Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یک بام و دوهوا دامداری‌های استان یزد؛

تناقض آسمان تا زمین گفته مسئولان راجع به تامین گوشت استان یزد/یزد ظرفیت خودکفایی گوشت را دارد؟


در حالی رئیس اتحادیه صنف قصابان استان معتقد است بسیاری از دامداران استان تعطیل شده و کارگران آن ها بیکار شده اند که مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان نظری خلاف این را دارد.

به گزارش سروابرکوه به نقل از یزدرسا، در پی گرانی ها افسارگسیخته گرانی گوشت در استان یزد حرف و حدیث های زیادی به میان آمد که هنوز نمی توان نظر قطعی در خصوص فضایی شدن نرخ این کالا اساسی عنوان کرد.

عباس تیموری مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص وضعیت دامداری‌های استان در گفتگو با یزد رسا گفت: حدود 90 تا 95 درصد از واحدهای دامداری و پرورش دهنده گاو شیری، گوسفند و بز فعال در استان هستند.

***همه واحدهای دامداری استان فعال هستند

تیموری با بیان اینکه در حال حاضر واحد دامداری تعطیل شده در استان نداریم، ادامه داد: تامین نهاده‌ها، عدم وجود انبارهای استاندارد ذخیره سازی محصولات و فروش محصولات تولیدی مانند شیر به دلیل مازاد بر نیاز بودن از عمده‌ترین مشکلات دامداران استان یزد هست.

مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد: 518 واحد صنعتی پرورش دهنده گاو شیری با ظرفیت 18 هزار و 494 راس، 541 واحد نیمه صنعتی پرورش دهنده گاو شیری با ظرفیت 6 هزار و 437 راس، 45 واحد صنعتی پرورش دهنده گوساله پروری با ظرفیت 5 هزار و 380 راس و 197 واحد نیمه صنعتی پرورش دهنده گوساله پرواری با ظرفیت چهار هزار و 446 در استان وجود دارد.

تیموری افزود: همچنین 112 واحد صنعتی پرورش بره پرواری با ظرفیت 59 هزار و 495، و470 واحد نیمه صنعتی پرورش بره پرواری با ظرفیت 47 هزار و 902 راس در استان فعالیت دارد.

***یزد می تواند در تامین گوشت خودکفا شود

وی در خصوص میزان تولیدات دامی استان گفت: تولید گوشت قرمز استان در سال گذشته 18 هزار تن و میزان شیر تولیدی در استان در همین مدت 282 هزار تن بوده است..

وی در پاسخ به اینکه آیا دامداری‌های استان توانایی تامین گوشت مورد نیاز استان را دارند؟ گفت: در صورتی که از ظرفیت‌های ایجاد شده در واحدهای دامداری استان استفاده شود این واحدها توانایی تامین گوشت مورد نیاز استان را دارند.

***90 درصد گوشت استان یزد وارداتی است

اما ملک ثابت رئیس اتحادیه صنف قصابان استان یزد دراین خصوص نظر متفاوت دارد،‌ وی معتقد است 90 درصد از دام مورد نیاز استان برای تامین گوشت از استان های دیگر مانند فارس، خراسان و کردستان وارد می شود.


ملک ثابت با بیان اینکه سرانه مصرفی گوشت قرمز برای هر نفر 11 کیلوگرم است افزود: گرانی و کم بودن گوشت قرمز در بازار موجب شده تا آشپزان و رستوران ها به گوشت منجمد برای پخت و پز روی بیاوردند.

***بسیاری از دامداری‌های استان تعطیل شده و کارگرانشان بیکارند!
رییس اتحادیه صنف قصابان تصریح کرد: فارس، خراسان و کردستان نیز در تامین دام خود مشکل دارند و باید برنامه ای باشد تا وابستگی دامی را کم کنیم.
این مسئول بر خلاف اظهارات مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار کرد: به دلیل گرانی نهاده های دامی بسیاری از دامداران استان تعطیل شده و کارگرانی که در این دامداری ها فعالیت داشتند نیز بیکار شدند.

وی با بیان اینکه روزانه 100 تن گوشت برای استان نیاز است که سه هزار راس دام سبک و 30 راس دام سنگین می شود تصریح کرد: گوشت به قیمت هر کیلو 17 دلار در عراق به فروش می رسد از این رو دام زنده به کشورهایی نظیر عراق قاچاق می شود.

فارغ از همه این تفاسیر و تناقض در گفته متولیان گوشت استان یزد،‌ یک چیز مشهود و ملموس است و آن قیمت افسارگسیخته گوشت در استان یزد است که از قدیم در دامدارای و دام پروری شهره بوده است.

اما اینکه چرا وحدت کلام در گفتارها وجود ندارد تشریح و تفسیر بیشتری می خواهد که در حوصله این گزارش نیست.

انتهای پیام/س*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد