Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


تا جايي كه ممكن است دروغ بزرگ بگوييد تا همه باور كنند!


از قديم مي‌گفتند اگر مي‌خواهيد دروغ بگوييد تا جايي كه ممكن است دروغ بزرگ بگوييد تا همه باور كنند. اما سوال اين است كه آقايان واقعا چه تصوري از افكار عمومي دارند؟

سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا؛ محمد زعیم زاده، فعال رسانه ای در واکنش به آمار دولتی ها درباره رشد اقتصادی کشور، در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای دکتر طیب‌نیا وزير اقتصاد با تاکید بر گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور در نیمه اول سال 95 را 7.4 درصد مطرح کردند و امید دادند این نرخ رشد اقتصادی به طور متوسط در نیمه دوم هم محقق شود و لذا نرخ رشد بالای 7 درصد در سال 1395 خواهیم داشت. جالب است در همین روز آقای دکتر نوبخت (معاون رییس‌جمهور) در مجلس گفتند: برای رشد 8 درصدی (در برنامه ششم) نیاز داریم به 743 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری سالانه!

اگر قرار باشد هر دو گزاره به شكل هم زمان صحيح باشد بايد در سال 95 687 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود و این یعنی تا الان که سه چهارم سال گذشته، می‌بایست 515 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته باشد!

 اما به راحتي مي‌توان ميزان سرمايه‌گزاري در سال 95 را محاسبه نمود.

 1) سرمایه‌گذاری خارجی: کمتر از 2 میلیارد دلار (معادل حدود 7 هزار میلیارد تومان- آقای رییس‌جمهور در سفر یکی دو ماه پیش به استان مرکزی فرمودند در نه ماهه برجام، 1.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است)

2) تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی: کمتر از 16 هزار میلیارد تومان (این عدد، هدف گذاری کل سال 95 بوده است بخش زیادی از آن محقق نشده است)

3) سرمایه‌گذاری دولتی (معادل بودجه عمرانی دولت): کمتر از 20 هزار میلیارد تومان (براساس بودجه مصوب. هر چند در شش ماهه اول طبق گزارش‌ها بیشتر از 7 هزار میلیارد تومان اختصاص نیافته است)

اين يعني جمع سرمايه‌گذاري در سال 95 تا كنون از 43 هزار ميليارد تومان فراتر نرفته است و با تناسبي كه جناب نوبخت مي‌بندند حداكثر ميزان رشد اقتصادي تا كنون در حد 6 دهم درصد است.

از قديم مي‌گفتند اگر مي‌خواهيد دروغ بگوييد تا جايي كه ممكن است دروغ بزرگ بگوييد تا همه باور كنند. اما سوال اين است كه آقايان واقعا چه تصوري از افكار عمومي و چه شناختي از مردم دارند كه اين‌گونه در بحبوحه‌ي ركود با اعتماد به نفس بالا خبر از تحقق رشد نزديك به 8 درصد مي‌دهند؟ آيا فكر نمي‌كنند مردم پس از شنيدن اين خبرها نگاهي هم به جيب خود مي‌اندازند؟




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد