Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


پشت پرده سفر ولیعهد سعودی به لندن


عربستان سعودی یکی از مهمترین شرکای تجاری انگلیس به شمار می‌رود به طوری که لندن از زمان حمله عربستان به یمن بیش از ۶ میلیارد دلار سلاح به ریاض فروخته است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در حالی به انگلیس سفر کرده که این سفر قرار بود حدود یک ماه قبل اتفاق بیفتد. همان زمان بود که تعدادی از اعضای پارلمان انگلیس در اعتراض به سفر سلمان به لندن خواستار لغو آن شدند. با این وجود اما بن سلمان به انگلیس سفر کرد و ترزا می نخست وزیر این کشور نیز به حمایت از سلمان و سفر او به انگلیس پرداخت. 

در حال حاضر انگلیس یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سلاح برای عربستان سعودی است، این در حالی است که شرایط بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا صنایع نظامی این کشور را به رقابت بیشتر با اتحادیه اروپا سوق خواهد داد.

عربستان سعودی یکی از مهمترین شرکای تجاری انگلیس به شمار می‌رود به طوری که لندن از زمان حمله عربستان به یمن بیش از ۶ میلیارد دلار سلاح به ریاض فروخته است.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: سفر ولیعهد عربستان دارای دو دستورالعمل دوگانه است اولی به عنوان رئیس هیأت تجاری پرسود (برای انگلیس) و دومی به عنوان رهبر عربی که برای اصلاحات ریشه‌ای که در عربستان سعودی انجام داد به دنبال حمایت غرب است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در واکنش به سفر بن سلمان به لندن نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در صدد است هم‌پیمانان آمریکایی و انگلیسی خود را متقاعد کند که اصلاحاتی در عربستان صورت گرفته و این کشور شرایط بهتری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دست آورده است.

گروه‌های طرفدار حقوق بشر و نمایندگان مخالف دولت انگلیس در پارلمان این کشور از حمایت‌های لندن از ولیعهد عربستان سعودی انتقاد کرده‌اند. انجمن مسلمانان بریتانیا نسبت به افزایش روابط تجاری به بهای از دست رفتن ارزش‌های حیاتی هشدار داده است و گفته است که اصلاحات سطحی دولت عربستان نباید جدی گرفته شوند.

حسین رویوران،کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با سفر ولیعهد سعودی به انگلیس می‌گوید: اولویت نخست محمد بن سلمان ایجاد ارتباطات بیشتر با کشورهای غربی برای تسهیل امر جانشینی خود با توجه به کسالت ملک سلمان است. او سعی می‌کند با ایجاد این ارتباطات نظر مساعد غرب در اینباره را جلب کند.

اما هدف دوم محمد بن سلمان مقابله با ایران است. وی به دنبال ائتلاف منطقه‌ای با محوریت اسرائیل و عربستان علیه ایران است. او در انگلیس هم از ایران، ترکیه و تروریسم به عنوان سه ضلع مثلث شوم نام برد. اما هدف اصلی او ایران است که همان هدف اسرائیل نیز هست و سعی می‌کند نظر اروپایی‌ها را نیز به موضع خود نزدیکتر کند.

اکنون عربستان در یمن با بحران روبه رو شده است و عربستان در باتلاق جنگ فرسایشی در یمن به دام افتاده است. وی در نظر دارد تا هر چه سریعتر جنگ یمن را پایان دهد اما نه بر اساس برآیند میدان چراکه تاکنون عربستان طرف شکست خورده در یمن محسوب می‌شود بلکه به دلیل درخواست انگلیس و غرب چنین قصدی دارد و اینگونه انگلیس نیز به عنوان مدافع حقوق بشر و صلح مطرح می‌شود.

روزنامه اعتماد اما برجام را هدف سفر بن سلمان به لندن عنوان کرد و نوشت: عربستان، اسراییل و دولت ترامپ، در سه جبهه در حال رایزنی با اروپا با استفاده از ابزارهای مختلف‌شان هستند تا وحدت کشورهای اروپایی برای حمایت از برجام شکسته‌شود. عربستان به عنوان فریبنده‌ترین پیشنهاد، دلارهای نفتی و اعتیاد خود را به مصرف سلاح‌های غربی نزد مقام‌های بریتانیایی برده است و در برابر از آنها می‌خواهد که به ازای دریافت قراردادهای جذاب دوجانبه حمایت از برجام را کنار بگذارند.

مهم‌ترین هدفی که محور سعودی-اسراییل از این سفر بریتانیا دنبال می‌کنند همراه کردن لندن با واشنگتن برای خروج از برجام و ایجاد تحریم‌های جدید و تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت به بهانه‌هایی مانند حقوق بشر یا امثالهم در شورای امنیت علیه ایران است.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد