Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

شما پاسخ دهید!

با بررسی عملکرد مدیران خاتم، مدیر بومی باشد یا غیر بومی؟


بسیاری اوقات، در محافل مختلف، بحث می‌شود که مدیر باید بومی باشد یا غیر بومی؟! عده‌ای فوری پاسخ می‌دهند که قطعاً مدیر باید بومی باشد؛ زیرا، هم با منطقه آشناست، هم دلش به حال شهر و مردمش می‌سوزد و در آبادانی شهر می کوشد تا چهره محرومیت را از آن بزداید.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از طنین خاتم؛ بسیاری اوقات، در محافل مختلف، بحث می‌شود که مدیر باید بومی باشد یا غیر بومی؟! عده‌ای فوری پاسخ می‌دهند که قطعاً مدیر باید بومی باشد؛ زیرا، هم با منطقه آشناست، هم دلش به حال شهر و مردمش می‌سوزد و در آبادانی شهر می کوشد تا چهره محرومیت را از آن بزداید.

در پاسخ فوق، سه نکته اساسی وجود دارد؛آشنایی با حوزه کاری، آشنایی با منطقه و از همه مهمتر دلسوزی و وجدان کاری است.

خبرنگار طنین خاتم با یک گزارش اجمالی به بررسی عملکرد مدیران بومی و غیر بومی ادارات  شهرستان پرداخته است که خواندنش برای مخاطبین خالی از لطف نیست.

یکی از ادارات مهم شهرستان فرمانداری است که توسط یک غیر بومی سکانداری می شود. مهندس زاده رحمانی اصالتا اهل شهربابک کرمان،فرمانداری که به دلیل آشنایی با حوزه کاری و منطقه، مردم زیاد وی را غیر بومی به حساب نمی آورند و به نوعی به یک نیرو بومی تبدیل شده است.

عملکرد زاده رحمانی در این دو سال و اندی که شهرستان است از دید مردم و مسئولین خوب تلقی می شود ولی شاید در بعضی از جهات نتوانسته توجه و رضایت کارشناسان امر را جلب و به نوعی جواب منتقدین را بدهد.

راه اندازی چندین کارخانه صنعتی و توجه ویژه به راه ها، از مهمترین و شاخص ترین فعالیت های فرماندار خاتم است  که شاید این اقدامات از وی چهره محبوب در بین مردم ساخته است.

 البته یکی از ویزگی های مهم زاده رحمانی ارتباط قوی با اصحاب رسانه و بازگو کردن عملکردش است که این مشخصه زیاد در فرمانداران سابق شهود نداشت.. به نوعی میتوان گفت  اگر فرمانداران سابق نیز فعالیت دو چندان  و حتی موثرتری داشتند به دلیل سکوت خبری زیاد به چشم نمی آمد.

 

دومین اداره بزرگ شهرستان ،بخشداری است که توسط یک نیرو بومی اداره می شود. نیروی کاردان و با تجربه.

محمد کاظمی نسب یکی از نیروهای پرتلاش و مردمی است و در این چند ماه حضور در بخشداری توانسته تا حدودی نظرها را جلب کند. مهمترین ویژگی کاظمی نسب قدرت بیان و آشنایی کامل وی به مشکلات منطقه و مردمی بودن اوست. ویژگی که در مدیران سابق وجود نداشت و اگر وجود داشت بسیار کمرنگ،  البته میر بهبودی بخشدار سابق نیز از نیروهای بومی و بسیار پرتلاش منطقه بودند.

یکی یگر از ادارت مهم  شهرستان خاتم،اداره راه و ترابری است. اداره ای که توسط یکی از نیروهای بومی به نام مهندس جوزمی اداره میشود.

شاید به جرات بتوان گفت یکی از نیروهای شایسته و فعال شهرستان است.

مدیری کاردان و دلسوز و آشنا به حوزه کاری،اداره راه یکی از اداراتی است که بدون اغراق باید گفت اگر مدیر غیر بومی سکاندارش بود تا این اندازه موفق نبود.

اداره دیگر شهرستان، جهاد کشاورزی است که توسط یک نیرو بومی اداره می شود، نیرو کاردان و با تجربه ،البته باید متذکر شویم مدیران سابق نیز از مدیران لایق و شایسته بودند.

یکی از انتقاداتی که دامنگیر مهندس یزدانی است، عدم ارتباط قوی با اصحاب رسانه شهرستان است.

چون شهرستان خاتم یه عنوان  قطب کشاورزی استان محسوب میشود باید مدیران این ارگان تعامل بیشتری با خبرنگاران داشته و آنان را از اقدامات و فعالیت های خود  آگاه کنند.

دانستن حق مردم است و مدیران شهرستان نباید این حق را از مردم سلب کنند.

یکی دیگر از ادارت شهرستان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که توسط یک غیر بومی به نام مهنس دشتی زاد اداره میشود.

وی حدود چند ماهی است سکان میراث را در دست گرفته است. البته وی تا کنون فعالیت خوبی در این عرصه انجام داده است ولی هنور نتوانسته خواسته ها را برآورده کند.و شاید یکی از علل این موضوع ناآآشنایی وی به منطقه و فرهنگ و آداب مردم خاتم است.

در همه مصاحبه ها و جلسات مسئولین از گردشگری به عنوان یک اهرم برای سرمایه گذاری در شهرستان نام می برند ولی تاکنون اقدامی اساسی و چشمگیر صورت نگرفته است. بنابراین اداره میراث فرهنگی میتواند با همفکری با کارشناسان اهل فن و اصالتا بومی و آشنا به منطقه تا حدودی در این راه قدم های مثبت بردارد و صنعت گردشگری را رونق دهد.

 

اداره محیط زیست نیز یکی از ادارت مهم  شهرستان خاتم است که توسط یک غیر بومی یه نام مهندس علیان اداره می شود.

ریاست قبلی اداره را مهندس حیدری یکی از مدیران شایسته شهرستان برعهده داشتند. وی مدیری لایق و کاردان و آشنا به منطقه و دلسوز بودند.

یکی از مهمترین ویژگی مهندس حیدری ارتباط قوی با اهل رسانه و بازگو کردن قعالیت و اقدامات و به نوعی عملکردش بود چیزی که در زمان مهندس علیان زیاد به چشم نمی آید و باعث دلخوری اهل رسانه شهرستان شده است.

محیط زیست شهرستان یکی از ادارات پرکار و فعال محسوب می شود ولی همه فعالیت ها در سکوت خبری انجام میشود.

پوشش دادن خبرها توسط خبرنگاران جدا از اینکه مردم در جریان فعالیت ها قرار میگیرند به نوعی قدردانی از کارمندان و محیط بانان زحمت کش این ارگان است.

این جرعه ای از فعالیت های چندین اداره مهم شهرستان بود که توسط نیروهای بومی و غیر بومی اداره میشود.

طنین خاتم: حسن به کار گیری افراد بومی در مدیریت های مختلف این است که شخص با پتانسیل ها ، کارکردها ،نقاط قوت و ضعف محل زندگیش آگاه است و این وقوف در اتخاذ هر تصمیم گیری کارگر می افتد.

مدیر بومی با آداب و سنن – خرده فرهنگ ها – بافت سیاسی و فرهنگی ،هنجارها ،ظرائف و ظرفیت اجتماعی و..زادگاهش آشناست و این آشنایی مسیر هر نوع تعامل و همیاری مردم با مسئولین را تسطیح و تسهیل می کند.

در کنار همه این مطالب باید بگوییم چیزی که حرف اول را میزند شایسته سالاری ، دلسوزی و وجدان کاری. چیزی که شاید در بسیاری از نیروهای بومی و غیر بومی شهرستان خاتم وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد