ID : 32982111
علیرغم درگیری استان با بی آبی و آلودگی محیط زیست؛

چادرملو اردکان با 2 طرح پرآبخواه گسترده تر می شود!/گسترش صنایع فولادی با چه بهانه ای؟!


طرح های فولاد یک میلیون و 300 هزار تنی و نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی چادرملو در اردکان یزد همزمان با ایام دهه فجر رسماً افتتاح می شوند!

به گزارش یزد رسا، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام این خبر به تشریح اهداف و خط مشی های چادرملو پرداخت و گفت: این شرکت همواره در جهت خلق ارزش افزوده در فرآیند تولید گام برداشته  و به جرائت می توان گفت چادرملو اکنون به مرحله ای رسیده است که محصول خود را با استخراج مواد اولیه از دل زمین و معدن آغاز می کند.
محمود نوریان افزود: این شرکت پس از فرآوری و تولید کنسانتره در پنج خط تولید با ظرفیت 10 میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانه گندله سازی اردکان که امسال حدود سه میلیون و 700 هزار تن گندله تولید کرده است و بزودی به مرز چهار میلیون تن می رسد، خوارک لازم برای واحدهای بزرگ فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه و خوزستان را نیز تامین می کند.
وی گفت: در مرحله بعدی با سر مایه گذاری در دو واحد تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد غدیر ایرانیان و ارفع  بخشی از گندله تولید شده به این واحدها منتقل و مازاد آن به صنایع فولاد کشور عرضه می گردد. 
نوریان افزود: در آخرین مرحله از زنجیره تولید فولاد، چادرملو اقدام به سرمایه گذاری در طرح نورد و فولاد سرمد ابرکوه نموده که سالانه بالغ بر 500 هزار تن انواع میلگرد تولید می کند.
وی گفت: پروژه کارخانه فولاد چادرملو نیز که قادر است تا یک میلیون و 300 هزار تن شمش فولاد تولید کند امسال به مرحله بهره برداری رسیده است و هفته آینده همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور مقامات کشوری رسما افتتاح می شود.
ایران اکونومیست نوشت: مدیر عامل چادرملو افزود: پیش بینی شده است تا پایان امسال بیش از 300 هزار تن شمش فولادی در این واحد تولید شود و به این ترتیب می توان گفت چادرملو یکی از معدود شرکت های بزرگ معدنی و صنعتی است که توانسته پیشگامی خود را در تکمیل چرخه تولید فولاد به اثبات برساند.
وی افتتاح رسمی نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان در مجتمع صنعتی چادرملو را نیز از دیگر برنامه های این شرکت عنوان کرد و گفت: این نیروگاه در سه فاز با سرمایه گذاری بیش از 13 میلیارد ریال و سهم ارزی 265 میلیون دلار اجرا و هم اکنون وارد شبکه سراسری برق شده است.

گفتنی است مسئولان استان با علم به اینکه استان یزد با کمبود منابع آب روبرو است و مردم هر سال بیش از گذشته با خشکسالی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند به دنبال گسترش صنایع پر آبخواه در استان هستند که می توان به اصرار استاندار وقت به افتتاح پروژه «یزد یک» فولاد آلیاژی یزد اشاره کرد که ظرفیتی 4 برابر  فولاد آلیاژی کنونی دارد.

نگرانی در خصوص آلودگی های محیط زیستی هم چنان ادامه دارد و اینکه گسترش صنایع فولادی موجب آلوده تر شدن محیط زیست می شود بر کسی پوشیده نیست.

همه دغدغه و هم و غم مسئولان استان انتقال آب از خلیج فارس است که با هزینه هنگ قول آن برای سال دوسال دیگر داده اند، در صورتی که 90 درصد منابع آب استان صرف کشاورزی، 20 درصد سهم شرب خانگی و تنها 10 درصد صرف صنایع می شود!

علیرغم تخصیص 100درصد آب انتقالی خلیج فارس به چادرملو، این واحد پرآبخواه معدنی سالانه حدود 3 میلیون متر مکعب آب فاضلاب اردکان را هم می بلعد!

استدلال و منطق در خصوص گسترش و ایجاد صنایع پر آبخواه در اوج بی آبی به بهانه انتقال آب خلیج فارس به یزد سوالی است که مسئولان استان به ویژه استاندار یزد باید پاسخگوی آن باشد.

انتهای پیام/س*

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.