Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در مریخ به دنبال مصداق ولنگاری فرهنگی نگردید

«ولنگاری فرهنگی» و دارالعباده یزد+ عکس


هیات ورزش های همگانی یزد در نخستین روز از ماه مبارک رمضان بانوان یزدی را با دوچرخه در خیابان های یزد می گرداند و عکس این حرکت را با افتخار منتشر می کند.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا؛ همیشه در گوشه و کنار افرادی هستند که گویا رسالتشان خراب کردن حرکات زیباست. در همین یزد خودمان هم نمونه های زیادی از این افراد وجود دارد. اگر گروه خیریه ای تشکیل می شود سعی می کنند در پوشش آن به نظام بتازند. اگر کروه کتابخوانی دایر می شود آن را تبدیل به دور همی مختلط می کنند. اگر حرکتی برای حفظ محیط زیست و ایجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه صورت می گیرد گروهی دیگر با حرکات نا به هنجار خود آن را تحت الشعاع قرار می دهند.


همایش دوچرخه سواری با شعار سه شنبه های بدون خودرو با مشارکت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد، هیئت ورزشهای همگانی یزد، هیئت دوچرخه سواری شهرستان یزد و همچنین به میزبانی هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان یزد ، صبح 18 خرداد مصادف با اول ماه مبارک رمضان برگزار شد.


متاسفانه این حرکت خوب که می توانست نقش بسیار سازنده ای برای فرهنگسازی استفاده از دوچرخه و توجه به آلودگی هوا داشته باشد در شهر یزد با هنجار شکنی عده ای به حاشیه کشیده شد.


کانال تلگرامی هیات ورزش های همگانی چند عکس از بانوان دوچرخه سوار در این همایش منتشر کرد و نوشت: «بانوان محترمی که با حفظ تمام شئونات اسلامی و بی هیچ مشکلی در همایش دوچرخه سواری شرکت کردند!»


اینکه مسئولان هیات ورزش های همگانی کی به درجه اجتهاد رسیده و توانایی تشخیص شئونات اسلامی را پیدا کرده اند بر ما پوشیده است اما نظر مراجع در این خصوص شنیدنی است.

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
دوچرخه‌سواری برای دختران و بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کارها در محیط های مخصوص بانوان اشکالی ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانی نگردد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر عادتاً تحریک آمیز باشد جایز نیست.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
دوچرخه سواری برای بانوان در منظر نامحرم حتی اگر با حجاب شرعی باشد دور از شخصیت زن مسلمان و متدینه است.

با نگاهی به مجموعه استفتائات از علما می توان دریافت که علما و مراجع نظری خلاف مجتهدان هیات ورزش های همگانی یزد دارند.


مشخص نیست این قبح شکنی با چه هدفی در روز اول ماه مبارک رمضان صورت گرفته است اما ادامه چنین ناهنجاری هایی علاوه بر به حاشیه کشاندن اصل موضوع سبب دل آزردگی مردم متدین دارالعباده خواهد بود.


این حرکت مصداق «ولنگاری فرهنگی» است که رهبر معظم انقلاب 16 خرداد در دیدار با نمایندگان مجلس در خصوص آن هشدار داده بودند: «اما در مسئله‌ی فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری میکنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی -اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولیدِ کالایِ فرهنگیِ مفید که کوتاهی میکنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی میکنیم. اهمّیّت کالای فرهنگی از کالای مصرفی جسمانی کمتر نیست، بیشتر است. فرض کنید مرتّب تکرار بکنند که مثلاً فلان‌جور پفک مضر است، نخورید؛ حالا مگر ضررش چقدر است، چه‌جور ضرری است، چه میزان ضرر دارد، برای چند درصد از مردم ضرر دارد؟»


نظر شما را به نمونه ای  از این ولنگاری فرهنگی در یزد جلب می کنیم(پیشاپیش از مردم متدین و روزه دار یزد به علت بازنشر چنین تصاویری عذر خواهی می شود):

 


 

عصر فرهنگ




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد