ID : 29504393
واکنش مدیر حوزه علمیه یزد به سخنان اخیر روحانی:

پیامبر هم در انتخاب امام نقشی ندارد و فقط ابلاغ کننده فرمان الهی است


مدیر حوزه علمیه یزد به سخنان دکتر روحانی مبنی بر مشروعیت مردمی امام علی ع و به طور کلی ولایت واکنش نشان داد.

به گزارش صبح مهریز؛ مدیر حوزه علمیه استان یزد در واکنش به صحبت های اخیر روحانی درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) که با اشاره به روایتی از ایشان گفته بود: «امیر‏المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می‌داند، هر کسی شما او را برگزید به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت می‌کنم، من هم می‌شنوم و اجرا می‌کنم»، گفت: بیان اینگونه مطالب مخالف اندیشه شیعه است زیرا شیعه معتقد است که خلافت و امامت به دست خداوند تبارک و تعالی می باشد و غیر از این نیست.
 
حجت الاسلام و المسلمین شمس با بیان اینکه مشروعیت امامت و ولایت از جانب خداوند متعال است ، افزود: حق انتصاب امام برعهده خداوند است و حتی در این زمینه پیامبر(ص)نیز نمی توانستند امام را انتخاب کنند و کار ایشان فقط معرفی امام به مردم است.
 
وی ادامه داد: خداوند به پیامبر اکرم(ص)می فرماید: « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ / اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن»و همچنین به حضرت ابراهیم نیز می فرماید: «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً /من تو را پیشواى مردم قرار خواهم داد». پس با تفکر در این آیات و روایات می توانیم دریابیم که خداوند امام را انتخاب می کند و مردم در این زمینه هیچ نقشی نداشته و ندارند.
 
حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به اینکه در اینجا بحثی که مطرح می شود بحث مقبولیت است و اینکه تا مردم در صحنه حضور نداشته باشند امام نمی تواند احکام الهی را اجرا کند، گفت: همانگونه که در آن زمان در مورد حضرت علی(ع) نیز به همین شکل بود.
 
مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه در زمینه انتصاب امام از سوی خداوند متعال، هم ادله نقلی و هم عقلی وجود دارد، اظهار داشت: ادله عقلی به این معناست که عقل ایجاب می کند که ما باید از کسی اطاعت کنیم که از همه جهت بالاتر ما باشد و از جهت ادله نقلی، هم آیات قرآن در این زمینه وجود دارد که امام را خداوند انتخاب می کند و هم در این زمینه روایات و احادیث بسیار زیادی آمده است.
 
استاد حوزه علمیه یزد علت بیان این مطالب را غرایز دنیوی برشمرد و تاکید کرد: بیان این مطلب از سوی شخص دوم کشور، یا بخاطر حفظ جایگاه خود است و یا اینکه بدنبال پوشاندن بسیاری از اشتباهات خود در زمینه کاری هستند و ذهن مردم را از اهداف اصلی کشور دور کنند.
 
انتهای پیام/ج
یزد رسا




آخرین عناوین آخرین عناوین