Navigation Navigation

محتوا محتوا

سرپرست پلیس‌راهور استان یزد:

درک خطر از حوادث رانندگی بسیار پایین است/ سهم هر خانوار یزدی 2 دستگاه موتورسیکلت


سرپرست پلیس‌راهور استان گفت: درک خطر مردم از حوادث رانندگی بسیار پایین است، بنابراین نشر فیلم حوادث ترافیکی در فضای مجازی تأثیر خوبی در کاهش این حوادث داشته است.

سرپرست پلیس‌راهوراستان یزد در مصاحبه با یزدامروز، در خصوص میزان جرائم رانندگی یزدی‌ها در سال گذشته و سه‌ماهه نخست امسال گفت: به دلیل اینکه باید اعداد و ارقام از جاهای مختلف جمع‌آوری و محاسبه شوند درحال حاضر عدد دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما آنچه مسلم است تمامی مبالغ جرائم رانندگی به‌حساب خزانه دولت واریز می‌شود و سپس بر اساس قانون بخشی از آن به‌حساب استانداری‌ها واریزشده تا جهت نصب و ارتقای تجهیزاتی نظیر دوربین به شهرداری‌ها پرداخت شود که متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
 
رضا زارع با تأکید براین نکته که پلیس به‌هیچ‌عنوان به دنبال جریمه کردن مردم نیست اذعان داشت: نظر پلیس این نیست که مردم را جریمه کند مگر اینکه افراد مرتکب تخلف شوند.
 
وی بابیان این مطلب که روزانه در حدود 100 مورد تصادف در معابر شهری استان رخ می‌دهد گفت: با توجه به تعداد نیرو و تجهیزات و بالا بودن میزان تصادفات نمی‌توانیم در همه موارد به‌سرعت در محل حاضر شویم بنابراین در تصادفات خسارتی به دلیل اینکه نسبت به تصادفات جرحی و فوتی فوریت ندارند تا 30 دقیقه برای حضور درصحنه زمان نیاز داریم.
 
زارع در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این مطلب که یزد دارالدوربین نیست اظهار داشت: مأمورین راهور در نقاط حادثه‌خیز و پرترافیک حضور دارند اما تعداد نیروهای ما محدود بوده و نمی‌شود تنها با نیروی انسانی ترافیک را کنترل کرد به همین دلیل ما نیز مانند بیشتر کشورهای دنیا به سمت استفاده از تکنولوژی روی آوردیم که البته تأثیر بسیار مثبتی در کاهش تصادفات در معابر اصلی داشته به‌گونه‌ای که در معابری که دوربین وجود دارد شاهد کمترین حوادث هستیم و استفاده از دوربین در استان‌های دیگر نیز مرسوم است.
 
وی ادامه داد: با توجه به هدف راهور که کاهش سرعت و کنترل ترافیک است با نصب دوربین‌های ثبت تخلفات این مهم حاصل‌شده و درحال حاضر میانگین سرعت در شهرهای استان به حدود 50 کیلومتر رسیده و اگر جه تعداد حوادث کم نشده اما حوادث جرحی و فوتی جای خود را به حوادث خسارتی داده است.
 
نصب بی‌رویه تابلوهای توقف ممنوع در معابر شهری
سرپرست پلیس‌راهوراستان به عدم نیاز نصب تابلوهای توقف ممنوع در برخی معابر شهری اشاره کرد و ابراز داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته تابلوهای توقف ممنوع به‌صورت بی‌رویه در شهر نصب‌شده، هرچند هر تابلو نماد یک نیروی پلیس است امادر برخی معابر نصب این تابلوها نیاز نبوده و در آینده‌ای نزدیک تابلوهای توقف ممنوع غیرضروری جمع‌آوری می‌شود.
وی تعداد نقاط حادثه‌خیز شهر یزد را 30 نقطه بیان کرد و گفت: هرچند شهرداری یزد تاکنون همکاری خوبی با پلیس‌راه داشته اما امیدواریم نسبت به رفع این نقاط جدیت بیشتری داشته باشد چراکه پلیس‌راه نسبت به وسعت شهر یزد با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات روبروست.
 
ارسال پیامک تخلفات رانندگی در کمترین زمان از ماه آینده
زارع در خصوص راه‌اندازی سامانه پیامکی اطلاع‌رسانی جرائم رانندگی هم گفت: سرور این سامانه توسط شهرداری خریداری‌شده و با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم از ماه آینده سیستم پیامکی بروز رسانی شده و جرائم رانندگی در کمترین زمان ممکن به رانندگان متخلف اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
سرپرست پلیس‌راهوراستان همچنین با اعلام خبر تعویض پلاک روزانه 250 تا 300 خودرو در سال گذشته ابراز داشت: گلایه‌هایی در خصوص معطلی مردم برای تعویض پلاک وجود داردکه می‌توان با افزایش غرفه در محل کنونی این مشکل را برطرف کرد اما اگر بخش خصوصی تمایل سرمایه‌گذاری در این زمینه را داشته باشد پلیس‌راه آمادگی همکاری را دارد.
 
سهم هر خانوار یزدی 2 دستگاه موتورسیکلت
زارع از وجود نزدیک به 400 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان خبر داد و اظهار داشت: آمارهای رسمی از وجود نزدیک به 220 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح استان حکایت داردکه با احتساب نزدیک به 150 هزار دستگاه موتورسیکلت فاقد پلاک این آمار به حدود 400 هزار دستگاه رسیده و می‌توان گفت به‌طور متوسط هر خانواده یزدی 2 دستگاه موتورسیکلت دارد.
 
اولویت پلیس‌راهور توقیف موتور سوران خطرآفرین و خطرساز است
این مقام مسئول بابیان اینکه بیش از 40 سال است که پلیس‌راه موتورسیکلت‌هایی را که صاحبان آن‌ها از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند توقیف می‌کند ابراز داشت: متأسفانه علی‌رغم همه اقدامات قهری که در خصوص استفاده نکردن از کلاه ایمنی صورت گرفته نتوانستیم مردم را مجاب به استفاده از کلاه ایمنی کنیم و این امر تا زمانی که افراد به این باور نرسند که استفاده از کلاه ایمنی برای حفظ جان خودشان است موفق نخواهیم شد بنابراین باید رسانه‌ها این باور را در جامعه ایجاد کنند ضمن اینکه اولویت پلیس‌راه توقیف موتور سور خطرآفرین و خطرساز است.
 
زارع در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم ادعای پلیس مبنی برعدم نیاز به تهیه کروکی در حوادث خسارتی شرکت‌های بیمه‌گر بر تهیه آن اصرار دارند و مردم را دچار مشکلاتی کرده‌اند گفت: متأسفانه به دلیل سوءاستفاده‌هایی که از تصادفات خسارتی شده شرکت‌های بیمه‌گر تصادفات را از ما استعلام می‌کنند تا صحت آن را بسنجند و امیدواریم بتوانیم در این زمینه با شرکت‌های بیمه‌گر به راهکار مناسبی دست پیدا کنیم.
 
درک خطر مردم از حوادث رانندگی بسیار پایین است
سرپرست پلیس‌راهوراستان در پایان نشر فیلم‌های حوادث ترافیکی در فضای مجازی را با محوریت روابط عمومی پلیس دانست و گفت: درک خطر مردم از حوادث رانندگی بسیار پایین است و اگر این موارد به مردم اطلاع‌رسانی شود قطعاً اثرگذار خواهد بود بنابراین نشر این‌گونه فیلم‌ها در فضای مجازی تأثیر خوبی در کاهش حوادث ترافیکی داشته است.
 گفتنی است سرهنگ رضا زارع فعالیت خود را از پلیس‌راه آغاز کرده و پس از حضور در تمامی پاسگاه‌های پلیس‌راه استان به سمت جانشینی پلیس‌راه انتخاب و هم‌اکنون در مقام سرپرست پلیس‌راه استان مشغول به خدمت‌رسانی است.
 
انتهای پیام/ح





آخرین اخبار آخرین اخبار