Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


اقدامات حقوقي استاندارد يزد عليه 60 واحد متخلف ساختماني


استاندارد استان یزد عليه واحدهاي متخلف ساختماني که عمدتاً واحد‌هاي توليدي آجر اعم از دستي و فشاري هستند، اقدامات حقوقي و قانونی انجام داد.

به گزارش سرو ابرکوه؛ "فاطمه میرشمسی" رییس اداره امور حقوقی اداره كل استاندارد یزد در اين رابطه گفت: در راستاي توسعه استاندارد و در جهت رعايت حقوق شهروندي و ارتقائ كيفيت مصالح ساختماني در استان به لحاظ اهميت استحكام آنها در ساخت بناها و ساختمان‌ها و براساس وجود و لزوم وظايف نظارتي اداره استاندارد روي اين گونه مصالح، اين اداره كل به استناد ماده 9 و تبصره‌هاي 4 و 5 ذيل آن، اقدام به برخورد قانوني با بيش از 60 واحد متخلف كرده است.

وي افزود: اين اقدامات شامل پلمپ ادوات توليد به منظور جلوگيري از توليد و عرضه كالاي بدون نشان استاندارد  و اعلام جرم به مراجع تعزيراتي به استناد تبصره ماده 13 قانون تعزيرات حكومتي است. ضمن این که در راستاي اجراي تبصره 4 ماده 9 قانون فوق‌الذكر (پلمپ ادوات تولید) با موانعی از قبیل تعطیلی واحد تولیدی، ممانعت از ورود کارشناسان و نحوه استقرار و فضای فیزیکی واحد تولیدی مواجه بوده‌ایم.

ميرشمسي ادامه داد: كارشناسان اين اداره كل در مرتبه اول به منطقه اكرم‌آباد مراجعه كردند كه فقط موفق به پلمپ یکی از واحدهای توليدي بلوك تيغه شده و تعداد زيادي از دیگر واحدها تعطیل بودند.

وي علت اين تعطيلي در اكثر موارد را قطع سهميه سوخت گاز براساس اعلامیه اين اداره كل به شركت گاز به استناد تبصره 4 ماده شش قانون استاندارد و در بعضي از موارد، تعطيلي فصلي به دلیل هم زمانی با فصل سرما که مانع توليد است، ذكر كرد.

این مقام مسئول گفت: در مراجعات بعدي در منطقه فهرج، کارگران افاغنه تعداد زيادي از واحدهای تولیدی از ورود کارشناس استاندارد جهت اجرای قانون ممانعت كردند که جلوگیری و ممانعت از ورود كارشناس توسط اتباع مستقر در اين واحدها با عنایت به این که در اکثر مواقع هيچ‌گونه مدرك شناسايي حضور در ايران را نداشته و قابل شناسايي نيستند، انجام شده  است لذا با فرض هرگونه بدرفتاري و رفتار غير قانوني در مواجهه با كارشناسان از سوی این افراد، قابليت پيگيري و تعقیب و برخورد قانوني را غير ممكن  یا سخت می‌سازد.

رییس اداره امور حقوقی استاندارد یزد با ابراز نگرانی در اين رابطه، اظهار كرد: پلمپ ادوات تولید واحدهای تولیدی آجر ،بالاخص از نوع تولید دستی، به علت نحوه استقرار واحد و فضای فیزیکی آنژ، امری محال و غیرقابل انجام است که این مسئله، موضوعی قابل تامل به نظر نمي‌رسد.

میرشمسی در پایان نيز خاطرنشان كرد: به نظر می‌آيد بهترین راهکار در راستای استانداردسازی مصالح ساختمانی و ارتقاء کیفیت آنها در وهله اول، حمایت از تولید و بهبود فرایند و شرایط تولید این گونه مصالح است و در مراحل بعدی جهت جلوگیری از ورود کالای غیراستاندارد به بازار و حمایت از مصرف‌کننده، اجرای تبصره چهار ماده شش قانون استاندارد با هماهنگی و همکاری ارگان‌های ذیربط و در نهایت اعلام جرم در مراجع قانونی جهت برخورد با تخلفات صورت گرفته از سوی واحد تولیدی است.

ایسنا




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد