اشتغال و مناسب سازی شهری از مشکلات روشن دلان/ استاندارد خاصی برای آموزش نابینایان وجود ندارد
به گزارش خبرنگار یزد آوا، روشن دلان یا همان هایی که عصای سفید را نشانی خانه خود کرده اند وسعت دیدشان در برابر وسعت دید چشمان به ظاهر بیدار ما بیشتر از آن چیزی است که تصورش را می کنیم.
آنها نیز می بینند و درک می کنند اما با چشمان دلشان، که اگر چشمان دل ما نیز بیدار شوند شاید اتفاقات شیرینی در این جهان خاکی بیفتد و شاید حتی بدون تردید شاهد روییدن گل محبت در جنگل های خشونت دنیای بدون ترحم امروز باشیم.
15 اکتبر و 23 مهر ماه روز جهانی عصای سفید و روز جهانی نابینایان است، روز جهانی آنها که با زدن عینک های دودی دیگر نمی خواهند ظلم های موجود در جهان خاکی را نظاره گر باشند، روز جهانی آنهایی که با چشم دل می بینند نه با چشم سر! روز جهانی آنهایی که می بینند حتی از پشت شیشه های عینک های دودیشان و بهتر از هر چشم بینایی نیز هر آنچه را که در جهان اتفاق می افتد می بینند و احساس می کنند.
رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا یکی از عمدهترین مشکلات روشن دلان در همه ردههای مدیریتی در سراسر کشور را، اشتغال آنها عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه در این زمینه توجه کافی نشده است و با توجه به اینکه مشکل این قشر از جامعه از اقشار دیگر حتی از اقشار معلولین نیز بیشتر است، مسئولین باید در کنار امر اشتغال عمومی توجه ویژهای به نابینایان و کم بینایان داشته باشند.
محمد حسین کبیری با بیان اینکه مناسبسازی شهری برای ایاب و ذهاب روشن دلان از دیگر مشکلات موجود در جامعه است، تصریح کرد: وضعیت شهرسازی در کشور و از جمله استان یزد نابسامان و ناهنجار است به گونهای تردد در آن برای عموم مردم هم دچار مشکل است و مسلما این مسئله برای نابینایان با وضعیت خاصی که دارند بسیار سخت است.
وی ادامه داد: اصولا در شهرسازیها به نیازهای مردم به معنای واقعی آن توجه نمی شود و شهر را فقط خیابان میبینند در حالیکه با کنار هم قرار گرفتن مجموعه عظیمی از امکانات شهر واقعی به وجود میآید که متأسفانه اصلا در این زمینه به راحتی مردم توجه نمی شود و می طلبد که مسئولین در این زمینه دقت و توجه بیشتری داشته باشند.
کبیری با اشاره به بحث توانبخشی به عنوان یکی دیگر از مشکلات جامعه نابینایان افزود: افرادی از اقشار معلول به دلایل جسمی، فیزیکی، روانی و یا اجتماعی افراد منفعلی هستند و سرخوردگی زیادی دارند و برای ایفای نقش در باید به معنای واقعی توان بخشی شوند.
وی ادامه داد: توان بخشی به این معنی است که هم از امکانات و فناوریهای روز در جهت رفع نیازهای این افراد از جمله نابینایان استفاده شود و هم در حوزه مددکاری، با به کارگیری مددکاران ماهر افراد معلول را از این وضعیتی که دارند خارج کنند و به وضعیت نرمال تری نزدیک کنند، تا راحتتر و مستقلتر زندگی کنند و خانوادههای آنها از مشکلاتی که دامنگیر آنهاست رهایی یابند.
رئیس هیئت مدیره جامعه نابینایان استان با گلایه از اینکه هنوز در ایران استاندار خاصی برای آموزش مهارت برای نابینایان و صدور گواهی برای آنها در سازمان فنی و حرفهای وجود ندارد، گفت: در این سازمان استاندارد خاصی برای آموزش و چگونگی برگزاری امتحان برای یک فرد نابینا وجود ندارد و باید این نقص ساده و بدیهی رفع شود.
وی ادامه داد: : با وجود کمکها و امکاناتی که سازمان بهزیستی در جهت تأمین شهریههای دانشجویان نابینا فراهم میکند، باید با سازمان فنی و حرفهای و دیگر مراکز آموزشی مذاکره شود تا همان مهارتهایی که به افراد عادی آموزش داده میشود، با استانداردهای خاصی به افراد روشن دل نیز آموزش داده شود.
کبیری افزود: مسئولین در جنبههای دیگر آموزشی نیز باید یک سری تمهیداتی بیندیشند که توانمندی علمی، فنی، حرفهای و مهارتهای به روز جامعه نابینایان بیشتر شود.
وی با بیان اینکه روشندلان دریادگیری زبانهای خارجی استعداد خوبی دارند، ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی باید به این نقطه قوت توجه ویژه توجه داشته باشد و موارد درسی خاصی غیر از موارد درسی عمومی، از جمله زبانهای خارجی را برای نابینایان تعریف کند تا آنها بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان به یک خودکفایی نسبی در زندگی خود برسند.
کبیری با بیان اینکه رسانهها باید به روشن دلان توجه بیشتری داشته باشند، گفت: باید قانونی که در آن بخشی از برنامه های صدا و سیما و رسانههای عمومی به امر معلولین اختصاص پیدا میکند به معنای واقعی اجرا و تکمیلتر شود.
وی ادامه داد: رسانهها باید به گونهای به جامعه نابینایان بپردازند که توجه آحاد مردم و جامعه به مشکلات و محدودیت های این قشر جلب شود و این باور درمردم تقویت شود که با فراهم کردن امکانات و بسترهای لازم و رفع بسیاری از محدودیتهای نابینایان، روشن دلان افراد فعال و پرکاری در جامعه خواهند بود.
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|
گزارش
| |
| |
| |
| |
|