Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

قابل توجه مسئولان میراث ابرکوه؛

وقتی شهرداری ابرکوه برای ساماندهی آثار تاریخی آستین بالا می زند


ساماندهی اراضی اطراف یخچال خشتی آقازاده، تملک اراضی اطراف سیدون گلسرخی و آزاد سازی ضلع شمالی خندق دربقلعه از اقدامات شهرداری ابرکوه جهت حفظ آثار تاریخی این شهر است.

به گزارش سرو ابرکوه، شهرداری شهرستان مدتی است با اقدامی به موقع، آثار تاریخی این شهر را بازسازی می کند و یا از ساخت و ساز مالکان اراضی اطراف این آثار جلوگیری کرده و ملک باستانی را از تخریب نجات می دهد.

علیرضا رسولی، جانشین شهردار و مسئول کمیته سرمایه گذاری شهرداری ابرکوه، در مورد طرح اولیه یخچال خشتی آقازاده، توسط شهرداری که اخیرا تهیه و تصویب شده است اظهار کرد: یکی از بناهای تاریخی که نمونه آن را می توان در ابتدای ورود به شهر ابرکوه از سمت استان فارس و یا خروجی از سمت یزد تماشا کرد، یخچال خشتی  آقازاده است که با گذشت سالیان طولانی همچنان با شکوه پابرجا مانده و تقریبأ اکثر مسافران عبوری در کنار آن توقف می کنند و عکسی به یادگار می گیرند.

وی افزود: قدمت برخي از يخچال ها به عهد قاجار و برخي ديگر به رونق جاده ابريشم برمي گردد و به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده اند که در شهرستان ابرکوه و در نقاط مختلف چهار نمونه از این یخچال ها وجود دارد.

رسولی در ادامه افزود: شهرداری ابرکوه با تملک 2000 متر اراضی اطراف یخچال، جهت ساماندهی اطراف این اثر اقدام کرده است.

وی گفت: این طرح که کلیات آن توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد مورد تایید قرار گرفته است، توسط مشاور مربوطه در حال تهیه جزئیات و طرح های اجرایی آن می باشد، و پس از ابلاغ این طرح، مقدمات اجرا با دعوت از بخش خصوصی فراهم خواهد شد.
در پایان رسولی بیان داشت: امید است پس از تهیه و تصویب فاز اجرایی این طرح و با مشارکت بخش خصوصی و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد شاهد رونق و ساماندهی این اثر باشیم.

مسئول واحد حقوقی شهرداری ابرکوه: اراضی اطراف سیدون گلسرخی، توسط شهرداری تملک شد

حسن فلاحزاده، مسئول واحد حقوقی شهرداری ابرکوه نیز به سراغ اثر تاریخی سیدون رفته و در خصوص این طرح گفت: در محله نبادان شهر ابرکوه بقایای بنای خشتی چهار ضلعی بنام سیدون گلسرخی به جا مانده که از لحاظ اسلوب همانند سیدون علی نقیا و بقایای قطبیه و مزار حسن بن کیخسرو است.

وی خاطرنشان کرد: مالکیت این بنا وقفی و قدمت آن به دوره ایلخانی می‌رسد.

فلاحزاده با توجه به اهمیت این بنای ارزشمند و در راستای حفظ آن و جلوگیری از ساخت و ساز مالکان در اطراف آن، حدود 1100 متر از اراضی مجاور آن توسط شهرداری به تملک رسیده است.

وی گفت: با تصویب طرح های ترافیکی زیر گذر سنی ای و طرح های دسترسی املاک و فضاهای مجاور که توسط شهرداری در دست اجرا بود، مالکان قصد تفکیک این فضا را داشتند که شهرداری ابرکوه اقدام به تملک اراضی نمود، تا از ایجاد هرگونه ساخت و ساز و مانع در جلوی این اثر ارزشمند جلوگیری کند.

فلاحزداده در پایان گفت: امید است با اقدام به موقع و متناسب اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهد مرمت و حفظ این بنا باشیم.

مسئول عمرانی شهرداری ابرکوه: شهرداری جهت حفظ خندق های تاریخی، اقدام به آزاد سازی ضلع شمالی خندق دربقلعه نمود

احمد رضا اسدی مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه نیز وارد عرصه آثار تاریخی شده و بیان کرد: خندق های سنگی ابرکوه یکی از اعجازهای بشری است و بازديد از آنها می تواند، تحسین نسل پیشین این شهر را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: با نگاهی به این دست ساخته ها می توان همت و پشتکار کسانی را که برای مصون ماندن از آسیب های مختلف و تهاجم های گوناگون با کمترین امکانات تلاش کرده اند، تجسم و تحسین کرد.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه ادامه داد: تلاش انسان برای غلبه بر سنگ هایی سخت اولین نمود بارز این اثر دوران ساسانی است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ابرکوه جهت حفظ این اثر اقدام به آزاد سازی ضلع شمالی خندق کرده است  افزود: شهرداری جهت جلوگیری از ساخت و ساز مالکان در جبهه شمالی خندق در فاز اول در سال گذشته، اقدام به تملک بیش از 3000 متر از زمین های مجاور خندق نمود.

اسدی در ادامه بیان داشت: شهرداری ابرکوه جهت بازگشایی مسیر دوم خندق اقدام به تملک و آزادسازی زمین واقع در تملک اشخاص حقیقی نموده و امید است با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  و همکاری آموزش و پرورش ابرکوه ( که در حال حاضر ورودی جنوبی مسیر دوم خندق در تصرف یک مدرسه است) این خندق مورد توجه و بازگشایی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: ابرکوه شهرستانی است که بر بستر سنگ بنا شده است و همین مسئله مردم را به سمت روی آوردن به ساخت منازل مسکونی بر روی این سنگ ها تشویق کرده تا از آسیب های احتمالی طبیعی در امان باشند و در اکثر نقاط شهرستان می توان خانه های قدیمی و بعضأ ساخته شده جدید را بر روی تخته سنگ ها مشاهده کرد.

انتهای پیام/ ک




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد