ترمز کامیونها در شیب تند «جاده یزد -شیراز» کم می آوردند!/ «گردنه بیدستان» با 13 کشته همچنان جان میگیرد
به گزارش یزد آوا، یزد به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص دارای بیشترین حجم جاده ها در کشور است این استان با نزدیک به 11 هزار کیلومتر حدود 6 درصد از شبکه راههای کشور را در خود جای داده و راههای ان نه تنها از پرترددترین جادههای کشور به شمار میروند بلکه به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیای، چهار سوی کشور را به یکدیگر متصل کرده است و از اینرو . اداره کل راه و ترابری استان یزد وسیعترین شبکه راه را در حوزه استحفاظی خود دارد.
اغلب جاده های استان یزد از استانداردهای روز دنیا بهره مند هستند اما بسیاری از جاده ها هنوز از حداقل استانداردها نیز بهره مند نیستند و لازم است برای کاهش تلفات انسانی در آنها، تدابیر لازم اندیشیده شود.
13 کشته تنها در هفت تصادف/ گردنه تخت سنگ بوی مرگ میدهد
یکی از مسیرهای حادثه خیز استان یزد محور یزد- شیراز است؛ در کیلومتر 64 و 65 این مسیر یک گردنه حادثهخیزی وجود دارد که روزانه تردد و رفت و آمدهای بسیاری در این محور انجام میشود و متاسفانه سالانه تعداد زیادی از هموطنانمان را به کام مرگ میکشاند.
مدت زیادی از احداث و راهاندازی این گردنه نمیگذارد اما تا به امروز بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان تفت در هفت تصادف رخ داده در این محور 13 نفر فوت کرده و 5 نفر نیز مجروح شدهاند. مقایسه آمار تصادفات این گردنه نشان می دهد که تصادفات و حوادث در این منطقه افزایش چشمگیری داشته است به گونه ای که تنها در یک تصادف 8 نفر کشته داشته است.
شیب تند و طولانی جاده عامل اصلی وقوع تصادفات
رانندگان این مسیر، شیب تند و طولانی و همچنین پیچهای خطرناک این جاده را علت اصلی وقوع تصادفات در این مسیر میدانند و بر غیر کارشناسی بودن آن تاکید میکنند به طوری که کوچکترین لغزش منجر به وقوع حادثه میشود.
ترمزهای چینی حادثه میآفریند؛ جاده مشکلی ندارد
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگار یزدآوا آشنا نبودن با مسير، عدم توانايي در كنترل مسير، عدم كيفيت سيستم ترمز خودروها و طول زياد شيب در امتداد این مسير دلایل اصلی آمار بالای تصادفات در این گردنه دانست و افزود: در قسمتي از این مسیر طول زيادی داراي شيب است که باعث اخلال در سيستم ترمز برخي خودروها که اكثرا چيني هستند میشود كه ميتوان باعث بروز حادثه گردد و با توجه به ميزان تردد ومسايل نقليه نميتوان مسير مذكور را علت اصلي حوادث دانست.
جواد ذاکر با بیان این که این مسیر مطابق با اصول مهندسی احداث شده است افزود: مسير مذكور بر اساس آئين نامه هاي موجود در بحث راهسازي احداث گرديده و با توجه به كنترلهاي انجام گرفته كليه مشخصات طرح اجرا شده با دستور العملها و بخشنامههاي موجود مطابقت دارد.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده برای اجرای این پروژه گفت: با توجه به مطالعات انجام گرفته شركت ساخت و توسعه راههاي كشور برای اجرای این پروژه انتخاب شد و مسير مذكور توسط این شرکت اجرا گرديده است.
ذاکر با بیان این که در بازه زمانی پس از بهرهبرداری از قطعه بیدستان، آمار حوادث در این مسیر افزایش یافته است افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با هماهنگی سایر دستگاههای متولی از جمله پليس راه اقدام به افزايش تابلوهاي اخطاري انتظامي جهت هشدار بيشتر به رانندگان شود
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان با تاکید بر این که مسیر گردنه بیدستان دارای مشخصات کارشناسی و هندسی مناسب است، افزود: مقرر شده پيمانكار پروژه نسبت به انجام روكش آسفالت و ايجاد پاركينگ برای این مسیر اقدام نمايد تا علاوه بر مشخصات هندسي مناسب مسیر سطح هشدار و ايمني آن نیز افزايش يابد.
ذاکر با بیان این که در راههای مواصلاتی استان یزد 152 نقطه پرحادثه شناسایی شده است؛ ادامه داد: جهت رفع و اصلاح آنها اعتباري بالغ بر 1 هزار و530 ميليارد ريال مورد نياز ميباشد که در حال حاضر امکان تحقق این میزان اعتبار وجود ندارد و با توجه به تحقق بودجه سالیانه و اولويت بنديهای موجود نسبت به رفع این نقاط حادثهخیز اقدام خواهد شد.
وی با بیان این که بيشترين حوادث رخ داده در راههاي استان از نوع واژگوني بر اثر خستگي ميباشد اظهار داشت: اولويت اول مديريت راهداري اين اداره كل اصلاح شيبهاي شيرواني در طول مسير ميباشد و همچنين در بازديد هاي مشترك با پليس راه، از نقاط پر حادثه در راههاي مواصلاتي با علائم و تجهيزات ايمني آشكارسازي ميگردند تا اخطارهاي لازم به رانندگان داده شده و از بروز حادثه جلوگيري گردد.
خواب آلودگي و واژگوني مهمترين عامل تصادفات جاده ای یزد
ذاکر با بیان این که استان يزد در مركز كشور و در چهار راه مواصلاتي شمال – جنوب و شرق- غرب واقع گرديده است، ادامه داد: عامل خواب آلودگي و واژگوني از مهمترين حوادث رخ داده در راههاي استان ميباشد كه منحصر به محور خواصي نمیباشد و توصيه مي گردد رانندگان عزيز در فواصل معيني از رانندگي ( حداكثر 2 ساعت) حتما استراحت نمايند.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به حوادث محور یزد_ طبس گفت: این محور نیز بعنوان بخشي از مسير طريق الرضا به دلیل عدم احداث باند دوم و دو طرفه بودن، مستعد حوادث رانندگي مي باشد. اما با توجه به اقدامات خوب و موثری که در این مسير انجام شده از جمله آشكار سازي نقاط پر حادثه، حوادث آن به حداقل رسيده است.
انتهای پیام/
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|
گزارش
| |
| |
| |
| |
|