نمایش نمایش

ID : 12609206
آذر یزدی برترین های خود را شناخت

همایش ملی بزرگداشت مهدی آذر یزدی به سر منزل مقصود رسید +تصاویر


اختتامیه همایش ملی بزرگداشت استاد مهدی آذر یزدی با حضور نویسندگان کشوری و استانی در محل سالن همایش های بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

به گزارش عصر فرهنگ به نقل از یزد  هنر، اختتامیه همایش ملی بزرگداشت استاد مهدی آذر یزدی با حضور نویسندگان کشوری و استانی در محل سالن همایش های بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

 

دراختتامیه همایش یک روزه ی نکوداشت پیر فرزانه استاد مهدی آذر یزدی، غلامرضا محمدی مشاور فرهنگی استاندار و دبیر کمیته علمی همایش گزارشی از عملکرد این کمیته ارائه کرد و گفت: این همایش در سه بخش مقاله، شعر و داستان کوتاه و برای گروههای سنی زیر 18 سال و 18 تا 35 سال برگزار شد.

 

وی در دامه به محورهای همایش اشاره کرد وافزود: محورهای همایش شعر و داستان با موضوعات انقلاب و بیداری اسلامی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی، فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی، عدالت و پیشرفت وزندگی، شخصیت و اندیشه های آذر یزدی و در بخش مقاله  نیز موضوعاتی چون جلوه های قرآن و حدیث  و ویژگی های بازنویسی و بازآفرینی متون کهن ادب فارسی در آثار آذر یزدی، حکمت، اخلاق، تعلیم و تربیت وجلوه های طنز در آثار آذر یزدی، زیبایی شناسی آثار منظوم آذر یزدی، تاثیر کتاب و کتاب خوانی در رشد شخصیت آذر یزدی، تاثیر آثار آذر یزدی بر میزان مطالعه نوجوانان و جوانان برگزار شد.

 

دبیر کمیته ی علمی همایش ادامه داد : به علت اینکه رده سنی زیر 35 سال اعلام شده بود در مجموع 220 اثر شامل 85 شعر، 92 مقاله و 43 داستان به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی و ارزیابی داوران همایش نهایتاً 14 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

 

وی همچنین در مورد مرحوم مهدی آذر یزدی گفت: آذر یزدی یکی از صاحب قلمان برجسته بود که هیچگاه امکان رفتن به مدرسه برایش فراهم نشد و این شد که حسرت و عطش کتاب او را فراگرفت تا اینکه بخشی از عطشش با توفیقی تاریخی که کار در کتابخانه بود برطرف شد.

 

محمدی اضافه کرد: این عطش و بینش آذر یزدی نسبت به رسالت زمان خود باعث شد ایشان به ادبیات کودک و نوجوان بپردازد، بله وقتی عشق، هنر و رسالت به هم آمیزد انسان را بزرگ می کند و سخت کوشی ها، اراده، تعهد و مطالعه ی آذر باعث شد که بتواند آثاری فاخری را عرضه کند.

 

در ادامه ی این مراسم عباسعلی رضایی معاون توسعه و مدیریت استانداری یزد ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و برگزیده گان این مراسم با اشاره به تعدد نخبگان استان دارالعباده و دارلعلم یزد از گذشته تا کنون، خواستار توجه بیشتر به بحث کیفی سازی در بحث کودکان و نوجوانان با الگوسازی و بهره گیری از سبک زندگی مفاخر و نخبگان این دیار شد.

 

مصطفی رحماندوست نویسنده برجسته کشور در آیین اختتامیه با بیان این که در این همایش آذر گفته شد ولی در این همایش چیزی برای آذر نگفتیم.

 

وی با بیان خاطره‌‌ای از آذر یزدی، به تنهایی و سادگی زندگی پدر ادبیات نوین کودکان کشورمان اشاره کرد و حاضران خواست تا برای توشه آخرت آذر یزدی به پا خیزند و برای وی فاتحه قرائت کنند.

 

نویسنده ی برجسته ی کشور در ادامه به قرائت بیانیه کمیته علمی همایش پرداخت و در بخشی از آن گفت: آذر یزدی، روایتگر داستان‎‎های دیرینه انسان‎هایی است که در ساخت واقعیت و خیال زندگی کردند و او حلقه رابطه‎‎های دیروز، امروز و فردای همه آن زندگی‎‎هاست، با دست مایه‌‌ای از خیال‎‎های خوش انسان که در انتها عقلانیت و دانایی، خیر و نیک و شادمانی و توانایی بر بدی‌‌ها و بدکنشی‌‌ها و تلخی‎‎ها پیروز خواهد شد.

 

رحماندوست در بخش پایانی این بیانیه چهار پیشنهاد ارائه کرد: که از آن جمله برگزاری دو سالانه همایش آذر یزدی در اسفندماه، اختصاص جایزه‎‎ای تحت عنوان بازنویسی و بازآفرینی متون عامه و کهن برای ادبیات کودکان اتفاق بیافتد تا به زحمات کسانی که راه آذر یزدی را ادامه داده‌‌اند و حلقه رابطی درست میان ادبیات دیروز و مخاطبان امروز شده‎‎اند، ارج گذاشته شود، ایجاد کتابخانه تخصصی متون بانوشته شده کهن کودکان و ایجاد هسته ای در بنیاد نخبگان یزد برای نخبگان ادبی به بهانه آذر یزدی بود.

 

در انتهای مراسم از برگزارکنندگان و برگزیدگان همایش ملی اذر یزدی در بخش های شعر، داستان و مقاله با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و جایزه ی نقدی تقدیر شد.

 

گفتنی است مدیحه سرایی گروه قرانی ایمان و قصه‎‎گویی فاطمه بحرانی، برگزیده هفدهمین مسابقات بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان، از دیگر برنامه‎‎های این همایش بود.     
 

 






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها