Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

روایت مهرابی از دیدار با رهبر انقلاب؛

تأکید رهبر معظم انقلاب بر عفت کلام در سرودن شعر


بانوی شاعر یزدی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر عفت کلام در سرودن شعر، گفت: نکات یادشده از سوی امام خامنه‌ای می‌تواند سرفصل گفتمان شعر انقلاب شود.

به گزارش سرو ابرکوه، «عالیه مهرابی» بانوی شاعر یزدی در گفتگو با خبرنگار یزد رسا؛ با بیان اینکه دیدار هرساله شاعران با رهبر عزیز انقلاب در نیمه ماه مبارک رمضان یک اتفاق بسیار زیبا و به‌یادماندنی است، خاطرنشان کرد: این دیدارها نشان از توجه ویژه رهبر عزیز به مقوله هنر به‌ویژه شعر که هنر اصیل ایران اسلامی است و جایگاه این شیوه از سخن در تبیین و نشر پیام‌های اسلام و انقلاب دارد.

وی در توصیف دیدار شاعران با رهبر عزیز انقلاب ادامه داد: شاعرانی که اشعارشان جهت این جلسه انتخاب شده شعرشان را قرائت می‌کنند و نکات ریز و قابل‌تأملی که رهبری عزیز در مورد اشعار دارند بسیار جالب است.

مهرابی با اشاره به اینکه حضور ذهن رهبر معظم انقلاب و توجه به فرم و محتوای شعر نشان از تسلطشان به وادی ادبیات است، تصریح کرد: در دیداری که داشتیم بلافاصله ایشان در بیتی کلمات و واژه‌های جایگزینی را پیشنهاد می‌دادند که انصافاً تخصصی و استادانه بود و تحسین جمع را برمی‌انگیخت.

این بانوی شاعر اذعان کرد: در حوزه محتوا و مضامین‌ هم علاوه بر سخنان آقا در پایان مراسم، نکاتی در خلال شعرخوانی‌ها می‌فرمودند که تمرکز روی این نکات می‌تواند سرفصل‌های گفتمان شعر انقلاب باشد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال بعد از شعرخوانی خود بنده که شعری از زبان همسر شهید مدافع حرم بود ایشان اشاره کردند به اینکه سوژه همسران و خانواده‌های شهدا می‌تواند دستمایه اشعار حماسی شود؛ همین نکته خود می‌تواند سرفصلی برای ادبیات و شعر دفاع مقدس باشد؛ من حتی پایان‌نامه‌ی ارشدم را هم با همین موضوع کار کرده و نقش خانواده را در شعر دفاع مقدس بررسی کرده بودم.

مهرابی اظهار کرد: نکته‌یابی ایشان نشان می‌دهد که هنوز ادبیات مقاومت و پایداری جاری و پویاست و هنوز مضامینی هست که گفته نشده و باید پرداخته شود؛ به‌ویژه درزمانی که دشمن خانواده را هدف قرار داده و برای سست کردن این پایگاه اساسی اجتماعی برنامه‌های زیادی را دنبال می‌کند معرفی الگوهایی چون خانواده‌های شهدا و پرداختن به صبر و مقاومت و سبک زندگی این عزیزان می‌تواند بسیار حائر اهمیت باشد؛ البته این سوژه‌ها نه در شعر که در سایر هنرها نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

وی خانواده شهدا را الگوهای زیبایی که باید با زبان زیبای هنر روایت شوند، عنوان کرد و گفت: تأکید رهبر عزیز به ورود بانوان شاعر به موضوعاتی چنین نیز قابل‌توجه است که خود حائز نکته‌ای است، خانم‌ها به دلیل روحیه حساس‌تر و عاطفی‌تری که دارند در پرداختن به این‌گونه مضامین موفق‌ترند؛ چراکه در متن زندگی خویش، به‌عنوان یک زن مسائل مربوط به حوزه خانواده و زنان را بیشتر درک می‌کنند و بهتر می‌توانند روایت کنند.

این بانوی یزدی با بیان اینکه سخنان رهبر عزیزمان در مورد عفت کلام بسیار زیبا و کلیدی بود، خاطرنشان کرد: حیا و عفت در سخن نکته‌ای است که می‌تواند سرفصل خیلی مهمی در ادبیات به‌ویژه شعر باشد.

وی افزود: من در انجمن شاعران هم به اعضاء تأکید می‌کنم که سعی کنند در شعر عاشقانه، عفیف بسرایند و زلال عشق را با هوس آلوده نکنند و امسال این نکته از زبان رهبری واقعاً خوب، شایسته و قابل‌توجه بود؛ چراکه پرهیز از شلختگی کلامی و رعایت پاکی سخن می‌تواند در تولید اشعار فاخر نقش‌آفرین باشد.

انتهای پیام/ش

 

 

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد