Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ محمدحسین رمضانی؛

پیاده روی اربعین؛ رژه عظیم شیعیان در مقابل دشمنان


هزینه تراشی هایی مثل دوبرابر شدن نرخ کرایه وسائل نقلیه، بیمه، هلال احمر، عوارض و هزینه ورودی پارکینگ، نوعی سنگ اندازی در مسیر زائرین اربعین است.

به گزارش سرو ابرکوه، نویسنده ابرکوهی در یادداشتی نوشت: راهپیمایی اربعین از دو بعد عبادی وسیاسی مورد اهمیت واقع شده است و امروزه به عنوان بزرگ ترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان قلمداد می شود.

پیاده روی اربعین از سال 61هجری   توسط جابربن عبدالله انصاری که از اصحاب پیامبراکرم(ص) و نخستین زائر اربعین امام حسین(ع)بوده شروع شده و تا به امروز ادامه دارد.

برخی از مورخین بازگشت اسرا از شام به کربلا را در این روز نقل کرده اند، اما آنچه که مسلّم است زیارت جابر در این روز واهمیت پیاده روی و زیارت اربعین  در روایات معصومین است.

از بعد عبادی وقتی تحقیق می کنیم به روایات فراوانی در مورد اهمیت پیاده روی و اهمیت زیارت اربعین مواجهه می شویم.

در مورد اهمیت پیاده روی ابن قولویه قمی در کتاب شریف کامل الزیارات در صفحه 432 از امام صادق(ع) روایتی نقل کرده است که حضرت می فرمایند:کسی که پیاده به زیارت امام حسین(ع)برود، خداوند به ازای هر قدمی که برمی دارد یک حسنه برایش ثبت و یک گناه از او محو می فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا می برد و در روایتی دیگر در مورد اهمیت زیارت اربعین از امام حسن عسکری (ع) در کتاب وسائل الشیعه جلد10صفحه375 نقل شده است که حضرت یکی از پنج نشانه مؤمن را زیارت اربعین فرمودند.

و از بعد سیاسی وقتی تحقیق می کنیم زیارت سیدالشهدا و مخصوصا پیاده روی اربعین در ادوار مختلف ممنوعیت هایی ازسوی حُکام جور برای شیعیان و شیفتگان آن حضرت داشته است ؛مثلا متوکل عباسی دستور داد زیارت قبر امام حسین‌‌(ع) به شرط قطع دست راست‌‌ آزاد است، اما شیعیان اعتنایی نکرده و صفوف طولانی برای دست دادن در راه زیارت امام حسین(ع) تشکیل دادند و یا در زمان حکومت صدام پیاده روی ممنوع شد اما شیعیان و شیفتگان از راه های فرعی پیاده به سمت کربلا راه می افتادند و گاها به دست بعثی ها به شهادت می رسیدند، اما پس از صدام این سد شکسته شد و سیل شیفتگان و عاشقان سیدالشهدا(ع)بصورت علنی و یکپارچه، از سرتاسر عالم در ایام اربعین به سمت کربلا راه افتادند.

امروزه پیاده روی اربعین با توجه به ظهور جریان های سلفی تکفیری وحضور انها در منطقه،تبدیل به یک رژه عظیم و خودجوش و هماهنگ در مقابل دشمنان و مستکبران عالم شده است، مسیری 80کیلومتری که میلیون ها شیعه وسنی، فقیر و غنی، عرب و عجم، پیر و جوان همه در کنار هم به سوی یک میعادگاه در حرکت هستند و شعار لبیک یا حسین و هیهات من الذله سر می دهند.

راهپیمایی و به تعبیر بهتر رژه اربعین نوعی ظلم ستیزی و استکبار ستیزی در مقابله با دشمنان و بیعت با سیدالشهدا(ع) و امام زمان (روحی فداه) است، دنیا از انعکاس این حرکت عظیم و بی نظیر در جهان واهمه دارد، به همین خاطر رسانه های غربی از پوشش خبری اين كنگره عظیم با مختصر بیانی و تصویری به راحتی عبور می کنند،که مورد توقع وانتظار است رسانه ملی کشور ما با پوشش گسترده از این حرکت عظیم در سطح بین الملل،حق آن را ادا کند.

مردم ایران با برپایی مواکب و پذیرایی از زائرین نقش پررنگی در این حماسه ایفاء می کنند، اما دولت در حماسه باشکوه اربعین، نقش خود را به خوبی ایفاء نمی کند، متاسفانه هزینه تراشی ها و کاسبی کردن عده ای از این فرصت موجب ناراحتی و نارضایتی زائران اربعینی شده است، هزینه تراشی هایی مثل دوبرابر شدن نرخ کرایه وسائط نقلیه و هزینه های بیمه ، هلال احمر و عوارض وهزینه ورودی پارکینگ، تبدیل به نوعی سنگ اندازی در مسیر زائرین اربعین شده است.

دولت به جای اینکه زمینه را برای حضور گسترده مردم ومخصوصا قشر ضعیف جامعه تسهیل کند، با وضع این قوانین مانع حضور گسترده مردم در این حماسه عظیم می شود، خیلی از شیفتگان هستند که درآمد چندانی ندارند و دلشان را به همین زیارت اربعین خوش کرده اند، اما با این هزینه تراشی ها این دست افراد هم محروم می شوند، که امیدواریم مسئولین در سال های آتی تدابیری جهت تسهیل در حضور عاشقان و دلدادگان سیدالشهدا(ع) بیاندیشند.

(( دل به عشق یوسف زهرا نهاده می رویم
از نجف تا کربلا پای پیاده می رویم ))

محمدحسین رمضانی
مسیر پیاده روی نجف_کربلا

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (4 Votes)
The average rating is 3.5 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد