Navigation Navigation

محتوا محتوا

علل التهاب قیمت گوشت در گفتگو با کارآفرین یزدی:

دولت بازار گوشت و خوراک دام را به حال خود رها کرده است/قاچاق علت همه گرانی‌ها نیست


خلاصه آنچه که این روزها از زبان دامداران شنیده می شود این است که دولت عدم نظارت و کوتاهی خود را پشت بهانه قاچاق دام پنهان می کند.

به گزارش خبرنگار یزدامروز، وضعیت ملتهب بازار و افزایش بدون توقف قیمت گوشت باعث شده است تا این کالای اساسی از سبد معیشت قشر زیادی از مردم حذف شود.

اما علت کمبود گوشت و گرانی بی سابقه آن موضوعی است که باعث شد تا پای صحبت های«سیامک سلطان احمدی» یکی از کارآفرینان یزدی حوزه تولید شیر و گوشت گاو بنشینیم.

وی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه وضعیت پیش آمده برای دام کشور بی سابقه است، اذعان داشت: برای بررسی بحران گوشت باید این سئوال را مطرح کنیم که در طول مدت 7 ماهه گذشته چه اتفاقی افتاده است که وضعیت گوشت به این نقطه رسیده است؟

*قاچاق همه علت گرانی نیست

سلطان احمدی افزود: عده ای اختلاف قیمت ارز و قاچاق دام را علت گران شدن دام می دانند اما قاچاق دام موضوع جدیدی نیست که بخواهیم همه گرانی را معطوف قاچاق بدانیم.

وی ادامه داد: کمبود دام به خاطر قاچاق موضوع قابل مطرحی نیست چرا که قاچاق دام اتفاق جدیدی نیست اما اینکه تب و تاب و التهاب چند ماهه گذشته باعث شده تا بسیاری از دامداران برای سود بیشتر، دام خود را کشتار کنند یکی از عوامل نوسان و کمبود فعلی است.

*آشفته بازار ساعت به ساعت خوراک دام

این کارآفرین یزدی افزود: آشفته بازار نهاده های دامی و قیمت متغیر ساعت به ساعت نهاده هایی مانند جو، سویا و ذرت، سبوس و ... باعث شده تا بازار التهاب فزاینده ای به خود بگیرد.

* سازوکار دولت در قیمت گذاری مشخص نیست/ بازار به حال خود رها شده است

وی علت اصلی نابسامانی وضعیت خوراک دام را عدم نظارت دولت بیان کرد و اذعان داشت: دولت قیمتی را برای نهاده ها تعیین کرده است که حتی این قیمت ها با قیمت های وارده کننده در بندر هم مطابقت ندارد و با تفاوت 50 تا 70 درصدی به دست مصرف کننده می رسد؛ مشخص نیست سازوکار دولت برای تعیین قیمت چیست؟

وی اضافه کرد: اقلامی مانند جو، سویا و ذرت وارداتی است و قیمت آن بر اساس دلار تعیین می شود و قابل قبول است که افزایش قیمت معقول نه با وضعیت فعلی داشته باشد اما چرا اقلامی مانند سبوس گندم، تفاله چغندر و ... که هیچ ربطی به واردات ندارند افزایش قیمت 50 درصدی داشته است؛ این یعنی بازار به حال خود رها شده است.

*دولت مدیریت نکند وضعیت بدتر خواهد شد

«سلطان احمدی» خاطرنشان کرد: اگر نظارت و سازوکاری برای وضعیت فعلی گوشت و نهاده های دامی اندیشیده نشود قطعا وضعیت بازار به سمت التهاب بیشتر و افزایش قیمت خواهد رفت و برای کنترل این وضعیت چاره ای جز نظارت دولت نیست.

انتهای پیام/م*






آخرین اخبار آخرین اخبار