Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

با هدف جلوگیری از تخریب بافت تاریخی برگزار شد

جلسه فوق العاده انجمن حامیان میراث فرهنگی ابرکوه+ مصوبات


جلسه فوق العاده انجمن حامیان میراث فرهنگی ابرکوه با حضور فرماندار شهرستان با محوریت حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن در فرمانداری برگزار شد.

به گزارش سرو ابرکوه، جلسه فوق العاده انجمن حامیان میراث فرهنگی با هدف هم اندیشی در راستای حفظ بافت تاریخی، با حضور فرماندار و سایر مسئولین شهرستان برگزار شد.

سید نبی رسولی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: ابرکوه دارای 148 هکتار بافت تاریخی پیوسته می باشد که تعامل مسئولین با مردم، ایجاد فرهنگسراهایی در آثار تاریخی جهت حضور انجمن های متعدد و رعایت آیتم های گردشگری از جمله راهکارهای جلوگیری از آسیب به این بافت های ارزشمند می باشد.

حسین حاتمی شهردار ابرکوه در تأیید بیانات فرماندار، حضور فیزیکی در کنار آثار و فرهنگسازی حفظ آثار را از دیگر عوامل جلوگیری از آسیب به بافت تاریخی دانست و افزود: یکی از دغدغه های دوستداران میراث فرهنگی به ثبت نرسیدن بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند می باشد که مسئولین باید با همدلی و همزبانی راهکارهای قانونی در این زمینه ارائه کنند. 

زهره فلاح زاده مدرس دانشگاه، در ادامه خاطرنشان کرد:  افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به مسئله ارزش بافت ها تاریخی بسیار حائز اهمیت است اما از سوی دیگر نمی توان ساکنان بافت تاریخی را در تخریب این بافت مقصر دانست؛ بلکه باید معضلات مناطق مذکور را شناسایی کرده و شرایط مطلوب زندگی را برای اهالی فراهم نمود.

در پایان جلسه و پس از مطرح شدن نقطه نظرات کلیه اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی، موارد ذیل مصوب شد:

*** ادارات مخابرات، آبفای شهری و روستایی، گاز و برق مکلف شدند در صورت درخواست شهرداری و میراث فرهنگی نسبت به قطع انشعاب در ساختمان هایی بدون مجوز در بافت تاریخی، اقدام نمایند.

*** لودرداران، تراکتورداران و کامیون داران فقط با مجوز شهرداری نسبت به تخریب و یا حمل نخاله های ساختمانی در بافت تاریخی اقدام نمایند.

*** شهرداری ابرکوه و مهردشت با توجه به تبصره های 22، 14 و 24 ماده 55 و مواد 110 و 111 قانون شهرداری ها به وظایف خود در حفظ بافت و رفع خطر از ساکنان آن اقدام نمایند تا زمینه دخالت غیر مجاز در بافت تاریخی به حداقل برسد.

*** اداره میراث فرهنگی در بررسی و تأیید طرح های موضوعی بافت تاریخی همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشد تا اجرای این طرح ها با سرعت بیشتری همراه گردد.

*** شهرداری ابرکوه و اداره میراث فرهنگی در زمینه مستند سازی و حفظ حصار تاریخی شهر ابرکوه اقدام عاجل انجام دهند.

*** شهرداری ها با تهیه و نصب بنرهایی با موضوع فرهنگسازی حفظ بافت تاریخی و هشدار پیگرد قانونی تخریب بدون مجوز بافت، فعالیت  های تبلیغی در زمینه حفظ بافت تاریخی را انجام دهند.

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد