Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور:

بروز اختلافات قومی قبیله ای؛‌ «استانی شدن انتخابات» را از هدف اصلی خود دور می کند


نماینده مردم بافق،‌بهاباد، خاتم، مهریز و ابرکوه گفت: مناطق محروم و کم جمعیت متضرر می‌شوند و کمتر به آنها توجه می‌شود چرا که اصولا نمایندگان احتمالا روی مناطقی که بیشتر رأی دارد متمرکز می‌شوند و این مناطق محروم را دچار آسیب خواهد کرد.

به گزارش سروابرکوه، محمدرضا صباغیان در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: در این طرح حوزه‌های انتخابیه فعلی به‌عنوان حوزه‌های فرعی و هر استان به عنوان حوزه اصلی در نظر گرفته می‌شوند و نامزدهای نمایندگی مجلس برای اینکه آرای آنها در حوزه اصلی شمارش شود باید حداقل 10 درصد آرای حوزه فرعی که در آن ثبت نام کردند را کسب کرده باشند. 

***تبعات «استانی شدن انتخابات» بیشتر از محاسنات آن است 

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور با بیان اینکه تبعات بد این طرح بیشتر از محاسنات آن است تصریح کرد: هر چند بعد از استانی شدن انتخابات مسائل کلان بیشتر پیگیری می‌شود اما با اجرای این طرح، انتخابات لیستی خواهد شد و این عمل بدلیل امتیازهایی که برای احزاب نسبت با سایر تشکل‌های دینی و سیاسی رسمی قائل می شود مغایرت با اصل سوم قانون اساسی است. 

صباغیان عنوان کرد: در این طرح مناطق محروم و کم جمعیت متضرر می‌شوند و کمتر به آنها توجه می‌شود چرا که اصولا نمایندگان احتمالا روی مناطقی که بیشتر رأی دارد متمرکز می‌شوند و این مناطق محروم را دچار آسیب خواهد کرد که به دنبال همین ایراد، اختلافات محلی، قومی، قبیله ای و مذهبی بروز پیدا می کند و شاید در برخی نقاط کشور، این اختلافات ازدیاد هم یابد. 

***بروز اختلافات قومی قبیله ای به دنبال غفلت از مناطق محروم 

وی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات به شرط برطرف شدن نقاط ضعف آن می تواند عملی شود ابراز کرد: این طرح از آنجا که مناطق محروم در آن مورد غفلت قرار می‌گیرند دارای نقطه ضعف هست و از این جهت نگاه‌ها از بحث‌های منطقه ای جمع می‌شود و مسائل ملی و بعد قانونگذاری و نظارت مورد توجه قرار می گیرد مستعد برخی رویدادهای خوب است. 

نماینده مردم شهرستان‌های مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه تصریح کرد: البته کسب حداقل 10 درصد رأی برای حوزه فرعی نوعی توجه به حوزه انتخابیه است اما کسب این میزان رای نیز دوباره نگاه‌های محلی و منطقه‌ای را دنبال می کند که این طرح را از هدف اصلی که توجه و پیگیری وظایف ملی و مسئله قانونگذاری است دور می‌کند. 

انتهای پیام/س*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد