Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

ضعف تئاتر استان؛ نبود استعداد یا عدم حمایت مسئولان؟!

نبض جشنواره تئاتر استان یزد تنها با 5 نمایش به کندی میزند!


مسئولان ارشاد یزد اگر با عینک کم توجهی به هنر تئاتر بنگرند باید در چند سال آینده نه تنها فاتحه جشنواره تئاتر استان را خواند بلکه باید برای زوال این هنر فاخر در استان لباس عزا پوشید!

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از خبرنگار یزد رسا، با فراخوان بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان یزد، روز گذشته تنها 13 نمایش صحنه ای برای شرکت در این جشنواره اعلام امادگی کردند که با بررسی این آثار توسط هیأت داوران تنها 5 اثر! برای رقابت در جشنواره تئاتر استان انتخاب شدند.

در بین آثار انتخابی نمایش‌های «خنکای ختم خاطره»، «جی»، «خاموشی دریا» و «دگا» از یزد و نمایش «قورمه سبزی» از شهرستان ابرکوه، بدون رده‌بندی و هیچگونه اولویتی به ستاد جشنواره معرفی شدند.
آنچه در این دوره از جشنواره به اصطلاح استانی قابل تأمل است، جای خالی شهرستان های استان در این جشنواره است! حقیقتاً هدف از این جشنواره چیست؟ آیا جز این است که با برگزاری این جشنواره ها بتوان سطح کیفی تئاتر استان را محک زد؟
در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان یزد دست کم 33 گروه برای رقابت اعلام امادگی کردند که در نهایت 8 نمایش برای رقابت در این ماراتن هنری انتخاب شدند.
اما در سال جاری و با فراخوان جشنواره، استقبال شهرستان ها و حتی مرکز استان چنان سرد است که تعجب هر کسی که دستی در آتش نئاتر داشته باشد را برمی انگیزد.
به راستی که می توان بیست و پنچمین جشنواره استانی تئاتر یزد را آینه تمام نمای، عملکرد مسئولان فرهنکگ و ارشاد اسلامی استان در سال آخر دولت تدبیر دانست چراکه با هر زاویه ای به این بی رمقی در تداتر استان نگاه شود، تنها می توان گریبان این دستگاه را گرفت.
مطمئنا نمی توان دلیل دلسردی هنرمندان از جشنواره تئاتر استان یزد را با نبود استعداد در استان توجیه کرد، پس دلیل عدم استقبال از بیست و پنجمین جشنواره تداتر استان یزد را یا باید از نبود کار فاخر در استان دانست که نهایتا باید مسئولان ارشاد پاسخگو باشند یا عدم دلسوزی مسئولان برای این جشنواره! یا اینکه نحوه برگزاری جشنواره نتوانسته هنرمندان را آنچنان که باید و شاید به خود جذب کند.
به هر رو بررسی این موضوع نیاز به کار کارشناسی دارد و اینکه نظر هنرمندان را هم در این خصوص گرفت اما باید پذیرفت با ادامه این روند، مسئولان ارشاد یزد که سنگ کنسرت های بودار! را به سینه می زنند وبه خاطر یه عده دلال فرهنگی در مقابل علما و ائمه جمعه قد علم می کنند، اگر با عینک کم توجهی به هنر تئاتر بنگرند باید در چند سال آینده نه تنها فاتحه جشنواره تئاتر استان را خواند بلکه باید برای زوال این هنر فاخر در استان لباس عزا پوشید!

انتهای پیام/س*
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد