شناسه : 6253396

رسانه ها سوژه ازدواج را نخ نما می کنند


خطر بی تفاوتی بیخ گوش ازدواج!

این روزها مانند چند سال گذشته بحث ازدواج وگسترش فرهنگ آن، آنقدر در میان رسانه ها تکرار می شود که حتی برخی ها از این تکرار به عنوان یک طنز اشاره می کنند. بسیاری از اهالی رسانه‌ای در شرایط فعلی از ازدواج به عنوان سوژه روتینی استفاده می کنند که شاید هر چند وقت یکبار پرداختن به آن بد نباشد.

از سوی دیگر خطر کاهش جمعیت وافول نرخ رشد جمعیت از دیگر مسائل بسیار خطرناکی است که درآینده بیش‌تر جامعه با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. دراین میان به نظر می رسد که روتین شدن سوژه ازدواج باعث اعتراض بخشی از کارشناسان حوزه اجتماعی هم شده است.

مهدی عسگری، استاد دانشگاه وجامعه شناس، دراین باره با اشاره به خطر رخ دادن این اتفاق درباره موضوع مهمی مانند ازدواج وجمعیت می گوید: آمار دادن درباره کاهش ازدواج و یا رشد طلاق به موضوع پیش افتاده ای در فضا جامعه تبدیل شده که این موضوع بی تفاوتی شدیدی را هم برای جامعه وهم برای مدیران ایجاد کرده است.بی تفاوتی که در نهایت ضرر آن متوجه جامعه ومدیران خواهد بود.به گونه ای که این روزها اولا خانواده ها دیگر توجه چندانی به ماجرای ازدواج فرزندانشان نمی کنند واز طرف دیگر طرحهای مدیران هم دراین زمینه تنها در حرف وشعار باقی مانده وهمین مسئله شرایط را روز به روز حادتر می کند.

از سوی دیگر به باور این استاد دانشگاه چنین بازی رسانه ای با خبری مانند ازدواج می تواند به فوق العاده عادی شدن چنین مساله مهمی بیانجامد.عسگری در ادامه می افزاید:موضوعاتی که در رسانه ها درباره ازدواج در فضای امروز جامعه ایران که با بحران ازدواج روبه روست مطرح می شود بیش از آنکه نهیب زننده برای جامعه ومدیران باشد وجه تبلیغاتی دارد.آن چنان که درنهایت تنها به یک یا چند مطلب عادی منتهی می شود.این در حالی اتفاق می افتد که کاهش آمار ازدواج در جامعه مانند ایران برابر است با به خطر افتادن سلامت جامعه اسلامی!

اشتغال برای جوانان ومطالبه گری جوانان

همچنین عسکری در ادامه خاطرنشان می کند:با وام های 5تا 10 میلیونی نمی توان جوانی که اشتغال ندارد را ترغیب به ازدواج کرد.بلکه این کار نیازمند یک برنامه ریزی همه جانبه باحضور کارشناسان مجرب است تا بتوان از درون این برنامه ریزی یکپارچگی خانواده ها و مدیران را برای تحقق گسترش فرهنگ ازدواج فراهم آورد.از طرف دیگر تا به امروز همه گونه هشدارهای لازم داده شده است واز این پس به طور قطع باید به سمت عمل گرایی رفت تا از این طریق بتوان یکی از مهمترین مشکلات جامعه را حل کرد.

دراین میان به باور این استاد دانشگاه به نظر می رسد که شیوه فعلی رسانه ها درباره ازدواج وافزایش جمعیت بیش از آنکه رویکرد ایجابی داشته باشد رویکرد سلبی دارد وهمین مساله باعث نگرانی بسیاری از صاحب نظران دراین زمینه شده است.چرا که به عقیده ناظران باید فضای رسانه ها بیشتر به سمت عناصر ایجابی در بحث ازدواج سوق پیدا کند تا از این فضای سلبی که تنها به آمارها منتهی می شود خارج گردد.

همچنین مهدی عسگری درباره ارتباط میان جوانان ومسئولین می گوید:باید به جوانان این آموزش را بدهیم که ازدواج باعث ثمربخشی زندگی آنها می شود ودراین راه باید از مدیران برنامه های تخصصی را مطالبه کنند آنگاه است که با توجه به مطالبه جوانان ،مدیران ذی ربط باید پاسخ گو باشند وبرنامه ارائه کنند.



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.