Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

خوشه‌چینی از رهنمودهای اخیر رهبری-1

رابطه خطرناکی که کور می‌کند اما شفا نمی‌دهد


رهبر انقلاب در دومین سال فعالیت دولت نهم با اشاره به دیپلماسی فعال این دولت فرمودند: «چند سال قبل از این، عده‌ای از سیاسیون امریکایی به طور محرمانه و مخفیانه ـ ما مطلع نشدیم، بعد که برگشتند مطلع شدیم ـ به ایران آمده بودند و با بعضی از محافل نامساعد با نظام نشست و برخاست کرده بودند؛ وقتی رفتند گفتند در ایران کسانی هستند که منتظر یک اشاره ما هستند تا علیه نظام شلیک کنند!»

سرو ابرکوه به نقل از یزد رسا، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر کارگزاران نظام با ایشان، حاوی رهنمودهایی راهبردی در حوزه‌های گوناگون است که توجه آحاد جامعه به‌ویژه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به آن، می‌تواند نظام اسلامی را به سلامت از پیچ تاریخی موجود عبور دهد و آینده‌ای رشک‌‌برانگیز را فراروی ملت و نظام ایران ترسیم کند.

معظم‌له در این دیدار با تأکید بر این‌که از لحاظ منطقی، هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران مورد محبت دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت، گفتند: «رفتار آمریکایی‌ها همواره خباثت‌آمیز و همراه با عناد بوده است؛ بنابراین تصور این‌که مسائل ایران و آمریکا سوءتفاهم است و از طریق مذاکره و به شیوه‌ «پنجاه-پنجاه» قابل حل است، تصوری غیر واقعی و غلط است.»

واقعیت این است که از سال‌ها پیش به‌ویژه در دوران موسوم به اصلاحات، جریانی خاص به دنبال غیرت‌زدایی در برابر دشمنان قسم‌خورده‌ای چون آمریکا بود. این جریان می‌پنداشت دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران پیامد درشت‌گویی‌ و سوءظن‌های طرفین است و سوءتفاهم‌های ایجادشده را می‌توان با نرم‌خویی و مذاکره از میان برداشت. اوج‌گیری شعار «تنش‌زدایی» در دوران اصلاحات با هدف کاهش فاصله با دولت آمریکا در گام نخست و برقراری رابطه در گام‌های بعدی، از جمله اقدامات جریان مزبور در این راستا به شمار می‌رفت.

در آن دوران رسانه‌های موسوم به زنجیره‌ای در راستای تحقق آرزوی فوق‌الذکر از هیچ اقدامی فروگذار نبودند و ابایی نداشتند تا برای فراهم کردن بسترهای لازم، به تطهیر و بزک ایالات متحده بپردازند و حتی خیانت‌ها و جنایت‌های آنان را با لطایف‌الحیلی توجیه کنند. آن‌ها در این مسیر چنان سرمستانه به پیش می‌تاختند که حتی در نامه‌ ارسالی خطاب به رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از آمادگی برای تحقق خواست‌های کاخ سفید پرده برداشتند؛ خواست‌هایی چون پایان‌دادن به حمایت از گروه‌های جهادی و در رأس آن‌ها حزب‌الله لبنان و حماس!

در این راستا برخی عناصر آلوده آمریکایی نیز توانستند برای پیگیری اغراض شیطانی، مخفیانه به ایران سفر کنند؛ اقدامی که رهبر معظم انقلاب بعدها در دومین سال فعالیت دولت نهم به آن گریز زده، ضمن اشاره به دیپلماسی فعال دولت نهم فرموده بودند: «بحمدالله پایگاه سیاسی کشور و منزلت اجتماعی ملت ایران در جهان افزایش پیدا کرده است. قبل‌ها، دشمنان ما خیال می‌کردند زمینه را فراهم کرده‌اند یا فراهم خواهند کرد و با یک حرکت دست، می‌توانند کشور را از این رو به آن رو کنند. امریکایی‌ها این حرف را گفتند. چند سال قبل از این، عده‌ای از سیاسیون امریکایی به طور محرمانه و مخفیانه ـ ما مطلع نشدیم، بعد که برگشتند مطلع شدیم ـ به ایران آمده بودند و با بعضی از محافل نامساعد با نظام نشست و برخاست کرده بودند؛ وقتی رفتند گفتند در ایران کسانی هستند که منتظر یک اشاره ما هستند تا علیه نظام شلیک کنند!» اما آن همه اشتیاق یک‌طرفه مدعیان اصلاح‌طلبی برای برقراری رابطه با آمریکا نه‌تنها دستاوردی به دنبال نداشت بلکه آمریکا را جری‌تر از گذشته به عرصه دشمنی با جمهوری اسلامی سوق داد، تا جایی که رئیس‌جمهور وقت آمریکا ایران را در لیست «محور شرارت» قرار داد!

در دوران دولت نهم و دهم، رویکرد مسئولان در قبال آمریکا و نظام سلطه، ملهم از آموزه‌های انقلاب اسلامی بود و توانست نمره قابل قبولی را از جانب قاطبه ملت و دلسوزان کسب کند؛ این در حالی است که با پایان دولت دهم و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بار دیگر جریان خاص تمام توان خود را به کارگرفت تا به زعم خویش بتواند در سایه تعامل و گفتمان، آمریکای دشمن را به کشوری دوست و همراه مبدل سازد. اما انجام مذاکرات هسته‌ای با واشنگتن و رایزنی‌های مستقیم و قدم‌زدن‌های آن‌چنانی با وزیرخارجه ایالات متحده در کنار اعطای امتیازهای فراوان و غمض‌عین‌های متعدد بدون اکتساب مابه‌ازاهایی معتنابه هم نتوانست از خصومت خصم قسم‌خورده‌ای چون کاخ سفید بکاهد؛ به گونه‌ای که اینک پس از گذشت چند ماه از امضا و اجرایی‌شدن برجام نیز دستاورد چشمگیری از قبل امتیازهای فراوان داده‌شده به آمریکا، نصیب دولت ایران نشده است.

چنین رویکردی از جانب آمریکا، برای ژرف‌نگران عرصه سیاست و نکته‌بینان واقع‌محور کاملا طبیعی است؛ چه این‌که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر دولتمردان و کارگزاران با ایشان «مسأله اصلی آمریکایی‌ها، موجودیت جمهوری اسلامی ایران است که با مذاکره و رابطه حل نمی‌شود.»

از همین روست که «نرمش»‌های چشمگیر دولت یازدهم دربرابر آمریکا که چندان واجد وصف «قهرمانه» نبود، نه‌تنها شرّشان را از نظام و ملت کوتاه نکرد، بلکه آن‌ها گستاخ‌تر از قبل، به مسائل موشکی و حقوق بشری ورود کردند و بر توقعات باج‌خواهانه خود فزودند؛ و این همان نکته‌ای است که رهبر فرزانه انقلاب به آن تصریح فرموده‌اند:
«از دیدگاه آمریکا، مصالحه به‌معنای تنزّل از مواضع و اصول است.... این تنزّل پایانی ندارد همان‌گونه که اکنون بعد از موضوع هسته‌ای، موضوع موشکی را پیش کشیده‌اند، بعد از موشک، نوبت به حقوق بشر می‌رسد، بعد از حقوق بشر، موضوع شورای نگهبان، سپس موضوع ولایت فقیه و در نهایت قانون اساسی و حاکمیت اسلام مطرح خواهد شد؛ بنابراین تصور این‌که جمهوری اسلامی می‌تواند با آمریکایی‌ها به مصالحه برسد، تصور نادرستی است.»

نویسنده: فائزه شورکی

پایان پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد