Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ محمدحسین رمضانی

تلگرام، از فیلتر تا رفع فیلتر


نویسنده ابرکوهی در یادداشتی نوشت: وابستگی به تلگرام که اختیارش در دست مسئولین ما نیست، در کشوری که بحران های طبیعی و غیر طبیعی هر لحظه آن را تهدید می کند، به صلاح نیست و قطعا نیازمند به یک شبکه جامع اطلاع رسانی داخلی در کشور هستیم.

به گزارش سروابرکوه، محمد حسین رمضانی طلبه و نویسنده ابرکوهی در یادداشتی به سرو ابرکوه نوشت:

با جرقه تجمعات در پی اعتراض به گرانی ها، در برخی از شهرها و موج سواری عده ای از این اعتراضات به حق مردم و سر دادن شعارهای ساختارشکنانه وتخریب اموال عمومی و شکل گیری و اطلاع رسانی این آشوب گری ها در بستر تلگرام و راه اندازی کانال های متعدد در جهت تخریب نظام و مایوس کردن مردم و تشویق به تظاهرات واغتشاشات ومخصوصا آموزش ساخت بمب دست ساز در کانال های تلگرامی، شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن را رئیس جمهور برعهده دارد، تصمیم به فیلتر تلگرام گرفت.

از زمان فیلتر تلگرام تا رفع فیلتر، واژه های تلگرام، فیلتر و فیلتر شکن، بیشترین واژه هایی بود که هم در رسانه ها و هم در گفت وگوهای مسئولین و هم در گفت وگو های مردم زیاد شنیده می شد.

و شاید علت اهمیت این موضوع برای رسانه ها، مردم و مسئولین این است که؛ تلگرام جای خود را در زندگی مردم باز کرده و خلاء آن در زندگی بسیاری از افراد، اختلال ایجاد می کند.

اما این سوال مطرح می شود که آیا واقعا پیام رسان تلگرام برای مردم و کشور ما مفید است یا مضر؟

مطمئنا در پاسخ به این سوال اگر افراط کنیم و بگوییم مطلقا مضر است، بی دقتی کردیم و اگر خیلی با خیال راحت بگوییم خیلی هم مفید است، باز بی دقتی کردیم.

هر ابزاری که در کار انسان ها و سرعت بخشیدن در کارها برای رسیدن به هدف، مفید باشد، قطعا افراد یک جامعه از آن استفاده خواهند کرد و مفید هم خواهد بود و پیام رسان ها و مخصوصا پیام رسان تلگرام، به جهت امکانات و قابلیت هایی که دارد، برای افراد در جامعه ی ما خوب و مفید تلقی می شود.

بنابراین باید در مورد مزایا و معایب این پیام رسان بپردازیم، چون بسیاری از افراد جامعه ی ما نگاه خوبی نسبت به این نرم افزار دارند و همچنین اشتغال برخی از افراد جامعه وابسته به این برنامه شده و بسیاری از اخبار واطلاع رسانی های مهم و مفید و حتی جلسات و کلاس های درس بصورت مجازی در همین بستر انجام می شود و در حقیقت تبدیل به یک برنامه لاینفک از متن جامعه شده و مهم تر از همه اینکه؛ افراد در مورد اطلاعات خودشان در این پیام رسان احساس امنیت بیشتری نسبت به پیام رسان های داخلی می کنند.

اما اگر به مضرات و معایب این پیام رسان بپردازیم، به مراتب ازمزایای آن بیشتر وخطرناک ترخواهد بود:

در همین حوادث اخیر، پیام رسان تلگرام بستری امن برای تخریب نظام توسط کانال های ضد انقلاب و اطلاع رسانی جهت تجمعات و اغتشاشات شد و اختیار این برنامه از دسترس مسئولین ما خارج بود، تا جایی که برای مسدود کردن یک کانال بایستی وزیر ارتباطات کشور ما رایزنی انجام بدهد، تا اگر دلخواه سازنده بود، کانال را مسدود کند و اگر نبود که هیچ.

حالا با دو وابستگی به تلگرام مواجهه هستیم: یکی وابستگی مردم به این پیام رسان و دیگری وابستگی مسئولین کشور ما به این پیام رسان.

این دو وابستگی از خطرناک ترین وابستگی های یک کشور است و تهدید بزرگی برای کشور ما در بحران های طبیعی و غیرطبیعی که برای کشور محتمل است، به طور مثال داستان زلزله پایتخت، یکی از بحران هایی هست که پیش بینی می شود و پیام رسان تلگرام یکی از تهدید هایی هست که پشت این قضیه ظاهر می شود، چون نحوه اطلاع رسانی به مردم از دسترس مسئولین ما خارج است و هرگونه شایعاتی که به ضرر نظام و به دلخواه صهیونیست ها باشد، در این پیام رسان ها منتشر می شود.

بنابراین وابستگی به این پیام رسانی که اختیارش در دست مسئولین ما نیست در کشوری که بحران های طبیعی وغیر طبیعی هر لحظه آن را تهدید می کند، به صلاح نیست و قطعا نیازمند به یک شبکه جامع اطلاع رسانی داخلی در کشور هستیم.

در شبی که تلگرام رفع فیلتر شد، در برخی از شهرها جشن گرفتند و شیرینی پخش کردند و برخی از مسئولینی که خود نقش مهمی در فیلتر تلگرام داشتند، رفع فیلتر تلگرام را بنام خود ثبت کردند و مدعی آزادی فضای مجازی شدند، در حالی که این نشان دادن بزرگ ترین نقطه ضعف مسئولان به دشمنان است.

اما در این مدت کوتاه فیلترینگ تلگرام فرصت هایی خوبی برای پیام رسان های داخلی بود؛

در این ایام، کسانی که دغدغه داشتند، در تلاش بودند تا کاربران تلگرام را به سمت پیام رسان های داخلی ترغیب کنند و بهترین فرصت برای پیام رسان های داخلی بود که خودی نشان دهند.

اما متاسفانه عدم بروز رسانی ها و عدم ارائه قابلیت ها و امکانات، موجب شد تا برخی دوباره  به سمت همان تلگرام مهاجرت کنند و از فیلتر شکن استفاده کنند.

سازندگان ومدیران پیام رسان های داخلی باید فرمان آتش به اختیار رهبرمعظم انقلاب را نصب العین خود قرار دهند و منتظر حمایت دولت نباشند.

بسیار روشن است که کشور ما نیازمند به یک پیام رسان جامع هست که با تلگرام رقابت کند و مردم با اختیار، نه به اجبار وقتی قابلیت های پیام رسان داخلی را ببینند، خود به خود جذب خواهند شد و این امر محقق نخواهد شد تا زمانی که نخبگان همت و مسئولان حمایت کنند.

محمدحسین رمضانی/ ابرکوه
1396/10/26

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد