آيا شناخت دشمن و راههای نفوذ آن واجب است؟
بسمالله الرحمن الرحيم
قال الله تبارکوتعالی:
كيف و إن يظهروا عليكم لايرقبوا فيكم إلا و لا ذمة يرضونكم بأفواههم و تأبي قلوبهم وأكثرهم فاسقون.
(توبه آيه8)
نکتهای كه پس از توافقات 1+5 با ايران بهطور صريح و شفاف وارد ادبيات سياسي ايران شد مسئله نفوذ قدرتهای استكباري خصوصا آمريكا يا همان شيطان بزرگ است.
به فاصله كوتاهي از اين توافق در 4 سخنرانی ولی امر مسلمین حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای (مدظلهالعالی) به اين موضوع مهم بهطور صريح و شفاف پرداختند و حتی مصاديق نفوذ و منافذ آن را نیز برای اينكه در آينده كسي مدعی نشود كه ما راه را پيدا نكرديم بيان فرمودند كه دشمن درجاهایی كه يا تصميم گيرند و يا تصمیمساز اگر بتواند قصد نفوذ دارد.
نکتهای كه مهم است به آن پرداخته شود اين است كه دشمن يارگيری خود را كرده است و عدهای از خارج و در داخل حرفهای يكصدائی را با استكبار جهانی همنوايی میکنند.
استكبار جهانی در تلاش است با طرح ادعاها و بهانههای عامهپسند سطح فكر مردم را پايين بياورد و با ارائه خواستههای سطحی، مردم را از مسير اصلی كه همان پايبندی به اصول و ارزشهای اسلام و انقلاب است خارج كند.
حضرت امير المومنين علی عليه السلام در خطبه 194 نهجالبلاغه بعد از بيان اينكه من از منافقان بر شما میترسم به بيان ویژگیهای اهل نفاق و خطر نفوذ آنها در دل مردم ساده انديش میپردازد و میفرماید:
1. يكي از راههای نفوذ اين است كه اهل نفاق خود را حامی مردم و دلسوز آنها نشان میدهند.
2. در آغاز راه را آسان و سپس در تنگناها به بنبست میکشند(قد هَونوا الطريق وأضلعوا المضيق)
3. براي رسيدن به خواستههای ناحق خود اصرار میکنند(إن سألوا ألحفوا) اشاره به جريان سال 88 كه خواسته ناحقی داشتند بر ابطال انتخابات و حقالناسی را قصد پايمال كردنش داشتند.
4. حضرت آقا بيان میفرمایند كه قصد دشمن از نفوذ نااميد كردن محور مقاومت است در مقابل استكبار جهانی و اين كار را با القای يأس به جامعه انجام میدهند(حضرت امير سلاماللهعلیه دراینباره میفرماید: و يتوصلون الي الطمع باليأس) بارها تأکید فرمودند كه مذاكره باعث نشود كه از آن به عنوان آخرين راه برای برطرف كردن مشكلات و ناجی مسائل كشور معرفی گردد.
5. يكي ديگر از راههای نفوذ دشمن را ايجاد شبهه میدانند: حضرت آقا میفرمایند: متأسفانه يكي از عادتهای بدی كه بعضی در داخل دارند، اين است كه عمداً در سلامت انتخابات در هر دورهای خدشه میکنند، از قبل از انتخابات مكرر دم بزنند از تقلب، از دغدغه، از اينكه چنين بشود، چنان بشود، اين كار غلطی است. اين كلام معظم له بگرفته از كلام گهربار امير بيان در خطبه 194 است كه فرمودند: «يقولون فيشبهون سخن میگویند و به اشتباه و ترديد میاندازند»
حضرت امير اين افراد را اینگونه خطاب میکند «ثم أنتم شِرارُ الناسِ و مَن رَمي به الشيطانُ مَرَاميَهُ، وضَرَبَ به تِيَههُ. شما بدترين مردم هستيد، شما تیرهایی هستيد در دست شيطان كه از وجود پليد شما براي زدن خود استفاده میکند و بهوسیله شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهی میافکند.»
6. در خصوص نفوذ دشمن معظم له میفرمایند: اعتماد به دشمنی كه مكرر مكر میزند غلط است و اين برگرفته از اين بيان نهجالبلاغه است كه حضرت در خطبه40 میفرماید «لقد اصبحنا في زمان قد إتخذ اكثر اهله الغدر كيسا و نسبهم اهل الجهل فيه الي حسن الحيله. میفرماید ما در زمانی به سر میبریم كه اكثر مردم پيمان شكنی و حیلهگری را عقل میپندارند و افراد نادان اینگونه اشخاص را اهل تدبير میخوانند.»
7. يكي از راههای نفوذ دشمن ايجاد اختلاف و تفرقه است. معظم له به هيئت دولت سفارش میکند از پرداختن به مسائلی كه ايجاد اخلاف و دو صدا بودن را میکند بايد پرهيز شود. اين فرمايش برگرفته از دو خطبه نورانی نهجالبلاغه(122و127) میباشد كه حضرت میفرمایند« به اكثريت التزام داشته باشيد و از تفرقه بپرهيزيد چون كسانی كه از عموم مردم جدا میشوند نصيب شيطان میگردند همچنان كه گوسفند جدا شده از گله نصيب گرگ میگردد».
8. راه ديگر نفوذ دشمن استفاده ابزاری از مقدسات است. يكی از شیوههای نفوذ دشمنان استفاده ابزاری از مقدسات بوده است بهگونهای كه معاويه در جنگ صفين از قرآن برای فريب ياران علی علیهالسلام استفاده كرد. حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) در اين خصوص بارها هشدار دادند كه تشيعی كه مركز نقش آن لندن و آمريكاست مزدور همان كشور است و به همين مضامين نيز در خصوص وهابيت و برخی اهل سنت منحرف فرمودند. امير المومنين علیهالسلام در جريان حكميت به معاويه نامه نوشت و بيان فرمودند« ثم إنك قد دعوتني الي حكم القرآن و لقد علمت أنك لستُ من اهل القرآن ولا حكمه تريد» يكی از استفادههای ابزاری از مقدسات موضوع عاشورا و امام حسين علیهالسلام است بهطور مثال فرقه صادق شيرازی بر اين ادعا پافشاری میکند كه اباعبدالله علیهالسلام را سياسی نكنيد و قمهزنی را ترويج میکند و مخالفت با آن را بدعت معرفی میکند. برای روشن شدن مطلب به دو نمونه تاريخی اشاره میکنیم. دشمن برای عاشورا نقشه كشيده است:
يك زمان بعد از كودتای 28 مرداد، انگليس در مشهد به كمك دربار برای هيئات مذهبی قمه و پارچههای عزاداری تهيه كردند و از هيئات خواستند كه به مراسم مذهبی خود مشغول باشند و كاری به سياست نداشته باشند.
روسها وقتي آذربايجان را تصرف كردند عالم مجاهد مشروطهخواه اين شهر يعنی «میرزاعلی ثقهالاسلام تبريزی» را به جرم آزادیخواهی دستگير و قصد اعدام اين عالم بزرگوار را داشتند اتفاقاً روز اعدام مصادف شده بود با روز عاشورا و قرار بود 20 يا 30 هزار قمهزن در شهر قمه بزنند و روسها نيز آن عالم را برای اعدام به ميدان اصلی شهر میبردند شخصی آمد به اين حضرات قمهزن گفت من نمیگویم شما اين قمهها را بر سر نزنيد يا بر سر روسها بزنيد، فقط با همين قمهها به ميدان اصلي شهر بياييد تا روسها بترسند و از اعدام منصرف شوند، قمهزن ها گفتند خفه شو اباعبدالله را سياسی نكن.
9. فريب لبخند دشمن و طمع به کمکهای او.
حضرت آقا در فرازی از فرمايشاتشان فرمودند بعضی فريب لبخند دشمن را نخورند.
چرا نبايد اين فريب را خورد؟ باز میفرماید امام رحمهالله عليه آمريكا را شيطان بزرگ خواند-اين شيطان بزرگ خيلی حرف پرمغزی است رئيس همه شیطانهای عالم ابليس است اما ابليس به تعبير قران فقط وسوسه میکند اغوا میکند اما شيطان بزرگ(آمريكا)
• اغوا میکند : خطبه 194و يعمدونكم بكل عماد ( براي شكستن شما از هر پناهگاهي استفاده میکنند)
• كشتار میکند: قرآن میفرماید (يذبح ابنائهم و يتحيي نسائهم)قصص آيه 4
• تحريم میکند: ويرصدونكم بكل مرصاد(و در هر كمينگاهي براي شكار شما مینشیند)
• فريب میدهد: و يفتنون افتنانا( از ترفندهاي گوناگون استفاده مي كن)
• ریاکاری میکند: ولكل شجو دموع(بر هر دردي اشكی میریزد)
• پرچم حقوق بشر بلند میکند.
10. يكی از راههای نفوذ دشمن استفاده ابزاری از چهرههای به ظاهر مقبول و دارای سابقه مجاهدت است. شخصیتها و چهرههای شناخته شده، همانگونه كه يكی از عوامل پيروزی بودهاند، گاهی بزرگترین عامل و باعث انحراف مردم شدهاند. دشمنان تلاش میکنند تا با استفاده از اين چهرهها، مردم را با خود همراه سازند. ناكثين در راه هدف شوم خود عايشه همسر رسول خدا را با خود همراه ساختند. عايشه عالیترین چهره برای تبليغات طلحه و زبير بود. امام علی علیهالسلام در برخورد با اين شيوه میفرمایند «راه جلوگيري از انحراف اين است كه حق را شناخت نه شخصيت افراد را»و اين همان كلامي است كه امام رحمهالله عليه فرمودند ملاك حال فعلی افراد است.
11. يكي ديگر از راههای نفوذ شيطان بزرگ در افكار مردم ظاهر فريبنده آن است. امام خامنهای در بيان مسئله نفوذ میفرمایند: بله، حقيقت امر اين است كه خودشان را میآرایند، با ظاهری اتوکشیده، با كراوات، با ادكلن. اين كلام دقيقان به بيان حضرت علي علیهالسلام در خطبه 194 اشاره دارد كه در اوصاف منافقين بيان میکنند«ويتلونون الوانا»
با برگرفتهای از بيانات مقام عظماي ولايت و تطبيق آن با سخنان نوراني امير بيان سلاماللهعلیه در نهجالبلاغه به جواب اين سؤال كه پرسيده شد: آيا شناخت دشمن و راههای نفوذ آن واجب است؟ میرسیم كه قرآن به شناخت دشمن، براي حفظ امنيت و سلامت جامعه سفارش مؤکد دارد و در قالب داستانهای عبرت آموز به معرفي دشمنان توحيد به اشكال گوناگون چون شيطان شناسی، منافق شناسي، طاغوت شناسی و كفار و مشركان اشاره كرده است.
قرآن شناخت اهداف دشمنان اسلام و جامعه اسلامي را از حساسترین وظايف مسلمانان عنوان میکند.
مهمترین ويژگي دشمنان اسلام از منظر قرآن، پیمانشکنی آنهاست.
به عنوان نمونه آيه 8 از سوره مباركه توبه را توجه كنيد:
كيف وإن يظهروا عليكم لايرقبوا فيكم إلا و لا ذمة يرضونكم بأفواههم و تأبي قلوبهم وأكثرهم فاسقون.
چگونه پيان مشركان ارزشي دارد درحالیکه اگر بر شما غالب شوند نه ملاحظه خویشاوندی با شمارا میکنند و نه پيمانی را پايبند خواهند بود.
والسلام/
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|
گزارش
| |
| |
| |
| |
|