شناسه : 22113909
اجرای مطالعات مترو شهری یزد از مهرماه سال 91؛

ورود مترو به یزد در انتظار مصوبه شورای عالی ترافیک است


بسیاری عقیده دارند از همین حالا باید مطالعات حمل ونقل ریلی در شهر انجام شود تا چند سال دیگر، مترو شهروندان یزدی را در مسیرهای مختلف جابه‌جا کند.

به گزارش یزد آوا به نقل از همشهری، اجرای حمل ونقل ریلی با توجه به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی، جلوگیری از آلودگی هوا وتسهیل و تسریع در جابه‌جایی شهروندان به گفته رئیس شورای اسلامی استان به یکی از ضرورت‌ها تبدیل شده است.

شهروندان یزدی در حال حاضر تنها با اتوبوس‌ها و تاکسی‌های واحد شهری جابه‌جا می‌شوند و به تازگی نیز اتوبوس‌های تندرو در حال پیوستن به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر هستند تا وضعیت حمل و نقل عمومی یزد اندکی بهتر شده و سرعت آن نیز افزایش یابد. بسیاری عقیده دارند از همین حالا باید مطالعات حمل ونقل ریلی در شهر انجام شود تا چند سال دیگر، مترو شهروندان یزدی را در مسیرهای مختلف جابه‌جا کند.

انجام مطالعات برای شهر یزد
رئیس شورای اسلامی استان و شهرستان بر ضرورت پیگیری راه‌اندازی خطوط مترو برای شهر یزد تاکید کرد و افزود: هر چند مطالعات مترو در شهر یزد انجام شده است اما هنوز از این‌که نعمت مترو را نداریم، مغموم هستیم.
«محمد فقیه خراسانی» ادامه داد: یکی از پنل‌های تخصصی سمینار اخیر در شورای عالی استان‌ها که با حضور 2500نفر از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزارشد، حمایت از صدور مجوز و پرداخت هزینه مطالعات اجرای مترو به کلان شهرها در این سمینار بود.

وی افزود: اگر جمعیت یزد به بالای 500 هزار نفر برسد، به عنوان یک کلان‌شهر امکان استفاده از این تسهیلات و حمایت‌های دولتی را خواهد داشت.
وی با اشاره به این‌که بر اساس مصوبه دولت، شهر حمیدیا باید به یزد ملحق شود که قطعا در دوره بعدی شوراها این اتفاق خواهد افتاد، افزود: البته شهر یزد در حال حاضر بدون الحاق شهر حمیدیا نیز 500 هزار نفر جمعیت دارد اما با توجه به دیدگاه متفاوتی که درباره جمعیت کلان‌ شهرها وجود دارد، این الحاق در کلان شهر شدن یزد موثر خواهد بود.
وی اظهار کرد: شهر رشت با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، مجوز انجام مطالعات مترو را دریافت کرده است و در شرایطی که شهر یزد در گذشته مطالعات را در قالب دفتر حمل ونقل ریلی که در شهرداری تشکیل شده بود، انجام داده باید از این پیش زمینه برای اجرای مترو در شهر، بهره‌برداری کند.
فقیه خراسانی گفت: البته تحقق این مهم تا حد بسیاری به تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی بستگی دارد، از این رو اعضای شورای استان با دعوت از نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، خواستار پیگیری این موضوع در سطح ملی شدند.
وی گفت: با توجه به برآورد انجام شده امکان صدور مجوز و جذب اعتبارات دولتی برای انجام مطالعات و اجرای مترو در شهرهای زیر یک میلیون نفر هم وجود دارد از این رو از نماینده یزد و اشکذر خواسته شد که این موضوع را پیگیری کنند که قول همکاری نیز از سوی نماینده یزد و اشکذر داده شد.

مزایای مترو و یارانه‌های دولتی
رئیس شورای استان با تاکید بر این‌که شهر یزد از هر نظر برای ایجاد مترو آماده است، اضافه کرد: راه‌اندازی مترو در یزد به طور قطع در کاهش آلودگی‌ها و حفاظت از محیط زیست کارامد خواهد بود به ویژه این‌که شهر یزد به دلیل تراکم صنایع و آلودگی آنها به شدت در معرض آلودگی قرار دارد.
وی افزود: اخذ حمایت و بودجه دولتی برای اجرای این طرح نیز صرفه اقتصادی بسیاری ایجاد می‌کند و سرعت و تسهیلات راه‌اندازی خطوط مترو برای جابه‌جایی مسافران به طور قطع با وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی شهر قابل مقایسه نخواهد بود.
فقیه خراسانی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، حمل و نقل ریلی به شکل مترو و عمدتا با یارانه و حمایت دولتی اجرا شده است که شیوه اجرا در برخی شهرهای ایران نیز مطابق با الگوی کشورهای خارجی بوده است به این ترتیب که یک سوم هزینه را دولت، یک سوم را شهرداری‌ها و یک سوم را مسافران پرداخت می‌کنند.
وی تاکید کرد: معتقدیم این تسهیلات باید برای استان و شهر یزد هم فراهم شود چرا که یزد از نظر وسعت جغرافیایی، بسیار پهناور و با شهرک‌های مجاور نیز در ارتباط نزدیک است و ایجاد حمل ونقل ریلی، دسترسی‌ها و حمل و نقل را تسهیل و تسریع خواهد کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر یزد درباره اجرای طرح بی‌آر‌تی یا همان اتوبوس‌های تندرو در شهر اظهار کرد: اجرای این دو طرح هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد و اعتقاد داریم طرح اتوبوس‌های تندرو هم باید هر چه زودتر در شهر اجرا شود چرا که اگر با اجرای مترو در شهر یزد موافقت شود، به طور قطع اجرای آن زمان‌بر خواهد بود و اتوبوس‌های تندرو باید در این بازه زمانی حمل و نقل عمومی شهر را حمایت کنند.

اهمیت پیگیری طرح در سطح ملی
اما شهردار یزد درباره انجام مطالعات حمل ونقل ریلی در شهر یزد گفت: مطالعات مترو از مهرماه سال 91 در شهر یزد انجام و تکمیل و در شورای ترافیک استان مصوب و به تهران ارسال شده و حالا اجرای آن،‌ منتظر مصوبه شورای عالی ترافیک کشور است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» ادامه داد: در حال حاضر پیگیری جدی برای تصویب و ابلاغ این طرح در این شورا لازم است و در این صورت یزد در زمره شهرهای مد نظر برای اجرای حمل ونقل ریلی قرار می‌گیرد و از حمایت‌های دولتی بهره‌مند می‌شود.

هزینه‌های اجرای مترو در شهر
رئیس شورای اسلامی استان اعلام کرد: هنوز برآوردی درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای مترو در استان انجام نشده است. «محمد فقیه خراسانی» با اشاره به یارانه دولتی که برای انجام مطالعات و اجرای مدل حمل و نقل ریلی در کلان‌شهرها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: به طور قطع، اعتبار مورد نیاز با توجه به نرخ دلار تعیین خواهد شد چرا که واگن‌های مورد نیاز باید از خارج خریداری شود و حتی تورم و امکانات داخلی هم در برآورد اعتبار مورد نیاز تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: قطعا بودجه استانی برای اجرای حمل و نقل ریلی کافی نخواهد بود و مسئولان استان باید برای برخورداری از یارانه دولتی برای اجرای این مدل حمل ونقل که نیاز فردای استان است، تلاش کنند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.