Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/علی شمس

پیام غدیر؛ ضرورت استمرار حکومت اسلامی


پیام غدیر خم این است که حکومت اسلامی پس از رسول خدا (ص) نیز باید ادامه داشته باشد و نیاز به رهبری مقتدر و با صلابت دارد.

سرو ابرکوه؛ پس از سال ها تلاش و مجاهدت های پیامبر اکرم، نهال نوپای اسلام همچنان به محافظت و واکسینه شدن در برابر آفات نیازمند است. لذا شایسته است فردی جانشین پیامبر شود که نه تنها جدا از سیره و سنت نبی خدا (صل الله علیه و آله) نبود، بلکه متمم و مکمل راه ایشان نیز است.

به همین با توجه به فرمان الهی و جهت کامل شدن رسالت رسولش، حضرت علی (علیه السلام) می بایست جانشین ایشان و حاکم حکومت دین و دنیای مردم شود.

در آیه 67 سوره مبارک مائده آمده است؛ يا أَيُّهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّك وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه، اى پيامبر! آنچه از سوى پروردگارت «درباره ولايت و رهبرى على بن أبیطالب اميرالمؤمنين عليه السلام‏» بر تو نازل شده ابلاغ كن و اگر انجام ندهى پيام خدا را نرسانده ‏اى.»

با توجه به این آیه می توان چنین نتیجه گیری کرد، که هیچ موضوعی از نظر اهمیت مثل معرفی حضرت علی (علیه السلام) به عنوان وصی و جانشین پیامبر و ادامه حکومت اسلامی حتی بدون حضور پیامبر نیست.

خداوند همچنین در آیه 144 سوره آل عمران می فرماید: وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئا وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِين؛ و محمّد (ص) جز فرستاده‏اى از سوى خدا كه پيش از او هم فرستادگانى [آمده و] گذشته ‏اند، نيست. پس آيا اگر او بميرد يا كشته شود، [ايمان و عمل صالح را ترك مى‏كنيد و] به روش گذشتگان و نياكان خود برمى‏گرديد؟! و هر كس برگردد هيچ زيانى به خدا نمى‏رساند و خدا به زودى سپاس گزاران را پاداش مى‏دهد.

شأن نزول این آیه مربوط به جنگ احد و پخش شدن شایعه کشته شدن پیامبر (صل الله علیه و آله)  می باشد؛ که تعدادی از مسلمین با شنیدن این خبر به میدان جنگ پشت کرده و فرار کردند.

علامه طباطبایی (ره) در مقاله ولایت و حکومت از این آیه چنین استنباط می کند؛ کشته شدن پیامبر در جنگ نباید هیچ گونه وقفه ای در کار شما ایجاد کند و شما باید فوراً تحت لوای آن کسی که پس از پیغمبر زعیم شماست، به کار خود ادامه دهید.

چهارده قرن از حکومت پیامبر اکرم و حکومت 5 ساله حضرت علی (علیه السلام) می گذرد. بعد از گذشت این مدت مردی از سلاله امیرالمؤمنین برای احیای حکومت اسلامی قیام کرد و مجدداً حکومتی بر مبنای اسلام و حول محور فرامین الهی تشکیل شد.

در حقیقت کار بزرگ امام خمینی (ره) استقرار مجدد حکومت اسلامی در جهان بود. غدیر آغاز راهی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی تداوم یافت. راهی که در مرحله بعد از انقلاب می بایست به تشکیل دولت و جامعه اسلامی بینجامد.

همین جا اهمیت کلام معمار کبیر انقلاب مشخص می شود که فرمودند: «حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است.»

پس برای حفظ این واجب، باید نگهبان و پاسداری باشد که از جان و دل مایه بگذارد و سکان حکومت اسلامی را به دست بگیرد تا با رهبری مدبرانه و هوشیارانه خود، مردم را هدایت کند.

در حال حاضر کسی جز ولی فقیه مسلمین و رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای نیست، که با بصیرت بخشی و حمایت های مردم، در برابر نقشه های شیطانی دشمنان بایستد.

علی شمس اسفندآبادی
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد