Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

پا به پای انقلاب؛

روایتی از رویارویی تانک‌های رژیم پهلوی با زنان مبارز یزدی


فعال انقلابی گفت: تابستان سال 1357 عبور بانوان یزدی در مقابل تانک‌های رژیم پهلوی چنان باصلابت بود که روزهای بعد دیگر شاهد حضور این تانک‌ها و نیروهای مسلح در شهر نبودیم.

به گزارش سروابرکوه؛ بانوان در پیدایش انقلاب و رشد آن حضور مؤثری داشته و همین بس که رهبر معظم انقلاب در وصف این حضور پررنگ بانوان فرموده‌اند: «اگر زنان در راهپیمایی‌ها حضور نداشتند این انقلاب پیروز نمی‌شد». همان‌طور که امام راحل فرمودند بانوان طلایه‌دار انقلاب و دفاع مقدس بودند، امروز نیز بانوان با حضور درصحنه‌های مختلف در راستای حفظ دستاوردهای انقلاب تلاش می‌کنند.

«غلامحسین دشتی» معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، به بیان خاطره‌ای از حضور بانوان و نقش آن‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در دوران انقلاب، به‌واسطه ارتباطی که شهید صدوقی با امام خمینی (ره) در نجف و پاریس داشتند، علاوه بر استان یزد مسئولیت پخش اعلامیه‌ها در استان‌های مجاور را نیز برعهده‌ گرفته بودند؛ از طرفی یزدی‌ها پرشورتر از مردم دیگر استان‌ها فعالیت انقلابی داشتند؛ ازاین‌رو رژیم تصمیم داشت که یزد را به‌شدت سرکوب کند.

دشتی ادامه داد: حدوداً اواخر تابستان سال 1357 بود که نیروهای رژیم پهلوی از یکی از استان‌های مجاور تانک‌های مسلح به تیربار را همراه با نیروهای غیربومی را به‌منظور ایجاد رعب و وحشت و ترساندن مردم در شرکت در فعالیت‌های انقلابی به یزد آورده و در میدان شهدای یزدی مستقر شده بودند.

این فعال انقلابی با بیان اینکه دریکی از روزها من شاهد بودم که به‌واسطه همین ایجاد رعب و وحشت تعدادی از مردم را که در میدان برای تظاهرات جمع شده بودند را متفرق کردند تصریح کرد: نیروهای شاه سعی داشتند از شکل‌گیری تظاهرات جلوگیری کنند؛ در میان این فضا تعدادی از بانوان تصمیم گرفتند در یک ستون 4 نفره به طول چند متر یک‌دفعه از میدان امیر چخماق به سمت خیابان قیام حرکت کنند.

وی افزود: این افراد چنان باصلابت و منظم در مقابل تانک‌ها و افراد مسلحی که انگشتانشان روی ماشه‌ها بود، عبور کردند که بعد از عبور منظم و باصلابت این بانوان، بسیاری از مردان و جمعیت پراکنده که در میدان بودند هم در صفوفی جمع شده و این مسیر را طی کردند؛ به‌گونه‌ای که بعدازاین اتفاق نیروهای مهاجم تانک‌های خود را جمع‌آوری کرده و برگشتند.

دشتی ادامه داد: آن روز تظاهرات خیلی باشکوهی در استان یزد برپا شد و روزهای بعد دیگر شاهد حضور تانک‌ها و این تعداد قابل‌توجه از نیروهای مسلح نبودیم.

انتهای پیام/ش




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد