Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

بیشتر با این بنا آشنا شوید

«قلعه بزرگ صادق آباد» واقع در دهستان فراغه ابرکوه+ تصاویر


یکی از بناهای تاریخی شهرستان ابرکوه، قلعه بزرگ صادق آباد می باشد که در دهستان فراغه واقع شده است.

به گزارش سرو ابرکوه؛ ابرکوه یکی از شهرستان های استان یزد در مرکز ایران می باشد، که در قدیم بر سر جاده ابریشم قرار داشت. بیش از 300 اثر و بنای تاریخی در این شهرستان وجود دارد. از این آثار می توان به قلعه های زیبا و با قدمتی همچون: ارگ شهراسب، قلعه تیزک و صادق آباد اشاره کرد.


روستاي صادق آباد در سمت غربی ابرکوه، واقع در بخش مركزي و از توابع دهستان فراغه است. فاصله اين روستا تا مركز شهرستان 23 كيلومتر و تا مركز استان 163 كيلومتر مي باشد. روستاي صادق آباد از سمت شمال به روستاي رحيم آباد، از شرق به روستاي جلال آباد ، از جنوب به روستاي خسرو آباد و از سمت غرب به روستاي فراغه محدود می شود.


حامد اکرمی پژوهشگر ابرکوهی می گوید: از آثار تاریخی این روستا می توان به قلعه بزرگ صادق آباد، اشاره کرد، که مربوط به دوره قاجاریه می باشد. این قلعه زیبای مربوط به حاج عبدالله چناری بوده که توسط آقازاده و مدرس زاده خریداری و بعد از تقسیم اراضی تحویل کشاورزانی که قبلا در این مکان بودند، شد.


اکرمی افزود: مسیر ورودی قلعه نزدیک مزارع کشاورزی، با وجود جوی آب روان و درختان سربه هم کشیده، نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب کرده و برای حتی چند لحظه هر بیننده ای را مجذوب این طبیعت زیبا می کند.


وی گفت: ورودی قلعه صادق آباد دارای هشتی بسیار زیبایی است. چهار برج در اطراف این قلعه خودنمایی می کند و حمامی در قسمت شرقی آن وجود دارد، که هنوز به طور کامل تخریب نشده است و با مرمت جزیی می تواند قابل استفاده باشد. بخش شاه نشین این قلعه در قسمت شمالی آن وجود دارد که فوق العاده زیبا و سالم و همچنین دارای هشتی می باشد.


محقق ابرکوهی عنوان کرد: در گذشته بیش از 30 خانوار در این قلعه زندگی و با شغل کشاورزی و دامداری امرار معاش می کردند. در هر خانه ای اسطبلی برای نگهداری حیوانات اهلی وجود داشته است. همچنین هنوز آثاری از تنورهای گلی که زنان در آن نان می پختند، در بعضی خانه ها مشهود است.


اکرمی در پایان گفت: همچنین کاروانسرایی قدیمی نیز در کنار قلعه صادق آباد وجود دارد که بسیار زیبا است.


با وجود چنین بنای تاریخی و ماندگار می توان صنعت گردشگری را در این روستا توسعه داد. چرا که موقعیت جغرافیایی و بحث کشاورزی این منطقه در زمینه تولید زردآلو و فراورده های آن، که راهی برای درآمدزایی است، می تواند برنامه ای جهت جذب گردشگران و سرمایه گذاران باشد.


چنانچه افرادی در این زمینه سرمایه گذاری کرده و گردشگران داخلی و خارجی از این بنای قدیمی و طبیعت زیبای اطراف آن دیدن کنند، می توان با ایجاد مشاغلی به صورت غیرمستقیم برای اهالی روستا، از مهاجرت آنها به شهرهای مجاور جلوگیری کرد.


گفتنی است ساکنان روستای صادق آباد برای همکاری و مشارکت با سرمایه گذاران در راستای احیا این قلعه اعلام آمادگی کردند. 


تصاویر زیر مربوط به قلعه زیبای صادق آباد دهستان فراغه می باشد، که توسط حامد اکرمی گرفته و به این پایگاه ارسال شده است.


انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد