شناسه : 37704944
متخصص تغذیه:


متخصص تغذیه گفت: برخی توصیه‌ها در فضای مجازی برای مقابله با کرونا، که بسیاری از آنها نگاه تغذیه‌ای دارد جنبه علمی ندارد و امروزه علم آن را تایید نمی‌کند.

حسن مظفری در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، گفت: مباحثی که در خصوص تغذیه و ویروس‌های عفونی مانند کرونا مطرح می‌شود بسیار زیاد است و می‌توان مباحث را به چند بخش تقسیم کرد، مباحثی که بیشتر نگاه پیشگیرانه دارد یا نگاهی که بیشتر در ارتباط با بیمارانی است که هم اکنون مبتلا و بستری هستند اما آنچه که بیشتر اهمیت دارد در خصوص نکات پیشگیرانه است.

 وی ادامه داد: ویروس کرونا قابلیتی که دارد این است که سرعت انتقال بسیار بالایی نسبت به نسل‌های خودش دارد و مهم‌ترین  کار هم این است ک چرخه انتقال را قطع کنیم، بخشی از این چرخه انتقال به روابط انسانی برمی‌گردد، ما باید قرنطیه خانوادگی داشته باشیم، تماس با دیگران نداشته باشیم، در تجمعات شرکت نکنیم و مسائلی از این دست که مدام رسانه‌ها نیز به آن می‌پردازند.

متخصص تغذیه افزود: بخشی از راه انتقال نیز برمی گردد به غذایی که ما داریم تهیه می کنیم بالاخره یکی از ارتباطاتی که با جامعه داریم ارتباط از طریق موادغذایی است، بنابراین زمانی که صحبت از تغذیه و رابطه آن با کرونا می‌شود، می‌توان نکات پیشگیرانه را به دو بخش تغذیه وغذا تقسیم کرد.

مظفری عنوان کرد: در بحث تغذیه، موادغذایی که مصرف می کنیم از جهات مختلف می‌تواند بدن را در مقابل عفونت‌ها مقاوم کند بسیار مواد مغذی وجود دارند که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کنند و اتفاقا یکی از راه‌های مقابله با عفونت‌ها به خصوص عفونت‌های ویروسی که خیلی از آنها داروی خاصی ندارند مثل کرونا، این است که سعی کنیم مقاومت بدن را به قدری افزایش دهیم که کمتر بدن در مقابل این عفونت‌ها مقاوم شود.

وی تصریح کرد: برخی توصیه ها در فضای مجازی و رسانه‌ها، که بسیاری از آنها نگاه تغذیه‌ای دارد جنبه علمی ندارد و امروزه علم آن را تایید نمی‌کند، مثلا اینکه عنوان می‌شود ویروس کرونا طبعش سرد یا گرم است، گرمی استفاده شود یا سردی و از این قبیل موارد جنبه علمی ندارد و لابلای این مطالب، مطالب نادرست هم ارائه می‌شود و خیلی از مخاطبین هم ممکن است دچار سردرگمی و مشکل شوند و شاید اگر به آن عمل هم کنند دچار مشکل شوند.

مظفری با بیان اینکه در خصوص مواد غذایی که مقاومت بدن را افزایش می‌دهد، گفت: برخی از ویتامین‌ها مقاومت بدن را افزایش می‌دهند، مثلا ویتامین C آثار ضد میکروبی و ویروسی بسیار بالایی دارد و موجب افزایش مقاومت بدن است و خوب است از نظر پیشگیرانه مواد غذایی که ویتامین سی دارند را استفاده کنیم. مرکبات و سبزیجات یکی از بهترین منابع غذایی این ویتامین محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی که شنیدند ویتامین C مقاومت بدن را افزایش می‌دهد به سمت مصرف زیاد مکمل‌های این ویتامین روی آورده‌اند اما این مکمل‌ها و فراوده های دارویی برای همه افراد مناسب نیست باید ثابت شود که بدن دچار کمبود است تا این فرآورده‌ها تجویز شود و برای عموم افراد توصیه نمی‌شود و برای نگاه پیشگیرانه باید ویتامین C را از طریق مواد غذایی تامین کرد حتی از طریق مواد غذایی هم نباید زیاده روی کرد، افراد روزانه حدود 60 تا 70 میلی گرم به ویتامین C نیاز دارند که یک لیوان آب پرتقال کل این نیاز را تامین می‌کند.الان شاهد این هستیم که مرکبات در بازار کم و گران شده و برخی در مصرف آن زیاده روی می‌کنند که نه تنها مشکل آنها را حل نکند بلکه مشکل ساز نیز هست.

این متخصص تغذیه افزود: از بین ویتامین‌ها دیگر مواردی که مقاومت بدن را افزایش می‌دهد، ویتامین B6، A، D و ... هستند، ویتامین A حتی شاید از همه اینها اهمیت بیشتری داشته باشد به این دلیل که هم ایمنی خونی و هم ایمنی سلولی را تقویت می‌کند که این ویتامین هم به راحتی در انواع و اقسام میوه جات و سبزیجات وجود دارد، البته در منابع حیوانی و در فرآورده‌های گوشتی نیز یافت می‌شود، ویتامین D نیز به راحتی در منابع غذایی مختلف وجود دارد، بنابراین بخشی از موارد از نظر تغذیه‌ای  به موادی که سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد برمی‌گردد.

مظفری اضافه کرد: غذا بحث دیگری در این زمینه است، غذایی که از بیرون تهیه می‌کنیم احتمال اینکه در تماس افراد مبتلا قرار گرفته باشد و آلوده شده باشد وجود دارد بنابراین در مواد غذایی که تهیه می کنیم باید مواظبت کنیم که از طریق آن آلوده نشویم و اگر میوه‌جاتی تهیه می‌کنیم باید ضدعفونی کنیم و مطمئن باشیم که آلودگی آن‌ها رفع شده است و اگر حتی برخی میوه‌ها قابلیت پوست کندن را دارند پوست آنها را جدا کنیم.

وی ادامه داد: نانی که تهیه می‌کنیم احتمال اینکه آلوده باشد وجود دارد و باید در تحویل آن از نانوایی سعی کنیم که نکات بهداشتی رعایت شود و همچنین سفره خاصی برای آن در نظر بگیرم و در منزل نیز به هر صورتی که امکان دارند نان را قبل از مصرف حرارت دهیم که چنانچه آلودگی در سطح آن وجود دارد رفع شود.

مظفری گفت: نکته بعدی اینکه بسیاری از مواد غذای که قابل پختن هستند را طبخ کنیم چرا که پختن مواد غذایی یکی از راه‌های رفع آلودگی از مواد غذایی است، همچنین نباید از مصرف مایعات غافل شویم، عملکرد بدن با وجود مایعات مطلوبتر است و کسانی که دچار بیماری می‌شوند توصیه می شود که مرتب مایعات استفاده کنند و غذاهایی که آب بیشتری دارد مانند سوپ‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.