Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد:

همترازی بعد اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) وپیامبر(ص)/حضرت علی اکبر(ع) از نگاه معاویه


مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد در تبیین بعداخلاقی حضرت علی اکبر(ع) که به گفته حضرت سید الشهدا(ع) همان بعد اخلاقی پیامبر(ص) است گفت...

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا به نقل از حوزه علمیه استان یزد،حجت الاسلام سید جمال الدین نجم الهدی صبح امروز طی مراسمی که مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد با تبریک میلاد باسعادت این حضرت اظهار داشت: در برخی از مقاتل این شخصیت به گونه ای دیگر معرفی شده و یک بی مهری و اجحاف بزرگ نسبت به این بزرگوار صورت گرفته است.

 


ریشه کلمه روضه خوانی از کجاست؟

مدیریت برنامه ریزی و پشتیبانی حوزه علمیه استان یزد در بخش از صحبت های خود در خصوص ریشه کلمه مراسم روضه خوانی گفت: در عصر صفوی کتابی توسط یک شاعر به نام ملا حسین کاشفی نگاشته شد به نام کتاب«روضه الشهداء» که موضوع آن درباره رویدادهای کربلا و مصيبت های امام حسين(ع) و اهل بيت (عليهم السلام) به عنوان اولین کتاب به زبان فارسی و با نثر و آهنگ خاصی بود، چون این کتاب حالت شاعرانه ای داشت وقتی افراد حتی این کتاب را به زبان ساده هم می خواندند احساسات را برمی انگیخت  و موجب گریه افراد برای سید الشهدا و اصحابش می شد.

وی با اشاره به اینکه این کتاب کتابی معتبر و متقنی نیست ادامه داد: برخی از علما طی تحقیقاتی که در خصوص متن های این کتاب انجام داده اند به برخی از قسمت های این کتاب انتقاد جدی ای دارند اما این دلیل نمی شود که کل این کتاب و زحماتی که نویسنده آن برای جمع آوری آن کرده است را زیر سوال برد.

حجت الاسلام نجم الهدی اضافه کرد: کتاب «روضه الشهداء» و برخی از امثال اینگونه کتاب ها به حادثه کربلا به دید عوامانه ای نگریسته  اند و شخصیت های بزرگی چون حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر (ع) را کوچک معرفی کرده است.

 

 

سن حضرت علی اکبر(ع) در کربلا 18 سال نبود

حجت الاسلام نجم الهدی  سن حضرت را طبق استناد به روایات بین 26 تا 28 سال در حادثه کربلا دانست و گفت: اینکه برخی می گویند ایشان در حادثه کربلا تنها 18 سال داشته اند اشتباه است زیرا حتی ایشان در زمان حضرت امام علی (ع) نیز زنده بوده و دوران ایشان را درک کرده بودند.

 

 

دو بعد بزرگ شخصیتی حضرت علی اکبر(ع)

حضرت علی اکبر(ع) از دید معاویه

وی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به اینگه اگر به منابع و روایت در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) مراجعه شود ایشان دو ویژگی و  شخصیت با عظمت را در خود داشته اند خاطرنشان کرد: از نگاه اجتماعی و سیاسی حضرت علی اکبر(ع) یک شخصیت بسیار بزرگ بوده اند و همچنین از بعد معنویت هم در قله کمال اند که کمتر کسی می تواند به این درجه از معنویت برسد.

حجت الاسلام نجم الهدی در خصوص بعد شخصیت سیاسی و اجتماعی حضرت تصریح کرد: روزی معاویه ملعون در مجلسی نشسته بود و این سوال را در جمع حضار مطرح کرد که چه کسی بعد از بنده جانشینی شایسته برای من خواهد بود، برخی از چاپلوسان جواب دادند که خدا نکند که شما در بین ما نباشید و... که معاویه در جواب گفت بالاخره هم روزی من از این دنیا رخت می بندم و دوباره سوال خود را پرسید که چه کسی جانشینی شایسته برای من است که همه حاضرین به خاطر ترس و نگاه چاپلوسانه ای که داشتند گفتند یزدید بهترین جانشین برای شما است که معاویه در واکنش به این جواب گفت: هیچ کس از علی ابن الحسین(حضرت علی اکبر) برای این پست و مقام مناسب تر نیست.

 

حضرت علی اکبر(ع) تربیت یافته دو پدر خود!

وی در خصوص دومین بعد برجسته حضرت علی اکبر(ع) یعنی بعد معنوی و اخلاقی ایشان گفت: این حضرت شاگرد و فرزند امام حسن مجتبی و حضرت سید اشهدا بودند زیرا بزرگان معتقدند هر فردی سه پدر دارد یکی پدر واقعی فرد که عامل مولد فرد است و دوم پدر زن و سوم معلم شخص. که حضرت علی اکبر(ع) چون شاگرد امام حسن(ع) بودند به نوعی فرزند ایشان نیز محسوب می شدند.

وی گفت: مورخان در میان خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از کسی که در تمام صفات شبیه او باشد به جز علی اکبر علیه لسلام نام نبرده اند.

 

شباهت حضرت علی اکبر(ع) به پیامبر(ص) تنها به ظاهر خلاصه نمی شود/ ابعاد  اخلاق اسلامی حضرت علی اکبر(ص)

حجت الاسلام نجم الهدی در توضیح بیشتر شخصیت معنوی حضرت علی اکبر(ع) تصریح کرد: در روز عاشورا زمانیکه حضرت امام حسین(ع) درصد راهی کردن پسر خود_حضرت علی اکبر(ع)_  به میدان نبرد بود دست های خود را رو به آسمان بلند کرد و گفت: «اللهم اشهد انّه برز الیهم اشبه الناس خلقا و خُلقا و منطقا برسولک و کنا اذا اشتقنا الی نبیک نظرنا الیه» یعنی «خدایا گواه باش شبیه ترین مردم به رسولت در خلقت و اخلاق و سخن گفتن به سوی اینان رفت و هرگاه ما مشتاق پیامبرت می شدیم به او نگاه می کردیم.»

وی اضافه کرد: بزرگان و علما در تفسیر شباهت بین حضرت علی اکبر(ع) و پیامبر اکرم (ص) معتقدند که منظور سید الشهدا(ع) از این شباهت فردی است که اخلاقاً، خلقاً و منطقاً شبیه به حضرت محمد(ص) است یعنی هم از بعد ظاهری، هم صدا و هم اخلاق.

وی در توضیح اخلاق اسلامی حضرت علی اکبر(ص) گفت: این اخلاق تمام ابعاد زندگی حضرت علی اکبر(ع) را چه در زمینه سبک زندگی و چه گفتار، رفتار، پندار، ورع، اخلاص، شجاعت، کرم، بردباری، خوشرویی، نرمش و انعطاف، خشونت و قاطعیت در راه خدا، و دوری از پستی ها و رذائل خواه از نظر شرع یا فطرت انسان و ...... را شامل می شود.

 

آیه از قرآن که در توصیف بعد اخلاقی پیامبر(ص)و حضرت علی اکبر(ع) است

حجت الاسلام نجم الهدی در تبیین بعداخلاقی حضرت علی اکبر(ع) که به گفته حضرت سید الشهدا(ع) همان بعد اخلاقی پیامبر(ص) است گفت: در قرآن کردیم به این دنیا با تمام عظمت و بزرگی آن به دید حقیرانه ای اشاره شده آنجا که گفته شده است «قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَليلٌ» یعنی دنیا با همه شکوهش در پیش چشم خداموند متعال جلوه ای ندارد، اما خداوند در همین قرآن کریم در توصیف بعد اخلاقی پیامبر(ص) می گوید [انک لعلی خلق عظیم] یعنی تو(پیامبر) اخلاقت باعظمت است بنابراین حضرت علی اکبر(ع) شخصیت بسیار بزرگی بوده اند که کسی به این راحتی به پای ایشان نمی رسد.

 

خاک سپاری حضرت علی اکبر(ع) کنار حرم سیدالشهدا و تکرار 100 باره نام ایشان در زیارت عاشورا نشان از شأن بالای حضرت دارد

حجت الاسلام نجم الهدی در پایان در خصوص مقام این حضرت گفت: حضرت علی اکبر(ص) تنها شهیدی است که در کنار حرم امام حسین(ع) دفن شده است و در سلام آخر زیارت عاشورا 100 بار می گوییم السلام علی (((علی))) بن الحسین (ع) که برخی معتقدند که جناب علی اکبر(ع) مراد این فقره زیارت عاشورا است.

انتهای پیام/ع




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد