Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

جاذبه های گردشگری ابرکوه؛

ابرکوه را با غذاها و شیرینی های سنتی بشناسیم


چنگال سیَن، براتی، قیمه سبزی و قرمه زَردُک از جمله غذاها و شیرینی های سنتی مخصوص ابرکوه است.

به گزارش سرو ابرکوه، چنگال سیَن، براتی، قیمه سبزی و قرمه زَردُک از جمله غذاها و شیرینی های سنتی مخصوص شهرستان است، که در ایام مختلف سال و به مناسبت های خاص تهیه می شود.

 


چنگال سیَن
چنگال سیَن یکی از شیرینی های سنتی ابرکوه می باشد، که از گذشته تا کنون در ایام عید تهیه و بسیار مقوی و مغذی است.


این شیرینی ترکیبی از سیَن (جوانه گندم)، هل، دارچین، زنجبیل، ازیانه، سیاهدانه، زعفران، گلاب، ارده، شیره انگور، گردو و پسته می باشد.


تقویت عمومی بدن، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، اشتها آور و جلوگیری از بیماری های مفصلی و ارتروز از خواص درمانی این شیرینی سنتی می باشد.


دوشاب
ماده اصلی شیرینی های سنتی ابرکوه دوشاب است، که به جای شکر در تهیه شیرینی به کار می رود، ضمن آن که خود نیز به عنوان یک ماده غذایی با نان یا خوارک های دیگر استفاده می شود.


دوشاب از انگور تهیه می شود و با جوشاندن آب انگور و اضافه کردن گل مخصوص به آن و جوشاندن مجدد تا غلظت آن، دوشاب تهیه می شود.

 


براتی
از گذشته تا کنون در شهرستان ابرکوه، در اول ماه شعبان که ماه خیرات و صدقه دادن است، مردم برای اولین سالگرد وفات نزدیک ترین فرد خانواده، تصمیم به پخت براتی (که در زبان عامیانه به «روغن جوشی» مشهور است) می نمایند.


در این مراسم خانواده متوفی، اقوام خویش را دعوت کرده و همه با همکاری یکدیگر مشغول پخت این نان سنتی می شوند. در این مراسم از اموات بسیار یاد می شود و برای شادی روحشان صلوات های مکرر فرستاده می شود.


بعد از پخت، نان براتی را در ظرفی گذاشته و آن را به تعداد افراد خانواده های همسایه و افراد مختلف توزیع می کنند.

 

خورشت قیمه سبزی (خورشت صغری خانم)
در حدود یک قرن پیش در محله اردی از شهر مهردشت ابرکوه، خانمی مشهور به کل خانم (کربلایی خانم)، زندگی می کرد که برای مراسم های عروسی و عزاداری غذایی به نام قیمه سبزی طبخ می نمود.


او برای تهیه این خورشت از زنی به نام حاجیه صغری دهستانی کمک می گرفت. حاجیه صغری در پختن این خورشت مهارت خاصی داشت و افراد برای پختن قیمه سبزی وی را دعوت می کردند. به همین دلیل این خورشت به نام (خورشت صغری خانم) شهرت یافته است.


هم اکنون ظهر روز عاشورا در محله اردی این غذا برای عزاداران تهیه می شود.

 


قرمه زَردُک
قرمه زَردُک غذایی است که با استفاده از میوه زردک یا بارزمین و بیشتر در فصل پاییز طبخ می شود. این غذا از نظر مزاجی متعادل بوده و به همه افراد (چه سرد مزاج و چه گرم مزاج) توصیه می شود.


علاقه مندان می توانند برای آشنایی بیشتر با جاذبه ها و ظرفیت های ابرکوه، کتاب «ابرکوه شهر نمونه گردشگری تاریخی طبیعی» اثر حامد اکرمی را مطالعه کنند.


انتهای پیام/ م.ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد