Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

فاتحي نيا:

4500 راس دام در ابركوه عليه تب مالت واكسينه شدند


سرپرست شبكه دامپزشكي يزد از واكسينه شدن بيش از چهار هزار و 500 راس دام در ابركوه عليه بيماري تب مالت خبر داد.

به گزارش سروابرکوه، علي فاتحي نيا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اينكه واكسيناسيون دام در ابركوه از اول شهريورماه آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است، اظهار داشت: در اين مدت بيش از چهار هزار و 500 راس دام سنگين واكسينه شدند.

وي بيان كرد: عمليات واكسيناسيون اين دام‌ها توسط اكيپ‌هاي دولتي و خصوصي و به صورت رايگان انجام شده است.

فاتحي نيا ادامه داد: تب مالت يك بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه نيز بیشتر می‌شود.

وي از علائم این بیماری در انسان به تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره كرد و از دامداران خواست: اگر دام آنها در اين طرح واكسينه نشده اند، به دامپزشكي شهرستان مراجعه كنند.

فاتحي نيا عنوان كرد: با توجه به اینکه انتقال بیماری تب مالت به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد به دامداران توصیه مي شود از خرید دام‌های بدون پيشينه بهداشتي که واکسینه نشده‌اند خودداری نمایند.

وی اظهار اميدواري كرد: با اجراي اين طرح شاهد كاهش چشمگيري در تعداد مبتلايان انساني تب مالت در سطح شهرستان و در سال‌هاي آينده باشيم.

فاتحي نيا ادامه داد: همشهريان عزيز در صورت امكان از شیر پاستوریزه استفاده كنند و در صورت استفاده از شیر فله آن را قبل از مصرف به مدت 20 دقيقه بجوشانند و اگر تمایل به مصرف پنیر محلی دارند آن‌ را به مدت دو ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگي، ميكروب‌هاي بيماري زا از بين برود.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد