Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل:

استکبارستیزی یکی از اصول انقلاب است/ مذاکرات هسته ای جایگاه ایران را ارتقا داد / واکنش های احساسی به صلاح کشور نیست


کارشناس مسائل سیاسی گفت: عدم یکپارچگی جناح ها ظلم به انقلاب، ملت و رهبری است،لذا باید از برخورد احساسی با موضوع مذاکرات پرهیز شود و بررسی رعایت یا عدم رعایت خطوط قرمز را بر عهده نهاد های قانونی گذاشت.

علی جعفری کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرو ابرکوه، در خصوص توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 اظهار کرد: توافقی که صورت گرفت با نظارت کلان رهبری و با ارائه چارچوب هایی بود که مشخص نمودند، لذا  تیم مذاکره کننده موظف بود بر اساس آن حرکت کند و بیش از هر چیز منافع ملی را در نظر بگیرد.


جعفری افزود: با توجه به شناختی که از دکتر ظریف دارم شکی نیست که تیم تحت مدیریت ایشان از دیپلمات های برجسته وزارت امور خارجه به شمار می روند که با شجاعت و صلابت از حقوق ایران دفاع و در سایه صبوری و پشتیبانی مردم و حمایت های رهبر، تراز ایران را در نظام بین الملل ارتقا داده اند؛ آنان تمام توان خود را برای رعایت خطوط قرمز بکار گرفتند حال میزان تطابق عملکرد ایشان با چارچوب مشخص شده رهبری، پس از بررسی مراجع قانونی مشخص می شود.


نویسنده کتاب «راهبرد ناتو در خاورمیانه، منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» عنوان کرد: از آنجا که روند بررسی توافق از سوی شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی ادامه دارد، ضروری است از قضاوت های احساسی مثبت یا منفی در قبال توافق هسته ای خودداری شود و منتظر نتایج بررسی ها بود. لذا حتما باید خلاهای احتمالی توافق هسته ای را شناسایی و راه را برای سوء استفاده ها بست.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شخصاً نتایج توافق هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: مسلما باید از واکنش احساسی به دور باشیم و برخورد منطقی این است که منتظر بررسی نهادهای ذی صلاح باشیم. اما آنچه در بعد کلان در طی مذاکرات به آن دست یافتیم از ارزش بالایی برخوردار است چرا که اولاً، غرب و آمریکا مجبور شدند از موضع برابر با ایران مذاکره کنند؛ ثانیاً، ایران را به عنوان یک کشور هسته ای پذیرفتند و ثالثاً کشور ما در مذاکرات توانست بر خلاف تبلیغات مسموم صهیونیست ها، قدرت دیپلماسی، تعامل و صلح دوستی خود را به رخ دنیا بکشد.

 


جعفری در خصوص ارتباط توافق هسته ای با موضوع استکبارستیزی تأکید کرد: عده ای تصور می کنند چون توافق صورت گرفته پس روند استکبار ستیری که اکنون آمریکا نماد بارز آن است پایان می پذیرد، اما حقیقت این است که استکبار ستیزی جزو مبانی و اصول انقلاب اسلامی و مبتنی بر تفکر اسلامی و شیعی است. لذا همانطور که رهبری به خوبی فرمودند استکبارستیزی پایان ندارد.


این مدرس دانشگاه یادآور شد: تقویت این تفکر منبعث از سیاست ها و راهبردهای امام خمینی (ره) است چنانچه تا به حال دیدیم مردم و حاکمیت، هم در شعار و هم در عمل از آن پیروی کرده اند. بنابراین بحث استکبار ستیزی ریشه دارتر از آن است که فکر کنیم توافق ایران با قدرت های جهانی پیرامون یک مورد ویژه و خاص (مساله هسته ای) می تواند تکلیف ما در مقابله با مستکبرین را سلب کند.


به گفته وی، عدم خوشبینی مقام معظم رهبری به مذاکرات هسته ای نیز به همین خاطر است؛ چرا که تجربه نشان داده مصادیق قلدرمآبی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران پر رنگ و نامحدود بوده؛ لذا اینکه رهبر می گویند سیاست های ما با آمریکا 180 درجه متفاوت است به این دلیل است که به صورت طبیعی مستکبر و استکبارستیز همواره در مقابل هم قرار دارند.


نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی و بین الملل عقیده خود را چنین بیان کرد که در صورتی که آمریکا سیاست ها و راهبردهای منسوخ خود را در نظام بین الملل تغییر دهد و از طرف دیگر منافع ایران و منطقه را محترم بشمارد، می توان موضوع تعامل با آمریکا را بررسی کرد.


جعفری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در روز عید فطر مبنی بر اینکه اجازه خدشه وارد کردن بر اصول اساسی انقلاب اسلامی را نمی دهیم گفت: مهمترین اصل انقلاب اسلامی حفظ استقلال و تمامیت ارضی است؛ چرا که با از بین رفتن استقلال هم جمهوریت نظام و هم اسلامیت آن دچار خدشه می شود.


وی افزود: آنچه می تواند استقلال ما را در قالب توافق هسته ای دچار خدشه کند مواردی نظیر بازرسی از مراکز نظامی، مصاحبه با دانشمندان هسته ای، جلوگیری از تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای و مواردی از این قبیل است که غرب و آمریکا در جریان مذاکرات هسته ای با جسارت هر چه تمام از ایران طلب می کردند. لذا رهبر تأکید کردند چه توافق تصویب بشود، چه نشود، اجازه خدشه وارد شدن بر اصول اساسی انقلاب اسلامی را نخواهیم داد.


کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در ادامه گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه خاطر نشان کرد: قطعاً شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دقت توافق هسته ای را بررسی می کنند و چنانچه با منافع ملی و استقلال ایران در تناقض باشد، نظام به توافق بد، تن نمی دهد.


جعفری در واکنش به سوالی پیرامون ارتباط توافق هسته ای با بهبود شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد: اگر چه با توافق هسته ای و تصویب آن از سوی طرف های مذاکره می توان به رفع نارسایی های اقتصادی امیدوار بود اما آنچه حرف اول را می زند مدیریت استراتژیک در حوزه اقتصاد و در واقع اتخاذ سیاست های معقول پیشبرنده اقتصادی است؛ فراموش نکنیم که پس از توافق و با رفع محدودیت های بین المللی، دیگر نمی توان تحریم ها را عامل وضعیت نامناسب اقتصادی دانست.


وی تاکید کرد: اگر چه بحث تحریم ها بر وضعیت اقتصادی تأثیر داشته اما این تمام ماجرا نیست بلکه بخشی از شرایط به سوء مدیریت باز می گردد که در شرایطی با تحریم ها عجین شد و بر مشکلات اقتصادی کشور افزود. اقتصاد مقاومتی با محوریت استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های درون زای کشور، می تواند به عنوان یک راهبرد موثر از سوی دولتمردان پیگیری شود تا بتوان در شرایط تحریم یا مشابه آن ، حداقل ها را در حوزه اقتصادی اعمال کرد.


این کارشناس در پاسخ به این سوال که تناقض رفتار آمریکایی ها چگونه قابل ارزیابی است، به رفتارهای ملتمسانه آمریکایی ها با مذاکره کنندگان ایرانی پشت درهای بسته و همزمان به رجز خوانی آنها مقابل دوربین ها اشاره کرد و با ذکر برخی مظالم آمریکا علیه ملت ایران همچون کودتای 28 مرداد و انهدام هواپیمای مسافربری گفت: گاهاً برخی مقامات آمریکایی به اشتباهات خود در قبال جمهوری اسلامی اعتراف می کنند اما باید بگویم تغییر رفتار و رویه با حرف و شعار غیر ممکن است. واقعیت این است که آمریکا از سابقه خوبی در افکار عمومی مردم ایران برخوردار نیست و بر همین اساس ملت ایران به تبعیت از رهبری و بر اساس آموزه های دینی و اعتقادی به آمریکا بی اعتماد بوده و در برابر زیاده خواهی آنها خواهند ایستاد.


جعفری در خصوص واکنش های داخلی به توافق هسته ای تاکید کرد: در طول مذاکرات هسته ای جناح ها و گروه های مختلف یکپارچگی خود را به اثبات رساندند و چه خوب است که بعد از توافق و طی ارزیابی نتایج توسط شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی هم، یکپارچگی خود را حفظ کنند، که اگر غیر از این باشد، به نظام، انقلاب، ملت و رهبری ظلم خواهد شد.


انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (7 Votes)
The average rating is 4.428571428571429 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد