Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

هشدار کارشناس حقوق ابرکوهی به نامزدهای انتخاباتی؛

تبلیغات زود هنگام و خارج از چهارچوب قانون در فضای مجازی و حقیقی ممنوع است


عضو هیئت علمی دانشگاه ابرکوه در تحلیل حقوقی نحوه تبلیغات داوطلبان مجلس ضمن اشاره به برخی از قوانین انتخاباتی گفت: تبلیغات زودهنگام و خارج از چارچوب قانون ممنوع است.

امیدی یکی از کارشناسان حقوقی شهرستان و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، به بررسی و تحلیل حقوقی نحوه تبلیغات داوطلبان در انتخابات مجلس پرداخت و به برخی از قوانین مصوب در رابطه با تبلیغات مجلس اشاره کرد.

مهدی امیدی در خصوص تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی اظهار کرد: تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس یکی از مهمترین فعالیت هایی است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره مورد نظر کاندیداها بوده است، بر طبق اصل شصت و دوم  از قانون اساسی ایران «مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد .شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.» لذا، بر طبق این اصل، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و آیین نامه مربوط به آن به تصویب رسیده است.

امیدی گفت: اصولا هر کاندید نمایندگی مجلس از طرق تبلیغات، خود را به مردم معرفی می کند؛ لذا تبلیغ یک روش بسیار تاثیر گذار برای آشنا شدن نسبی انتخاب‌کنندگان و رأی‌دهندگان است. امروزه نیز يكي از كاربردهای‌ فضاي مجازي در بحث تبليغات است که به یکی از  مهم‌ترين نوع تبليغات، بویژه در انتخابات پيش رو تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروزه با گسترش روزافزون فضای مجازی بویژه از طریق موبایل و اینترنت، فرصت مناسبی برای تبلیغات کاندیداها فراهم آمده و برخی داوطلبان سعی می نمایند که با حضور در فضای مجازی همچون تلگرام، واتساپ، اینترنت و ... اعلام حضور نمایند و از این طریق به فعالیت تبلیغاتی خود بپردازند. 

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: قانون، استفاده داوطلبان از شبکه‌های مجازی برای تبلیغات را صریحا منع نکرده و به نظر می‌رسد داوطلبان می‌توانند در چارچوب و بازه زمانی مشخص شده در قانون، در صورتي كه قواعد و مقررات كشور نقض نشود از این فضاها استفاده نمایند؛ البته در فضای مجازی هم باید اخلاق و حرمت سایر داوطلبان رعایت و همچنین از افترا، توهین و هتک حرمت دیگران خودداری شود.

امیدی تصریح کرد: تبلیغات زود هنگام و خارج از چهارچوبی که قانون مقرر کرده، چه در فضای مجازی، چه حقیقی ممنوع می باشد. کاندیداها باید به قوانین مدونی که در این زمینه وجود دارد احترام بگذارند؛ چرا که داوطلبانی که ممکن است به عنوان نماینده مردم در مجلس انتخاب شوند، بیش از دیگر اقشار جامعه باید به قانون پایبند باشند و قانون مداری را اولین اولویت خود قرار دهند.

این وکیل پایه یک دادگستری ابرکوه خاطرنشان کرد: تبلیغات زود هنگام می تواند جز تخلفات انتخاباتی قرار گیرد.به نظر می رسد اگر داوطلبی صرفا اعلام کاندیداتوری و تایید شدن صلاحیتش را بنماید شاید بتوان گفت این، تبلیغ به معنی واقعی نیست، اما اگر همین داوطلب پیش از موعد قانونی، در فضای مجازی یا غیر مجازی با معرفی خود برنامه های کاریش را در آینده مشخص و توانمندی های خود را بیان نماید، تبلیغ محسوب شود.

وی اذعان کرد: فصل ششم از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مبحث تبلیغات پرداخته و مطابق ماده 57 این قانون: «استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر، دیوار نویسی، کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن به استثنای عکس برای تراکت و زندگی نامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع می باشد...»؛ تا جایی که حتی برای متخلفین مجازات حبس در نظر گرفته است.

امیدی ادامه داد: همچنین بر طبق ماده 56  قانون انتخابات و ماده 40 آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي  فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز، قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت. و برابر ماده 51 آیین نامه مذکور شهرداري ها مي توانند با استفاده از امكانات محلي، مكان هاي مناسبي را براي الصاق و يا اراية آثار تبليغاتي نامزدها تعيين نمايند.

وی در خاتمه متذکر شد: برابر ماده 65 این قانون داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.

انتهای پیام/م.ف                                    




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد