Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کارآفرین مهریزی:

تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیار راهگشاست/ ظرفیت بالای پرورش شترمرغ در ایجاد اشتغال


پرورش دهنده شترمرغ در مهریز گفت: بی تجربگی اولین عامل شکست در این حرفه است؛ علاقه مندان برای کسب مهارت و تجربه، باید قبل از هر کاری تحت آموزش قرار بگیرند و علاوه بر آموزش، باید در برابر مشکلات همواره صبور باشند تا طعم موفقیت را بچشند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ صنعت پرورش شترمرغ صنعت نوپایی است که در ایران از دو دهه قبل، مورد اقبال قرار گرفته است. پرورش این پرنده بی دردسر و مقرون به صرفه بوده و تقریباً تمام اجزای این پرنده مفید و قابل استفاده است. پوست این پرنده از بهترین نوع چرم بوده و مقاومتش3 برابر چرم گاو  است و ظرافت خاصی دارد و در تولید کیف و کفش ذی قیمت به کار می رود. علاوه بر آن، از پر و تخم شترمرغ، ناخن و قرنیه چشم آن برای مصارف صنعتی، دارویی، زینتی و نیز تولید نخ بخیه استفاده می شود. همچنین با استفاده از پوکه تخم این پرنده در زمینه صنایع دستی و  خلق آثار هنری، می توان اشتغال زایی ایجاد کرد.

سیدناصر احمدی پرورش دهنده شترمرغ و یکی از کارآفرینان موفق شهرستان مهریز بشمار می رود. او بازنشسته آموزش و پرورش است و سال ها در هنرستان مهریز به تدریس رشته برق مشغول بوده و قریب به 15 سال است که به پرورش شترمرغ  روی آورده و در این مدت، علاوه بر درآمدزایی، برای تعدادی از جوانان این شهرستان نیز اشتغال ایجاد کرده است. وی با پشتکار و صبر، توانسته در این کار موفق شود و در حال حاضر نیز دارای یک گله 120 قطعه ای شترمرغ است. به همین دلیل خبرنگار صبح مهریز به سراغ او رفته و با این کارآفرین فعال، مصاحبه ای انجام داده است که با هم می خوانیم:

احمدی درخصوص آشنایی و نحوه ورودش به این حرفه و شروع کار پرورش شترمرغ در گفتگو با خبرنگار صبح مهریزگفت: سال 81 از ورود صنعت پرورش شترمرغ در ایران باخبر شدم. بعد از آن مصمم شدم درخصوص نحوه و شرایط نگهداری و پرورش شترمرغ تحقیق کنم. اطلاعات زیادی در دست نبود، مطلب زیادی در اینترنت وجود نداشت. به سختی با چند پرورش دهنده این پرنده آشنا شده و گفتگو کردم. پس از کسب اطلاعات کافی و بررسی تمام جوانب کار، برای پرورش این پرنده اقدام کردم.

وی از پیش شرط های لازم جهت پرورش این پرنده گفت و یادآور شد: این پرنده، ساده زیست و مقاوم است؛ به شرط آن که برنامه غذایی شترمرغ که فرمول خاصی دارد و ماه به ماه تغییر می کند رعایت شود. شرایط مکانی و دمای هوای مناسب از دیگر پیش شرط های لازم برای نگهداری از این پرنده است.

این کارآفرین فعال افزود: نگهداری این پرنده خیلی سخت نیست؛ اما از زمان متولد شدن جوجه که پس از 42 روز سر از تخم ها درمی آورد تا 6 ماهگی دوران حساسی است که باید علاقه مندان به این موضوع توجه کافی را داشته باشند.  می توان این پرنده را در فضای باز نگهداری کرد و بدن این پرنده به دمای زیر 30درجه تا بالای 50 درجه مقاوم است.

وی درخصوص مکان پرورش و نگهداری این پرنده اذعان داشت: مکانی که محل پرورش شترمرغ است نباید حیواناتی نظیر اسب در آنجا نگهداری شود و باید مکانی آرام و پاک باشد؛ چون جوجه های این پرنده در بدو تولد بسیار حساس هستند و ممکن است به بیماری هایی نظیر نیوکاسل و آنفلوآنزا مبتلا شده و تلف شوند.

احمدی یادآور شد: شترمرغ ها نیز مانند مرغ خانگی 4 ماه در هوای سرد تخم گذاری نمی کنند و در بقیه ماه های سال، هر ماه حدود 15 روز تخم گذاری می کنند. طول عمر این پرنده نیز بالاست و عمر مفید و زمان تخم گذاری این پرنده 35 سال است.

این بازنشسته فرهنگی با بیان اینکه خوراک این پرنده ترکیبی از ذرت، یونجه، گندم و جو، سبوس سویا و غذای مکمل و تقویتی است خاطرنشان کرد: جوجه هایی که پرورش داده می شوند یا مولد و تخم گذار هستند که از سه ماهگی غذای مکمل را دریافت می کنند و بعد از 2 سال شروع به تخم گذاری می کنند و یا اینکه جوجه پروار هستند و  برای مصرف گوشت شان یا برای رسیدن آنها به سن تخم گذاری، نگهداری شده و کشتار نمی شوند.  

این کارآفرین، بی تجربگی را اولین عامل شکست در این حرفه دانست و ابراز داشت: شیوع بیماری نادری که باعث تلف شدن بسیاری از جوجه شترمرغ ها شد و نیز قطعی برق بر اثر باد شدید که منجر به خاموش شدن دستگاه جوجه کشی و سرد شدن 300 تخم شترمرغ و از بین رفتن آنها شد، نمونه هایی از عدم تجربه من در این زمینه است.

وی اضافه کرد: اگر پیشگیری های لازم را انجام می دادم و برای مواقعی که برق قطع می شد، یک دستگاه موتور برق خریداری کرده بودم، می توانستم از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنم.

احمدی خاطرنشان کرد: علاقه مندان برای کسب مهارت و تجربه، باید قبل از هر کاری تحت آموزش قرار بگیرند و علاوه بر آموزش، ، باید در برابر مشکلات همواره صبور باشند تا طعم موفقیت را بچشند.

او در مورد تامین هزینه ساخت مزرعه و پرورش شترمرغ ها اظهار داشت: علاوه بر وام هایی که از بانک ها دریافت کردم از تسهیلات اقتصاد مقاومتی نیز بهره بردم. وام های دریافتی نیز صرف حصارکشی، خرید دستگاه جوجه کشی، دستگاه خرد کن دانه ها، هزینه آب و برق  و گاز و نیز ساخت سالن و انبار و فنس کشی شد.

احمدی با اشاره به مزایا و خواص خوراکی و دارویی شترمرغ گفت: نگهداری از شترمرغ نسبت به پرورش دیگر پرندگان و نیز دامپروری، مقرون به صرفه و از پرستیژ بالایی برخوردار است؛ زیرا علاوه بر لذیذ بودن گوشت و تخم این پرنده، تمام اجزای شترمرغ قابل استفاده است؛ از جمله روغن قلم شترمرغ که بسیار ارزشمند و کمیاب است و برای درد مفاصل مفید است. روغن هایی که در بازار موجود است از شکم شترمرغ به دست می آید که در صنعت مواد آرایشی، خوراکی و برای سوختگی و التیام زخم به کار می روند. بنابراین، با توجه به خواص متعدد شترمرغ، پیش بینی می شود در آینده گوشت این پرنده جایگزین گوشت گوسفند شود.

وی افزود: گوشت و تخم این پرنده امگا3 بالایی دارد. چربی بدن این پرنده برخلاف چربی حیوانات دیگر، کلسترول خون را افزایش نداده و عروق را باز می کند؛ همچنین گوشت شترمرغ 9 ساله نیز از گوشت گوسفند ترد تر است؛ البته اگر شترمرغ تخم گذار باشد گوشت آن ترد نیست.

احمدی به برخی از روش های طبخ گوشت و تخم این پرنده اشاره کرد و گفت: می توان با گوشت شترمرغ، استیک و کباب برگ تهیه کرد؛ البته با کمی روغن زیتون مطبوع تر می شود. ارزش غذایی تخم این پرنده بیشتر از تخم مرغ خانگی است و  با توجه به حجم زیاد آن، می توان با یک عدد تخم این پرنده برای 10 نفر نیمرو یا کتلت تهیه کرد.

این بازنشسته فرهنگی با اشاره به تلف شدن یک قطعه از شترمرغ های خود به علت بلعیدن یک کابل دو و نیم متری هشدار داد: این پرندگان همه چیزخوار هستند؛ از گوشی همراه گرفته تا سیم و پارچه همه را می بلعند؛ بنابراین باید پرورش دهندگان مراقب باشند اشیاء قابل بلع را از این پرندگان دور سازند. نکته دیگر اینکه، شترمرغ  هنگام خشم، برخلاف ظاهر آرامش، به مهاجم خود حمله ور شده و به او لگد می زند و از آنجایی که قدرت ضربه پای او 300 کیلو است می تواند به مهاجم خود آسیب جدی وارد کند؛ با این وجود، این پرنده فاقد حنجره و لال است. 

احمدی به اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم این حرفه اشاره کرد و گفت: پرورش شترمرغ  اشتغال زایی بالایی ایجاد می کند؛ بطوری که برای تامین خوراک و نگهداری از 10 قطعه شترمرغ، به حداقل 10 نفر نیاز است؛ به بیانی دیگر، با پرورش این پرنده، برای کارگرانی که در محل پرورش شترمرغ کار می کنند و کشاورزانی که ذرت،گندم، جو و یونجه می کارند و نیز افرادی که در کشتارگاه و قصابی مشغول هستند، بطور مستقیم و غیر مستقیم، اشتغال ایجاد می شود.

این کارآفرین برای علاقه مندان به این حرفه آرزوی موفقیت کرد و نوید داد: از آنجایی که چندین سال است در این حرفه فعالیت می کنم و دارای گله بزرگی از شترمرغ هستم و در این مدت نیز به پرورش دهندگان شترمرغ در شهرستان های دیگر استان مشاوره داده ام، برای ارائه هرگونه آموزش به جوانان علاقه مند، آمادگی خود را اعلام می کنم.

انتهای پیام/ج
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد