Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

نماینده یزد در شورای عالی استان ها خبر داد:

انتخاب دشت ابركوه به عنوان پایلوت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیر زمینی


نماینده استان یزد در شورای عالی استان ها گفت: با همکاری کشاورزان، چاه های کشاورزی شهرستان ابرکوه به مدت یک ماه از ابتدا تا انتهای ماه دی تعطیل شدند.

به گزارش سرو ابرکوه، رضا ربانی نماینده استان یزد در شورای عالی استان ها، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر کشور به خصوص مناطق خشک و کویری گفت: مشکلات خشکسالی در استان های کویری مانند یزد نمود بیشتری دارد و شدیدا بخش کشاورزی و تامین آب شرب را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ربانی ادامه داد: از این رو و بنا بر تصمیم دولت در راستای برون رفت از بحران آب، بعد از تشکیل شورای حفاظت از منابع آب وزارت نیرو و طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیر زمینی مقرر شد این طرح ملی ابتدا بر روی دشت های انتخاب شده اعمال شود و در صورت موفقیت آمیز بودن طرح در کل کشور اجرا گردد.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان ها با بیان این که دشت های شهرستان ابرکوه یزد به عنوان نمونه انتخاب شدند توضیح داد: در جلسه ای با شرکت کشاورزان، نخبگان شهرستان، شورای هماهنگی دشت های انتخاب شده، نمایندگان خانه کشاورزی، نماینده مجامع علمی شهرستان، مقامات قضایی و دولتی تصمیمی مبنی بر پلمپ کردن کلیه چاه های آب کشاورزی شهرستان ابرکوه گرفته شد.

وی با بیان این که این تصمیم لازم الاجرا خواهد بود، افزود: بر این اساس نکته مهم این تصمیم گیری رضایت کامل کشاورزان بود. بنابراین این طرح به مدت یک ماه و از ابتدای تا انتهای دی ماه اجرا خواهد شد.

ربانی با بیان اینکه تا کنون همکاری کشاورزان بسیار خوب بوده است تاکید کرد: این طرح تاثیر بسیار مثبتی در افزایش ذخیره آب های زیر زمین خواهد داشت.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان ها ادامه داد: به گفته مسئولان شهرستان در سال جاری 28 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است که بعد از پلمپ این چاه ها 5/4 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وی با بیان اینکه افت آب های زیر زمینی در شهرستان ابرکوه سالانه یک متر می باشد، تصریح کرد: این مقدار افت یک زنگ خطر برای کشاورزان، اقتصاد منطقه و دشت ها محسوب می شود. بنابراین ضروری است مسئولان زیربط با همکاری مردم راهکارهای مناسب برای مقابله با این معضل را بررسی و عملیاتی کنند.

وی در پایان پیشنهاد داد برای مقابله جدی با کم آبی و استفاده بهینه از آب های موجود می توان اقداماتی نظیر توسعه سیستم آبیاری تحت فشار و قطره ای، کاشت محصولات کم خواه، خاموش کردن چاه های کشاورزی در فصل زمستان برای ذخیره آب زیر زمینی، و صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب انجام داد.

انتهای پیام/ ک




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد