ID : 10554646
تا پایان سال؛

مسئولین مهلت انتقال کارخانه ذوب فلزات شاهدیه را تمدید کردند!/ وضعیت نگران‎‎کننده صنایع آلاینده حریم شهر


کارخانه ذوب فلزات شهر شاهدیه از جمله واحدهای آلاینده مستقر در محدوده شهر است که بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست استان، قرار بود تا پایان آذرماه از داخل شهر خارج شود ولی مسئولان مهلت خروج این کارخانه را تا پایان سال تمدید کردند.

به گزارش یزد رسا، استان صنعتی یزد یکی از استان‎‎های آلوده کشور محسوب می‌شود که به دلیل جانمایی نادرست استقرار بسیاری از صنایع، این روزها در میان انواع آلاینده‌ها غوطه‎‎ور است.

همشهری نوشت: لزامات قانونی، منجر به صدور حکم خروج صنایع آلاینده از داخل محدوده شهر شده اما هنوز شاهد استقرار برخی از این واحد‌ها در محدوده شهر و در مجاورت منازل مسکونی هستیم و با وجود زمان‎‎بندی برای خروج این صنایع از شهر، هنوز این کارخانه‌ها به فعالیت خود در محدوده شهری ادامه می‌دهند.
مسئولان استان بارها و بارها از مضرات استقرار کارخانه‌های آلاینده از جمله ذوب فلزات شاهدیه در محدوده شهر گلایه ‎ و بر ضرورت خروج آنها تاکید کرده‎‎اند اما به نظر می‌آید که اهتمام جدی برای برخورد با این واحدهای آلاینده و جلوگیری از انتقال این آلودگی‌ها از حریم زندگی شهروندان وجود ندارد.
کارخانه ذوب فلزات شاهدیه در کنار منازل مسکونی واقع شده و حتی موارد اولیه زیست محیطی نیز در آن رعایت نشده است، از این رو مردم این شهر به کرات از مسئولان استان خواسته‎‎اند که مالکان کارخانه را ملزم به دور شدن از محیط شهر کنند.

تکمیل نشدن تاسیسات برق

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان با تاکید بر ضرورت انتقال این کارخانه از محیط شهری گفت: متاسفانه باوجود تعیین محل انتقال، این کارخانه هنوز جابه‎‎جا نشده و تا پایان سال از مسئولان استان مهلت گرفته است تا مقدمات این انتقال فراهم شود. «محمدرضا کوچک زاده» با بیان این‌که مدتی قبل بازدید از این کارخانه از سوی بازرسان اداره کل محیط زیست استان انجام شده است، افزود: از محل جدید انتقال این کارخانه نیز بازدید انجام شده ولی گفته شد که به دلیل تامین نشدن تاسیسات برق، روند انتقال طولانی‌‌تر شده است.
وی ادامه داد: پس از تخصیص زمین برای انتقال کارخانه ذوب فلزات شاهدیه و انتقال نیافتن آن، در یک مرحله، این کارخانه از سوی اداره کل محیط زیست استان تعطیل شد اما در ادامه مالکان از مسولان استان درخواست مهلت کردند تا با تامین زیرساخت‎‎ها، به محل جدید در حاجی‎‎آباد منتقل شوند.

محیط زیست، سیاست‎‎گذار انتقال نیست
کوچک‎‎زاده با تاکید بر این‌که اداره کل محیط زیست استان، سیاست‎‎گذار انتقال واحدهای آلاینده نیست، گفت: با این حال بازرسان این اداره کل نظارت جدی بر کنترل آلایندگی واحدهایی که در حال حاضر در محدوده شهر هستند، دارند. وی در ادامه اظهار کرد: با توسعه شهرها، بسیاری از واحدهای صنعتی در داخل محدوده شهرها قرار گرفته‎‎اند ولی به هر ترتیب باید آلودگی آنها کنترل شود و به مرور زمان شرایط برای انتقال آنها از محیط شهر فراهم شود. این مسئول گفت: بعضی از این کارخانه‌ها آلایندگی بیشتری دارد که از جمله آن کارخانه ذوب فلزات شاهدیه است، اما در مجموع تعداد واحدهایی که آلایندگی بالایی دارند و باید از محیط شهر خارج شوند، انگشت‌شمار هستند.
وی اضافه کرد: مسئولان استان در شرایط اقتصادی فعلی و با توجه به اشتغال‎‎زایی این واحدها، برای جلوگیری از بیکاری کارگران و حمایت از تولید و اشتغال، تنها به شرط کنترل آلودگی با استقرار این صنایع در محدوده شهر کنار آمده‎‎اند اما این در صورتی است که واحدهای مذکور استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند.

تقویت نظارت بر واحدهای آلاینده محدوده شهرها

به گفته کوچک‎‎زاده، با این وجود، دولت از اداره کل محیط زیست خواسته است که نظارت‌های خود را بر واحدهای آلاینده‎‎ای که در محدوده شهر قرار گرفته است، تقویت کند که به دنبال این نظارت‌ها، آلودگی این واحدها تحت کنترل است و در صورت تخلف نیز با جدیت با آنها برخورد خواهد شد. وی واحدهای آلاینده مستقر در محدوده شهر را شامل واحدهای صنعتی و واحدهای صنفی برشمرد و افزود: اداره کل محیط زیست فعالیت واحدهای صنعتی را رصد می‌کند اما نظارت بر واحدهای صنفی بر عهده اتاق اصناف است.
وی تاکید کرد: تا زمانی که امکان انتقال واحدهای صنعتی از محدوده شهر فراهم شود، در صورتی که این واحدها مشکل زیست محیطی نداشته باشند، می‌توانند به فعالیت خود در محیط شهر ادامه دهند.

وضعیت نگران‎‎کننده آلایندگی واحدهای حریم شهر

کوچک‌زاده از وضعیت آلایندگی واحدهای صنعتی حریم شهر نیز ابراز نگرانی کرد و افزود: از جمله این واحدها کوره‌های آجرپزی است که باید مدیریت واحدی برای کنترل آنها و کاهش آلایندگی آنها لحاظ و بستر لازم برای انتقال هر چه سریع‎‎تر آنها به خارج از حریم شهر فراهم شود.
وی با بیان این‌که برخی از صنایع خارج از شهر که در حریم قرار گرفته‎‎اند نیز آلایندگی دارند، ازجمله این واحدها را واحدهای کاشی و سرامیک نام برد که بعد از دروازه قرآن یزد، مستقرند.
معاون اداره کل محیط زیست استان یزد با بیان این‌که تعداد واحدهای آلاینده استان که در حریم شهر قرار گرفته‎‎اند به مراتب بیشتر از تعدادی است که در محدوده شهر قرار دارند، ادامه داد: این واحدها نیز اگرچه در حریم قرار گرفته‎‎اند، اما فاصله زیادی تا مناطق مسکونی ندارند و آلودگی آنها به شهر منتقل می‌شود. وی تاکید کرد: اداره کل محیط زیست استان ترجیح می‌‎‎دهد که صنایع در پهنه‌هایی که از محل سکونت دور هستند، مستقر شوند و از تکنولوژی‌های روز برای کاهش آلایندگی خود بهره گیرند، اما با توجه به شکل‎‎گیری غالب صنایع در محدود مسکونی استان، سیاست حال حاضر اداره کل محیط زیست، نظارت دقیق بر رعایت الزامات زیست محیطی از سوی این واحدهای آلاینده است.

لزوم ایجاد مشوق‎‎ها برای خروج

کوچک‎‎زاده با تاکید بر این‌که دولت باید برای خروج صنایع آلاینده از شهر و حریم آن، مشوق‌هایی در نظر بگیرد، از جمله این مشوق‌ها را تخصیص زمین و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب، گاز و برق در محل جدید استقرار این واحدها اعلام کرد. وی همچنین با تاکید بر این‌که اداره کل محیط زیست استان حمایت لازم را برای انتقال واحدهای آلاینده از محدوده و حریم شهر دارد، افزود: در صورتی که حمایت‌های لازم از مالکان این واحدها برای انتقال صورت گیرد، بازرسان اداره کل محیط زیست استان نیز توان اعمال فشار برای تسریع در انتقال را خواهند داشت.

شرایط استقرار واحدهای آلاینده

معاون امور عمرانی استانداری اعلام کرد: شهرک‌های صنعتی آماده پذیرش واحدهای آلاینده از جمله کوره‎‎های آجرپزی هستند، البته این استقرار در صورتی است که این واحدها از دستی به ماشینی تبدیل شوند و با کنترل آلایندگی، فعالیت خود را ادامه دهند.
«سیدمحمدرضا سیدحسینی» درباره فراهم کردن زمینه استقرار کوره‌ها در سایتی خارج از حریم شهر، گفت: سوخت کوره‌های دستی قطع شده است تا هر‌چه زودتر تغییر ساختار داده و به کوره‌های ماشینی تبدیل شوند. وی افزود: کوره‌های ماشینی که با گاز طبیعی فعالیت می‌‌کنند، فاقد آلایندگی هستند و فعالیت آنها تحت کنترل است. وی با تاکید بر این‌که کوره‌های دستی تمایلی به استقرار در شهرک‌ها و فعالیت به شکل ماشینی ندارند، گفت: برای ایجاد یک کوره ماشینی نزدیک به 30 میلیارد تومان سرمایه نیاز است، بنابراین کوره‌های دستی از این کار استقبالی ندارند هر چند که در صورت تجمیع می‌توانند به این مهم دست یابند.





summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.