Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گفتگویی با کارآفرین ابرکوهی، مردی با ایده های نوین اقتصادی:

9 سال پیش کفش سازی را شروع کردم/ ایجاد 25 شغل زیر مجموعه این حرفه در ابرکوه


تنها کفش ساز از روستای ده عرب ابرکوه که ایده های نوین اقتصادی دارد، گفت: چرم فروشی، پرس رویه به تخت یا کارکشی، تعمیرات و... همه مشاغلی است که با ساخت کفش در ارتباط است و از همین طریق می توان با کمترین سرمایه، حدود 25 شغل در ابرکوه ایجاد کرد.

خبرنگار سرو ابرکوه این بار با یکی دیگر از کارآفرینان ابرکوه که سال ها با دست های خود، کفش های بسیاری از مردم شهرهای مختلف را ساخته است، گفتگویی انجام داد تا یکی از الگوهای تولید و اشتغال را معرفی کند.

علیرضا بلوری ده عرب اصالتاً اهل دهستان فراغه، کسی است که کفش سازی را در سال 1387 با همکاری برخی نهادهای امدادرسان شهرستان و شورای روستا ده عرب، تولید کفش دست ساز را در ابرکوه آغاز کرد.

9 سال پیش کفش سازی را در ابرکوه شروع کردم
بلوری در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه با اشاره به اینکه کفش سازی را نزد پدر خود آموخته است، اظهار کرد: زمانی که کفش سازی را در ابرکوه شروع کردم، به علت اوضاع نامساعد کسب و کار، اجاره بهای مغازه ها و هزینه رفت و آمد، مغازه ام را به روستا ده عرب منتقل کردم و در حال حاضر در اینجا مشغول هستم.

وی ضمن بیان مختصری از مراحل کفش سازی افزود: مواد اولیه کفش که حدود 20 قلم جنس لازم دارد، مثل چسب، میخ، تینر، آستر، نخ، چرم گاو که هر فوت آن 18 الی 20 هزار تومان قیمت دارد و... را از شهرهای تهران، اصفهان و تبریز خریداری می کنم.

مراحل تهیه کفش دست ساز
بلوری گفت: پس از تهیه وسایل لازم برای ساخت کفش؛ مراحل طراحی الگو در سایزهای مختلف، بریدن چرم، چرخکاری و دوخت تکه های چرم، طرای و آماده کردن آستر، خیس کردن و کشیدن رویه بر قالب، گذاشتن در آفتاب به مدت سه روز، کفی زدن، تخت و سمباده زدن، گذاشتن زیر دستگاه پرس، باید طی شود تا یک کفش قابل استفاده سود.

برای تهیه یک جفت کفش 34 تکه چرم و آستر باید به هم دوخته شود
وی خاطر نشان کرد: هر دو روز، 3 جفت کفش تهیه می کنم که برای یک کفش حدود 34 تکه چرم و آستر باید به هم دوخته شود. به طور تقریبی 60 الی 64 هزار تومان چرم لازم دارد و هر جفت آن حدود 90 الی 100 هزار تومان قیمت دارد، در حالی که افراد مشابه آن را در شهرهای دیگر با مبلغ حدود 140 الی 150 هزار تومان خریداری می کنند.

تنها کفش ساز ابرکوه عنوان کرد: در شهرهای دیگر که منبع کفش سازی هستند برای اجرای هر مرحله ساخت کفش باید پروانه کسب جداگانه گرفته شود، که این امر در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده است، قطعاً موقعیت مناسبی برای افراد جویای کار فراهم خواهد کرد.

بلوری ادامه داد: چرا که اقتصاد مقاومتی سفره ای است که برای همه مردم سراسر کشور پهن شده است و در صورتی که هر چه داریم کم یا زیاد در این سفره بگذاریم، همه می توانند به اندازه استفاده ببرند و روزی بخورند.

ایجاد 25 شغل و مغازه زیر مجموعه کفش سازی در ابرکوه
تولید کننده کفش در ده عرب گفت: چرم فروشی، رویه سازی یا پستایی سازی، پرس رویه به تخت یا کارکشی، درو دوزی، فروش کفش، تعمیرات و...  همه مشاغلی است که با ساخت کفش در ارتباط است و از همین طریق می توان با کمترین سرمایه نسبت به جمعیت و مناطق مختلف شهرستان، حدود 25 مغازه زیر مجموعه کفش سازی در ابرکوه ایجاد کرد.

وی با تأکید بر ایجاد اشتغال و درآمد برای زنان سرپرست خانواده در این زمینه اذعان کرد: افرادی هستند که در شهرهای بزرگ با چند قوطی واکس روزانه بین 50 هزار تومان یا کمتر و بیشتر برای خود درآمدزایی می کنند.

بلوری بیان کرد: در منطقه فراغه کسی حاضر به آموزش و یادگیری این حرفه نیست چون اوایل کار درآمدی ندارد و به همین دلیل از نظر شاگرد و همکار در مذیقه هستم و تمام مراحل تهیه کفش را به تنهایی انجام می دهم، لذا آماده شدن یک کفش زمان زیادی می برد. در صورتی که با وجود شاگرد در همین مقدار زمان می توان 3 جفت تهیه کرد.

ضرورت تهیه دستگاه لویس و سنباده زن برای کفش سازی
وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی که از صندوق کارآفرین امید گرفته بودم صرف تهیه انواع چرم های رنگی و تجهیزات دیگر شد، گفت: یکی از مواردی که باعث کندی کار تولید کفش می شود، نبود نقدینگی و نیروی انسانی و همچنین نداشتن دستگاه های لویس و سنباده زن است.

تولید کننده کفش دست ساز در استان یزد، ضمن تأکید بر اینکه برخی کفش های طبی و ویژه را برای افراد خاص در ابرکوه و یزد تهیه می کند، ابراز کرد: بسیاری از مردم برای تعمیر کفش های خاص مجبور هستند هزینه های هنگفت برای رفت و آمد به شهرهای مورد نظر را پرداخت کنند یا حتی کفش های معمولی را به خاطر هزینه های سرسام آور تعمیر یک پارگی کوچک و ساده، از رده خارج می کنند.

تهیه انواع وسایل چرمی از اضافه های چرم کفش
بلوری گفت: در صورتی که مسئولان فرد روستایی مثل من را حمایت می کردند، با راه اندازی کارگاه آموزشی و تولیدی مناسب شهرستان می توانستیم از خرده های چرم استفاده شده، کمربند، انواع کیف دستی، مبایل و...، پابند، جلد قنداق تفنگ، زین اسب، لباس تعزیه خوانی، جاتیری، فانوسخه، روکش انواع صندلی، روکش فرمان ماشین و... که بازار فروش دارد، تهیه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت ها و استعدادهای زیادی در شهرستان هستند که با معرفی این حرفه و همکاری مسئولان می توانند به راحتی و در کمترین زمان، صنعت کفش سازی را در ابرکوه تقویت کنند و توسعه دهند. زیرا هر کس در هر سمتی و شغلی باشد نمی تواند تا آخرالزمان آن را ادامه دهد، بنابراین نسل های بعد باید فوت و فن حرفه ها و سنت های قبل از خود را بیاموزند و بهره برداری کنند.

بلوری اضافه کرد: سفارش گرفتن و ساختن کفش برای مغازه دارها که در قبال خرید جنس، چک های مدت دار پرداخت می کنند اصلا مقرون به صرفه نیست چون برای خرید مواد اولیه و لازم، باید پول نقد پرداخت کرد.

رویه کفش های من دست ساز است
کفش ساز ابرکوهی گفت: اکثر مشتریان کفش های من مردم ابرکوه و حدود 80 درصد از شهرهای یزد، تفت، مهریز، آباده، یاسوج، مرودشت و جاهای دیگر هستند. تفاوت کار ما با دیگران این است که آنها رویه آماده برای کفش استفاده می کنند ولی رویه کفش های من دست ساز است.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که مردم نباید کفش های ارزان قیمت دست فروش که از جنس فوم و پلاستیک و بی کیفیت هستند را با کفش های چرم اصل، مقایسه کنند، تصریح کرد: عرق نکردن، بو ندادن، اذیت نشدن چشم و سردرد نگرفتن از جمله ویژگی های یک کفش چرم با کیفیت است.

تصاویر مراحل تهیه کفش دست ساز توسط این هنرمند ابرکوهی را در اینجا ببینید.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد