شناسه : 6276633
رييس ستاد انتخابات استان يزد

ما در جهان اسلام به دنبال ارائه الگوی جامع سیاسی هستیم


رييس ستاد انتخابات استان يزد با اشاره به اینکه حضور پرشور و مشاركت بالا سبب اقتدار كشور مي‌شود گفت: وقتي همه مردم در چارچوب نظام پاي صندوق مي‌آيند يعني خودمان حامي نظاميم و به دست خودمان قدرت را در چارچوب قانون به ديگري مي سپاريم. وقتي نظام متكي به آحاد مردم باشد به لحاظ داخلي، هم مقتدر است و هم متكي به حمايت مردم.

به گزارش یزد آوا ،غلامحسین دشتی رییس ستاد انتخابات استان یزد و معاون سیاسی، امنیتی استانداری یزد در آستانه انتخابات ۲۴ خردا در مصاحبه با دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی انتخابات استان یزد با اشاره به اینکه حضور پرشور و مشارکت بالا سبب اقتدار کشور می‌شود گفت: وقتی همه مردم در چارچوب نظام پای صندوق می‌آیند یعنی خودمان حامی نظامیم و به دست خودمان قدرت را در چارچوب قانون به دیگری می سپاریم.  وقتی نظام متکی به آحاد مردم باشد به لحاظ داخلی، هم مقتدر است و هم متکی به حمایت مردم.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

 

ارتباط بین حماسه سیاسی و انتخابات پیش‌رو را در چه می‌دانید؟

حماسه در معنا و مفهوم به فعالیتی پر شور گفته می‌شود که در عین حال با عقلانیت همراه باشد و در خود انگیزه‌های الهی همچون اخلاص و …را در برداشته باشد. از ویژگی‌های دیگر حماسه، حرکت پرشتاب به سوی اهداف از پیش تعیین شده است. در حرکات حماسی مجموعه ای از عناصر همچون شور، هیجان و شتاب در عین عقلانیت، توکل و توسل وجود دارد و حرکات بدون فکر و منطق جزو آن به حساب نمی‌آید و حرکت پرشور و حماسی در صورتی ارزشمند است که با اخلاص و عقلانیت همراه باشد.

یکی از دلایلی که رهبر معظم انقلاب امسال را به "حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی" نامگذاری کردند این است که در شرایط فعلی اعم از داخلی و خارجی، ما به این روحیه حماسی نیاز داریم زیرا این رویداد بزرگ هم در داخل کشور تاثیرگذار است و هم می‌تواند بر منطقه و جهان اثر گذار و موثر باشد و تهدیدات و فشارهای کشورهای خارجی و استکبار جهانی نیز در این برهه بیش از گذشته احساس می‌شود. به این دلیل مقام معظم رهبری انتخابات را مصداق برجسته حماسه سیاسی عنوان کردند، لذا ما نیاز به حضور پرشور مردم پای صندوق نیاز داریم.

از سوی دیگر، با توجه به ماهیت عددی انتخابات  و اینکه نوعا انتخاب با تحلیل و نشستن بر کرسی داوری از طرف صاحبان اصلی مملکت (که مردم هستند) بر عملکرد افراد و جریانات سیاسی کشور انجام می‌شود، حضور پرشور و مشارکت بالا سبب اقتدار کشور می‌شود. چرا که وقتی همه مردم در چارچوب نظام پای صندوق می‌آیند یعنی خودمان حامی نظامیم و به دست خودمان قدرت را در چارچوب قانون به دیگری می سپاریم.  وقتی نظام متکی به آحاد مردم باشد به لحاظ داخلی، هم مقتدر است و هم متکی به حمایت مردم.

از سوی دیگر انتخابات پرشور بیانگر وحدت است و در عین حال یک همایش بزرگ سیاسی. چرا که حضور قانونمند مردم به دور از  روش های غیرقانونی و خشن در جابجایی قدرت بیانگررشد عقلانیت و مدنیت جامعه است که همه  اینها در این  حضور حماسی نمایانگر می‌شود.

تاثیرات انتخابات پیش رو بر تحولات منطقه‌ای و جهانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به لحاظ منطقه‌‌ای ما در جهان اسلام به دنبال ارائه الگوی جامع  سیاسی هستیم، بدین صورت که تاکنون برخی نظام‌های دنیا که ادعای نظام ایده‌آل و بهترین را دارند دمکراسی یا حکومت مردم برمردم هستند اما جمهوری اسلامی ایران حکومت مردمی خدامحور را مطرح کرده که در قالب جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی نمود یافته به این صورت که مردم با اعتقاد به اینکه خدای متعال از طریق کتاب و ارسال رسل ، مدیریت خودش را که ما در ادبیات دینی به آن ربوبیت می‌گوییم در صحنه زندگی مردم به منصه ظهور می‌رساند، یعنی مردم ما این ربوبیت را با اختیار و انتخاب خودشان در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران تحقق عینی بخشیدند بدان معنا که یک گام جلوتر از جهان (آنها مردم بر مردم و ما حاکمیت الهی) هستیم و نظام سیاسی ما به عقلانیت و فطرت و ارزشهای الهی نزدیک‌تر است.

لذا این الگو در حال فراگیر شدن است و آن خلا هویتی ناشی از عدم یک نظام سیاسی مبتنی بر معارف دینی در جهان امروز توسط این الگو از بین می‌رود. از سوی دیگر چون جهان اسلام در حوزه نظری باور دارد که خدا باید بر انسان حکومت کند اما ساز و کار تشکیلاتی و سیاسی ایجاد نشده است و نشانه‌ی آن در جهان اسلام حاکمیت‌هایی از قبیل حاکمیت قومی و قبیله‌ای و پادشاهی و هم‌چنین نیمه دمکراسی‌های بشری مبتنی بر اندیشه‌های سکولار بر جهان اسلام است که الگویی است از نظام دیکتاتوری سابق و دمکراسی های ناقص فعلی غربی که هیچ‌کدام با مبانی دینی سازگاری ندارد، لذا انتخابات ما بهترین نوع مشارکت مردمی در جهت تثبیت الگوی سیاسی اسلام می‌باشدکه برای کشورهای منطقه به ویژه جهان اسلام از اهمیت بالاو استراتژیک برخوردار است.

در مقیاس جهانی نیز تاثیر انتخابات پیش رو بسیار مهم است چرا که ارائه الگوی جدید در رقابت با الگوهای جهانی که دین و باورهای اعتقادی در آن نظام‌ها نقشی ندارد اهمیت بالایی دارد. مردم جهان، امروز به موضوع معنویت و اخلاق توجه بیشتری پیدا کرده‌اند اما نظام‌های سیاسی آنها  تهی از ارزشهای معنوی و اخلاق است و از سوی دیگر شکل‌گیری قدرت قائم به حضور و مشارکت مردم با باورهای دینی، با منافع استکبار جهانی سازگار نیست.بنابراین الگوی مشارکت مردمی در یک نظام دینی برای دیگر ملل می تواند الهام بخش حرکات اسلامی باشد.

لذا انتخابات خرداد ۹۲ به لحاظ داخلی، منطقه‌ای و جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است و فلسفه حماسی بودن را از این منظر نیز می‌توان توضیح داد.

رهبر معظم انقلاب از واژه حماسه در برهه های خاصی از زمان هم چون سوم خرداد، دفاع مقدس، مقاومت ۳۳ روزه و انتخابات استفاده کرده‌اند، به نظر شما چه ارتباط بین این موارد بخصوص حماسه دفاع مقدس (که بیشترین استفاده از واژه حماسه در سخنان رهبر معظم انقلاب در این خصوص بوده است) و حماسه سیاسی و انتخابات وجود دارد؟

بین این موارد، ویژگیهای مشترک زیادی را می توان مشاهده کرد. اول آنکه حضور در این صحنه‌ها (دفاع مقدس و انتخابات )  بایستی با اخلاص، رضای خدا، پرهیز از منافع شخصی و گروهی و… که از ویژگیهای اصلی فرهنگ حماسی است برخوردار باشد. حضور فداکارانه یکی دیگر از نکات مهم است، مردم ما به رغم وجود برخی مشکلات بایستی با روحیه جهاد گونه و فداکارانه هم چون دفاع مقدس در این عرصه حضور پیدا کنند. از دیگر ویژگیهای حماسه انتخابات و دفاع مقدس، ولایت پذیری است چرا که ولایت، روح حاکم بر هر نوع اقدام اسلامی و انقلابی است، بدین معنا که هر کسی هر اقدامی در راستای امنیتی ، اجتماعی، فرهنگی و.. داشته باشد اما از ولایت که همان ولایت ا… است جدا باشد ارزشی به لحاظ شاخص های دینی نخواهد داشت زیرا  ارزش مادی پیدا می‌کند، لذا باتوجه به این ویژگیها و دیگر ویژگیها هم‌چون حضور سلایق مختلف در آنحضور مردم یک حضور حماسی است. و هم چنین دفاع مقدس با هدف نابودی حاکمیت اسلامی طراحی شده بود که حضور حماسی لازم داشت و هم چنین انتخابات با توجه به هجمه‌های سنگین تمام استکبار بر علیه نظام اسلامی ما در زمان کنونی، در قیاس با آنها نوعی حماسه تلقی می‌شود.

حضور رزمندگان در دوران دفاع مقدس در انتخابات چگونه بود؟

در جبهه‌ها جاهایی که  صندوق‌های رای استقرار وجود داشت، مسئولیت پذیری رزمندگان برای انتخابات، همچون اهمیت جنگ بود. همانند یکی از وظایف، هم چون حضور در سنگر، حضور در انتخابات نیز اهمیت داشت و لذا هر جایی که حضور داشتند، در پادگان و جاهای استقرار صندوق ، افراد با همان مسئولیت پذیری مانند یک تکلیف دینی در انتخابات شرکت می‌کردند. حتی در جاهای دیگرکه عبور و مرور بسیار سخت صورت می‌گرفت، با استفاده از صندوق‌های سیار در انتخابات رزمندگان مشارکت می‌کردند. از سوی دیگر مردم در پشت جبهه‌ها در شهرهای مرزی ناامن و مناطق جنگ‌زده در انتخابات شرکت می کردند و حضور صندوق های رای مانند یک تکلیف هم‌تراز با دفاع مقدس به حساب می آمد.

در انتخابات چیزی که بیشتر جلب توجه می‌کرد در واقع روحیه اعتقادی و مبانی دینی در پشت این حضور بود بدین معنا که خیلی کشورها هم در تبلیغات هم در انگیزه بخشی ، تنها نگاهی مادی دارند و به منابع مادی می‌اندیشند. .مثلا اکر شرکت کنید این منافع مادی را به دنبال دارد و … و نوعی نگاههای مردم را معطوف به مسائل مادی می کنند. اما ما ضمن اینها، مردم به شکل تکلیف وارد صحنه می شوند. حضور افراد کهنسال حتی بیمار و همه دشواریها در ایران و مشکلات زیادی که دارند اما با روحیه دینی وارد می‌شوند که خود از جلوه ‌های پرفروغ انتخابات ما است و بیشتر از بقیه انگیزه ها، جلوه می کند که دین خدا و نظام دینی را یاری کنند که این امر وجه ممیز انتخابات ما با  دیگران است.

رسانه‌ها چه نقشی می توانند در انتخابات داشته باشند؟

انتخاب بر دو رکن استوار است: یکی نگرش و تحلیل و سپس قضاوت و رای به نامزدها  و از سوی دیگر تصمیم آگاهانه اما بر اساس وظیفه شرعی. هر دو بعد نیازمند کسب آگاهی،روشنگری و اطلاع رسانی مناسب متعهدانه است. اگر بنای انتخابات این دو اصل باشد: هم تکلیف الهی و هم مبتنی بر تحلیل و دانایی، آنگاه نقش رسانه‌ها بر این دو پایه مشخص و قطعا تاثیرگذارخواهد بود. چرا که رسانه‌ها، هم باورهای دینی را می‌توانند متذکر شوند و هم قدرت تحلیل و قضاوت برای انتخاب اصلح و از سوی دیگر رسانه‌ها در ارائه و انتقال حساسیت شرایط می‌توانند موثر باشند که نهایتا منجر به حضور مردم خواهد شد.

لذا سه عنصر باورهای دینی، شرایط حساس انتخابات و انتخاب اصلح  نیاز به دانایی و بینش دارد که رسانه‌ها، چه مکتوب، چه دیداری شنیداری و چه مجازی و حتی مراکز تبلیغات همچون منابر و تریبون ها نقش کلیدی را دارند. چون انتخاب بر پایه دانایی صورت می‌گیرد.

جایگاه رقابت سالم در انتخابات ما را چه می‌دانید؟

کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا وارد یک امتحان بزرگ با عنوان انتخابات می‌شوند و شایسته است در طول برگزاری این آزمون و تبلیغات کاندیداها، فرهنگ اسلامی به سراسر جهان معرفی شود. دنیایی که امروز از ظلم و بی‌عدالتی رنج می‌برد،‌ تشنه عدالت و انصاف است و ما افتخار می‌کنیم که در یک امتحان الهی وارد می‌شویم و مبانی مستحکم و کارگشایی را در انتخابات خود به جهان عرضه می‌کنیم. رقابت در فرهنگ ما از مراقبت می‌آید و این برای ما یک مبنای اعتقادی است که رقبا به یکدیگر تذکر بدهند نه اینکه یکدیگر را تخریب کنند و دشمن بدانند. اگر کسی در این رقابت که نوعی مراقبت و سبقت برای خدمت است، از ضوابط درست استفاده نکند، موجب گمراهی مردم در شناخت واقعی خواهد شد و این عادلانه نیست و آنچه برخی رقبا در این مسیر به دست می‌آورند،‌ غاصبانه است. هم‌چنین کاندیداها در رقابت انتخاباتی خود از بازی برد و باخت،‌ ورود اختلافات قومی و قبیله‌ای، تخریب و تهدید، اسراف و وابستگی به مراکز قدرت و ثروت همچنین تضعیف نظام برای بهره‌مندی از موقعیت بهتر برای خود به شدت پرهیز کنند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.