Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسئول دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق ابرکوه:

ثبت یک سکه تا بیش از 2 هزار سکه در مهریه عروس های ابرکوه/ مهریه بالا خوشبختی نمی آورد


مسئول دفترخانه رسمی ازدواج شماره 22 ابرکوه گفت: چندین مورد مهریه های بالا در دفتر ازدواج ثبت دادم که بعضاً سرنوشت خوشایندی نداشتند. مهریه های پایین، باعث آرامش و آسودگی زوجین در زندگی مشترک است.

اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و بی بی دو عالم فاطمه زهرا (س)، بهانه ای شد پایگاه خبری سرو ابرکوه گفتگویی خواندنی با مسئول دفترخانه ازدواج شهرستان ابرکوه، انجام دهد.

ضیاء الدین فصیحی مهرآبادی مسئول دفترخانه رسمی ازدواج شماره 22 ابرکوه در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، ضمن تبریک سالروز حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: حدود هیجده سال پیش در کنار پدر مرحومم وارد این کار شدم.

فصیحی مهرآبادی بیان کرد: بخاطر اینکه ازدواج امر سفارش شده دین مقدس اسلام و پیامبر گرامی است و همچنین جهت خدمت به مرد شهرم که ان شاءالله خدا راضی باشد، این دفترخانه را راه اندازی کردم.

وی با اشاره به احادیث و آیات مختلف قرآن کریم در خصوص اهمیت و ضرورت ازدواج گفت: خداوند ازدواج را مایه آرامش و ثبات روح افراد قرار داد، که مصداق آیه 187 سوره بقره، هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ : زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنانتان هستید، است.

فصیحی افزود: ازدواج مایه فقر و تنگدستی نیست بلکه زندگی با آن رونق می گیرد و در راه درست ادامه می یابد. با ازدواج؛ نصف دین کامل می شود. اگر سنت پیامبر انجام نشود و نسل انسان ها افزایش نداشته باشد، طبیعتاً خلاء هایی که انسان ها راهگشای آنها هستند، هیچ گاه پر نمی شود.

وی تصریح کرد: اولویت قرار دادن ملاک هایی که دین اسلام مشخص کرده است همچون ایمان و دیانت، پایبندی به مقدسات و دستورات الهی، در نظر گرفتن سنت های اسلامی و سبک زندگی معصومین، اصالت خانوادگی نه از لحاظ مال و ثروت و مرفه بودن، عدم پیروی از فرهنگ های غربی و بیگانه و... در انتخاب همسر، از جمله عواملی است، که در استحکام ازدواج موثر است.

مسئول دفترخانه رسمی ازدواج شماره 22 ابرکوه اذعان کرد: اگر افرادی که قصد ازدواج دارند چنین مواردی را در گزینش همسر و شروع زندگی مشترک مد نظر قرار ندهند، ازدواج شان به هر بادی می لرزد، مخدوش می شود و خدایی ناکرده سرانجام منجر به جدایی خواهد شد.

فصیحی گفت: در گذشته های نه چندان دور بیشتر از اینکه به ظواهر زندگی توجه کنند، صفا، صمیمیت، همدلی، محبت و از خودگذشتگی را ملاک قرار می دادند و در همین راستا داماد از هر آنچه در زندگی داشت مثل چند رأس گوسفند، بز، میش، قوچ، اسب، شتر، ابریشم، مس، مبلغی پول، نمک جهت تبین و تبرک و... مهریه عروس خود می کرد.

وی عنوان کرد: کمترین صداقی که در ازداج ها ثبت کردم، شامل یک جلد کلام الله مجید و یک سکه بهار آزادی بود که زوجه با وجود مخالفت های خانواده خود و اصرار بر اینکه الگوی من حضرت فاطمه (س) است و نمی خواهم با مهریه سنگین زندگیم را شروع کنم، به آن راضی شد و به عقد همسرش درآمد. از آنجا که خبر دارم، آنها اکنون زندگی موفق و رضایتمندی دارند.

فصیحی ادامه داد: همچنین بیش از 2 هزار سکه بهار آزادی بالاترین مهریه ای بود که در دفتر ثبت دادم. خانمی که مالک چنین صداقی می شود که عندالمطالبه است، مصداق بارز آیات 6 و 7 سوره العلق است که می فرماید: كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى/ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى حقا كه انسان سركشى مى ‏كند همين كه خود را بى ‏نياز پندارد. یعنی این زندگی ها آرامش ندارد و در نهایت ناملایمات و نارسایی هایی در پی دارد.

مسئول دفترخانه رسمی ازدواج ابرکوه با اشاره به ثبت بیش از 8 هزار ازدواج در دفترخانه خود، خاطر نشان کرد: جالب ترین ازدواج زمانی بود که زوجین همراه با والدین و شاهدان عقد، با یک جلد قرآن کریم، بدون صورتجلسه توافق صداق، وارد دفتر شدند و گفتند قصد ازدواج دارند. جالب این بود در طول نیم ساعت در دفترخانه مراسم بله برون و تعیین مهریه و عقد این عزیزان برگزار شد.

وی ضمن اشاره به احساس خرسندی خود در زمان ثبت ازدواج و دلتنگی در لحظه طلاق، به کسانی که برای پیوند اقدام می کنند، توصیه کرد: همچنان که خدا سفارش کرده است، لباس یکدیگر باشید که هم اسراسر و معایب یکدیگر را بپوشانید و زیبایی های ازدواج را به جامعه نشان دهید.

فصیحی در پایان گفت: باز هم توصیه می کنم؛ زوجین به موقعیت های خودشان نگاه کنند و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... یکدیگر را در نظر بگیرند و زندگی شان را بر پایه همین شرایط بنا کنند. چشمشان به تجملات و ظواهر زندگی دیگران نباشد که همچنان که از نامش بر می آید، ظواهر زندگی است و باعث ایجاد توقعاتی می شود که طرفین، توانایی برآوردن آنها را ندارند.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد