهانه به میان مردم محله فهادان یزد که بخشی اعظمی از بافت تاریخی را تشکیل می‌دهد رفته و نظر آنان را در خصوص این اتفاق مهم و مشکلات این بخش از بافت جویا شدیم.

این گزارش مردمی و جالب را از دست ندهید؛

حکام زاده یکی از اهالی محله فهادان با تبریک ثبت جهانی بافت تاریخی به مردم یزد گفت: با این اقدام یزد بیش از گذشته موردتوجه گردشگران خارجی قرارگرفته و ازاین‌پس شاهد حضور طیف کثیری از این گردشگران در بافت تاریخی یزد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بنابراین ضرورت رسیدگی، حفظ و نگهداری این بافت ارزشمند که از پیشینیان ما به ارث رسیده از سوی مردم و مسئولان کاملااحساس می‌شود.

حکام زاده در ادامه به بیان مشکلات این بافت پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه یکی از مسائلی که باید از سوی مردم و مسئولان بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد بحث خانه‌های تاریخی و سنتی خالی از سکنه است که برخی از اهالی این منازل را رها کرده و در اثر عدم رسیدگی در حال تخریب هستند.

وی افزود: همچنین برخی از این خانه‌ها در اختیارات اتباع خارجی قرار دارد که به دلیل عدم آگاهی از نحوه حراست و حفاظت، این اماکن نیز در حال تبدیل‌شدن به ویرانه هستند که امیدواریم با اهتمام مسئولین زمینه بازگشت مردم و کوچ دوباره آنان به بافت تاریخی را شاهد باشیم.

حکام زاده ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این بافت را از دیگر مشکلات بافت تاریخی عنوان کرد و گفت: متأسفانه علاوه بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز، برخی افراد هم بر اساس روابطی که دارند مجوز ساخت بناهایی با مصالح غیر همگن می‌گیرند و در بافت تاریخی سازه‌هایی را می‌سازند که هیچ سنخیتی با نوع بافت و مصالح به‌کاررفته در آن ندارند لذا از مسئولان ارشد به‌ویژه ریاست میراث فرهنگی استان می‌خواهم توجه و دقت نظر بیشتری نسبت به صدور چنین مجوزهایی داشته باشند.

یکی دیگر از اهالی محله فهادان که در حدود 45 سال در این محله سکونت دارد ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در یونسکو را مایه مباهات و افتخار برای یزدی‌ها و ایران دانست و گفت: قطعاً این افتخار با زحمات مردم در زنده نگه‌داشتن روح زندگی در بافت تاریخی میسر شده هرچند که تلاش مسئولان نیز قابل‌تقدیر است.

وی عمده مشکل بافت تاریخی را عدم توجه و رسیدگی مسئولین به مرمت خانه‌های قدیمی و احیای قنوات دانست و گفت: شهر یزد را با بادگیر‌ها و قنوات آن می‌شناسند و از دیرباز نقش ارزنده‌ای در حیات تاریخی یزد داشتند.

این ساکن بافت تاریخی افزود: ساخت قنات در ایران سابقه 5 هزارساله دارد و یکی از عوامل مهم جذب گردشگری به‌حساب می‌آید اما متأسفانه امروزه نوع زندگی‌ها تغییر کرده و به‌واسطه زندگی مدرن فرهنگ و اهمیت قنات برای نسل جدید شناخته‌شده نیست و مسئولین امر نیز اهتمامی برای شناساندن آن ندارند.

وی همچنین خواستار ساماندهی اتباع خارجی توسط مسئولان مربوطه شد و گفت: با توجه به حضور گردشگران خارجی و بعضاً نا به سامانی‌هایی که از طرف اتباع خارجی به وجود می‌آید از مسئولان خواهشمندم برای ساماندهی این افراد تدبیری بیندیشند.

این شهروند یزدی با اشاره به تلاش‌های شهرداری و نیروهای خدماتی در بافت تاریخی جهت نظافت و پاکیزگی این قسمت از شهر خاطرنشان کرد: تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته اما به نظرم این تلاش‌ها کافی نیست.

جواد رضا نژاد  یکی از کسبه بازارچه محله تاریخی فهادان از ثبت جهانی بافت تاریخی ابراز خوشحالی کرد و مرمت و بازسازی بازارچه‌های قدیمی این بافت را خواستار شد و ابراز داشت: متأسفانه در این بازار سیم‌های نامنظم برق ازیک‌طرف به زیبایی و نظم بازار آسیب وارد کرده و از طرف دیگر برخی از این سیم‌ها درزمینهٔای باز رهاشده که می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

وی افزود: وقتی با شرکت برق برای جمع‌آوری این سیم‌ها تماس گرفتیم آن‌ها مدعی شدند به دلیل اینکه این قسمت از شهر جزو بافت تاریخی بوده و متولی بافت تاریخی نیز اداره میراث فرهنگی است برای جمع‌آوری و سروسامان دادن به این سیم‌ها از طرف اداره میراث درخواست کتبی به شرکت برق ارسال شوکه متأسفانه علی‌رغم درخواست‌های مکرر تا این لحظه چنین اقدامی از سوی این اداره صورت نگرفته است.

این جوان یزدی تخریب آب‌انبار یوز داران فهادان و عدم کف سازی مناسب در اثر بی‌توجهی مسئولان امر و همچنین عدم وجود زیرساخت‌های مناسب گردشگری را از دیگر مشکلات این قسمت از بافت تاریخی عنوان و اظهار داشت: این بافت در حالی موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد که هنوز زیرساخت‌های گردشگری به‌طور کامل در این بافت فراهم نشده و با مشکلاتی روبروست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولان و متولیان گردشگری در استان توجه خاصی به مرمت، احیا و بازسازی اماکن در حال تخریب در این بافت تاریخی داشته باشند تا بتوان از حداکثر ظرفیت موجود برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره برد.

امید ممیزی یکی دیگراز جوانان محله فهادان ضمن عرض تبریک ثبت جهانی یزد،خواستار مورد توجه قرار گرفتن سبک و سیاق ساخت‌وسازهای بافت تاریخی در شهرسازی امروز شد و گفت: یکی از زیبایی‌های بافت تاریخی توجه به ظرافت‌های زندگی است به عنوان نمونه در قسمت بیرونی خانه‌های قدیمی شاهد وجود نشیمن‌گاه‌هایی برای استراحت همشهریان در هنگام خستگی هستیم که متأسفانه در شهرسازی مدرن امروزی اثری از آن را مشاهده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که شهر یزد را به دلیل وجود بادگیرهای بی‌شماری که بر فراز بام‌های بافت تاریخی آن خودنمایی می‌کند شهر بادگیرها نام‌گذاری کردند با ابراز گلایه از کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور در ثبت جهانی بادگیرها اظهار داشت: درحالی‌که برخی کشورهای منطقه ازجمله امارات متحده عربی، برای ثبت بادگیر به عنوان نماد ملی کشورخوداقدامات زیادی انجام داده‌اند متأسفانه به‌رغم تلاش‌های متعدد سازمان‌های مردم‌نهاد درزمینهٔ ثبت جهانی بادگیرها، اقدامی درخور توجه و شایسته از سوی سازمان میراث فرهنگی و دیگر نهادهای دولتی صورت نگرفته و پرونده ثبت جهانی بادگیرها متوقف‌شده که ضرورت شفاف‌سازی سازمان و مسئولان مربوطه را در این زمینه می‌طلبد و از آنان می‌خواهم در این زمینه جدیت داشته باشند.

انتهای پیام/ح
 






آخرین اخبار آخرین اخبار