Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

واکنش‌ها به رأی اعتماد ادامه دارد

سرخوردگی اصلاح‌طلبان از نتیجه رأی اعتماد مجلس


رأی نیاوردن بیطرف یک شکست برای ما بود. به شخصه مشکل عدم رأی بیطرف را سیاسی و نزدیکی او به دولت اصلاحات می‌دانم و بس.

سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا؛ چینش کابینه دوازدهم توسط حسن روحانی با واکنش‌های متعدد اصلاح‌طلبان همراه شد و آن‌ها این نوع عملکرد روحانی را بی‌توجهی به خواسته‌های خود عنوان کردند. اما این ماجرا در جریان رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی هم ادامه پیدا کرد و بعد از مشخص شدن نیتجه جلسه رأی اعتماد، بار دیگر واکنش‌های تند اصلاح‌طلبان و سرخوردگی آن‌ها را شاهد بودیم. اینار اما نوک حملات نه به سمت روحانی بلکه به سوی فراکسیون امید مجلس نشانه رفت. علاوه بر بدنه اصلاح‌طلبان که در شبکه‌های اجتماعی با سرخوردگی، فراکسیون امید را مورد حمله قرار دادند، چهره‌های مشهور و رسانه‌های رسمی اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز این فراکسیون را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد، نتیجه رأی اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم را شکستی برای اصلاح‌طلبان دانست و نوشت: «رأی نیاوردن آقای بیطرف و ناپلئونی رأی آوردن آقای حجتی از یک سو و رأی آوری رحمانی فضلی و آقای جهرمی از سوی دیگر یک شکست برای ما بود. به شخصه مشکل عدم رأی بیطرف را سیاسی و نزدیکی او به دولت اصلاحات می‌دانم و بس.»

زیباکلام همچنین در گفت وگو با یکی از رسانه‌های حامی دولت گفت: «عملکرد فراکسیون امید را از بسیار جهات می‌توان ناامیدکننده خواند. از این مسئله نمی‌توان غافل شد که در این مجلس با حضور پرشمار اصلاح‌طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح‌طلب رأی نیاورد و در مقابل وزرای اصولگرا رای بیاورند. علی‌رغم همه امیدها و انتظاراتی که مردم به لیست امید داشتند، اما واقع مطلب این است که به جز یک تعداد انگشب شمار، مابقیشان چنگی به دل نمی زنند.

اصلاح‌طلبان حضور خود را مدیون مردم هستند، بنابراین باید در جهت خواسته‌های آنان شرکت کنند. شما از اعتبار مردم یکبار می‌توانید استفاده کنید. اگر مردم در انتخابات 98 نیایند پای صندوق رأی و بگویند ما یکبار گول خوردیم و دیگر به لیست امید رأی نمی‌دهیم، آن‌وقت چه می‌خواهیم بکنیم.»

محمدتقی فاضل میبدی یکی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در گفت وگویی پیرامون عملکرد فراکسیون امید مجلس گفت: «آنچه دیروز اتفاق افتاد، دور از انتظار نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدال بود. آقای بیطرف که اصلاح‌طلب است و سابقه وزارت داشته با دو سخنرانی مخالف رأی نیاورد و وزیر دیگری که هزاران حرف و حدیث در مورد او وجود داشت، رأی بسیار بالایی کسب کرد.»

وی ادامه داد: «اگر در 4 سال آینده ضربه‌ای بخوریم، از مجلس می‌خوریم. من شخصا معتقدم لیستی که در این دوره برای مجلس ارائه کردند، لیست عقلانی نبود و بیشتر احساساتی بود. متاسفانه افرادی برای حضور در لیست امید انتخاب شدند که اگر شاید سراغ برخی از اصولگرایان معتدل می‌رفتیم، بهتر بود. برخی از این آقایان، بیشتر از اینکه دنبال اصلاح‌طلبی باشند، دنبال منافع خود هستند.»

روزنامه جمهوری‌اسلامی نیز با انتقاد از نتیجه رأی اعتماد نوشت: «نتيجه آراء نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي رئيس‌جمهور روحاني براي دولت دوازدهم نشان داد مستقل‌ترين و بي‌طرف‌ترين وزير پيشنهادي در اين مجلس رأي ندارد و اينطور که معلوم است اهل تعامل بودن عامل مهمي براي به دست آوردن رأي اعتماد است.»

جمهوری‌اسلامی در ادامه با انتقاد از ترکیب کابینه دوازدهم نوشت: «نمي‌توان انکار کرد که دولت دوازدهم از نظر توان و کارائي آن چيزي نيست که افکار عمومي به ويژه رأي دهندگان به رئيس‌جمهور روحاني انتظارش را داشتند. تأکيد رئيس‌جمهور روحاني بر ضرورت توجه به اشتغال در دولت دوازدهم، ايجاب مي‌کرد اين دولت با کارآمدي بيشتر به ميدان مي‌آمد که متأسفانه چنين نشد. اقتصاد، اکنون مشکل مهم کشور است و حل اين مشکل فقط با گروه قدرتمندي از مجموعه اقتصادي در دولت ميسر خواهد بود که چنين نيست.»

سایت انتخاب از رسانه‌های اصلی حامی دولت نیز با انتقاد تند از فراکسیون امید در یادداشتی نوشت: «نتیجه آراء را می‌توان حیرت‌آور توصیف کرد. بسیاری از وزرای مورد نقد و اصولگرا که چهره‌های اصلی فراکسیون مستقلین و فراکسیون امید دائما به آن‌ها حمله می‌کردند و کارنامه آن‌ها را زیر سؤوال می‌بردند، در جای خود با رأی حداکثری باقی ماندند. در این میان، عملکرد فراکسیون امید موجب بروز انتقادات و گلایه‌های زیادی شده است.

هرچند برخی ممکن است بگویند لابی‌گری همواره در ادوار مختلف وجود داشته، اما بسیاری حتی شخص نمایندگان بر این باورند که لابی‌گری در این دوره بیش از هر زمان دیگری موج می‌زد و این بار از قضا چه موفق هم در تغییر رأی نمایندگان مؤثر واقع شد.»




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد